برگزاری همایش "عفاف و حجاب، گفتمان حسینی، آرمان خمینی

همایش «عفاف و حجاب، گفتمان حسینی، آرمان خمینی» به مناسبت ایام دهه امر به معروف و نهی از منکر از سوی سازمان تأمین اجتماعی در مجموعه فرهنگی و ورزشی نگین غرب تهران برگزار شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، «فاطمه محمدبیگی» نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: تأمین‌اجتماعی بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و سازمان بسیار بزرگی با مأموریتی بسیار مهم است.

وی افزود: دو قشر در کشور ما و در دنیا، لباس دین را مثل پرچم با خودشان حمل میکنند که موجب افتخار است؛ یکی علما که لباسشان، لباس دین است و قشر دوم خانم‌های محجبه هستند که هر جایی بروند چادر و روسری و حجابشان، چراغی است که در برخورد با هر فردی نشان از این دارد که با فردی دیندار مواجه هستند.

وی با طرح این پرسش که «گفتمان حسینی امروز برای ما چیست؟» بیان کرد: حضرت امام حسین (ع) در گفتمانشان صراحت و شجاعت و قاطعیت داشتند و بسیار محکم مواضعشان را بیان می‌کردند. به حدی که برای امر به معروف و نهی از منکر بزرگ‌ترین قیام جهانی را برپا کردند. گفتمان امام حسین (ع) به گفتمان غالب جهانی تبدیل شده است به نحوی‌که امروز در دانشگاه‌های کانادا و فرانسه و در قلب نیویورک، گفتمان عزتمندانه « «هیات من الذله» تبدیل به گفتمان جهانی برای دفاع از آرمان فلسطین و حقوق بشر شده است.

محمدبیگی ادامه داد: امروزه سیل مسلمان شدن اروپایی‌ها خروشان شده است. تحقیقات نشان داده که بیشتر افراد مسلمان شده در امریکا و اروپا، خانم‌ها هستند. این امر چند علت در فضای اجتماعی غرب دارد؛ اولین علت، حفظ کرامت زنان در اسلام است که به چند نکته اشاره دارد: یکی عفاف و حجاب است به‌عنوان صیانت و حفاظت از حریم شخصی، انسانی و دوم خروج زن از نگاه جنسیتی که به شدت به زن هویت می‌دهد. علت دوم مسلمان شدن زنان در دنیای غرب، مبحث حقوق خانواده و حقوق زن در اسلام است. به زن در نظام غرب آن قدر ظلم می‌شود که مجبور است علاوه بر وظایف بچه‌دار شدن و مادری، پا به پای مرد سهمیه ۵۰ درصدی زندگی را بر دوش بکشد. عملاً نگاه غرب به زن با دیدگاه تساوی جنسیتی، تبدیل به تیغی دو لبه برای اضمحلال خانواده شده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گفتمان حسینی، گفتمانی است که با ممزوج شدن با حقوق بشر و حقوق زن و خانواده، می‌تواند گفتمانی مثال زدنی باشد. نقطه قوت گفتمان حسینی، حضور زنان در عرصه میدان‌داری کربلا بوده است. حضور حضرت زینب کبری (س) در گفتمان حسینی نشان می‌دهد که یک زن با عفت و حجاب و عصمتش چگونه پرچمدار حادثه کربلا می‌شود و این گفتمان را طی نسل‌ها به جهانیان معرفی می‌کند.

لزوم اخذ رویکرد تربیتی در مسأله حجاب

«حسن رحیم‌پور ازغدی» استاد حوزه و دانشگاه در ادامه این مراسم گفت: اولین اشتباه در برگزاری این قبیل نشست‌ها این است که مخاطبانش خود روحانیون و محجبه‌ها باشند و این مشکل در ۴ دهه گذشته در کشور ما وجود داشته است. درحالی‌که مخاطبان اصلی این برنامه‌ها کسانی هستند که نسبت به مسأله حجاب سوالات و شبهات جدی دارند و ما باید تلاش کنیم که این افراد را پای این سخنان بنشانیم.

وی با اشاره به اینکه در مسأله حجاب و عفاف، بیشتر باید کارهای تبیینی و تربیتی انجام شود، گفت: ما مسائل مربوط به پوشش را درست برای فرزندانمان توضیح نداده‌ایم و به جای رویکرد تربیتی و تبیینی، صرفاً دستورالعمل صادر کرده‌ایم. درباره فروپاشی خانواده در غرب صحبت می‌کنیم اما به آمار طلاق در کشور خودمان توجه نداریم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ابداً نباید از عملکرد خود در مسائل فرهنگی و خصوصاً در مسأله حجاب راضی باشیم، گفت: ما باید به جای برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها به میان مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان برویم و مسائل فرهنگی را به درستی برای آن‌ها تبیین کنیم و بدانیم که اغلب کسانی که ظاهراً با مسائل دینی مشکل دارند، در واقع مخالف دین و مذهب نیستند، بلکه نسبت به مسائل دینی آگاهی کافی ندارند و این آگاهی‌بخشی وظیفه جریان مذهبی خصوصاً روحانیت است.

وی با اشاره به این‌که در جریان اغتشاشات اخیر که محور آن بحث حجاب بود، اغلب مشارکت‌کنندگان از میان نوجوانان بودند، گفت: بنده با برخی از این افراد گفت‌وگو کردم و می‌دانم که بسیاری از این‌ها ضددین نیستند بلکه اتفاقاً به اصل دین و ائمه و بزرگان دینی ارادت و محبت دارند، اما نسبت به این مسائل ناآگاه هستند و جریان‌های رسانه‌ای خارج‌نشین هم با اطلاع از این ناآگاهی با طراحی قبلی به سراغ آن‌ها می‌روند و ما باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم.

رحیم‌پور با رد این ادعا که قبل از انقلاب میل و رغبت به دین بیشتر بوده و پس از انقلاب این تمایل کمتر شده و اصطلاحاً بی‌دینی بیشتر شده است، گفت: اینکه امروز برخی از این جریانات بروز و ظهور بیشتری پیدا کرده ناشی از کم‌کاری ما است؛ در دهه‌های گذشته به‌ویژه در سال‌های قبل از انقلاب که روحانیت اساساً از کمترین امکانات محروم بود و هیچ کرسی و اتاق و تشکیلات مستقلی نداشت، تنها چند شخصیت مذهبی مثل شهید مطهری و شهید بهشتی با دست‌های خالی یک نهضت و جریان دینی به راه انداختند و اتفاقاً سختی‌ها و بی‌مهری‌های بسیار شدیدی را تحمل کردند.

وی در ادامه گفت: ما هم اگر می‌خواهیم پاسخگوی نیازهای دینی مردم باشیم باید از اتاق‌های خود بیرون بیاییم، با مردم و به‌ویژه قشر جوان و نوجوان ارتباط برقرار کنیم و در این مسیر از دشواری‌ها و حرف و حدیث‌ها نترسیم. خداوند در قرآن می‌فرماید هیچ پیامبری نیامده مگر اینکه مورد استهزا قرار گرفته و ما قطعاً از پیامبران و امامان و اولیاء خداوند بهتر و بالاتر نیستیم. اگر حقیقتاً می‌خواهیم که سبک زندگی و فرهنگ دینی در جامعه تقویت شود باید سختی بکشیم و منافع مادی و دنیایی خود را به نفع حفظ و ارتقای احترام و جایگاه دین هزینه کنیم.

در این مراسم همچنین «احمد اسفندیاری» معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: حضرت امام (ره) از روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی، نکات مهمی را در بحث حجاب و عفاف مطرح کردند که اهمیت این موضوع را از نظر ایشان نشان می‌دهد. ایشان می فرمایند: «و البته باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ آن ارزش‌های شما است. هر چه را که خدا دستور فرموده است، چه برای زن و چه برای مرد، برای این است که آن ارزش‌های واقعی زنده شود». مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند: «زن ایرانی در همه‌ی میدان‌ها با موفّقیّت و سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده... ه. ‌ورودی‌های دانشگاه‌های ما یا پنجاه درصد یا بیش از پنجاه درصد دخترهای ما هستند، ‌زن‌های ما هستند. در مراکز علمی حسّاس و مهم که بنده از بعضی از آن مراکز خودم شخصاً‌ بازدید کردم، زنان دانشمند ما آنجا ‌نقش‌آفرینند. در میدان ادب، ادبیّات، شعر، رمان، ‌ شرح‌حال‌نویسی، زن‌ها جزو برجسته‌ترین‌هایند.»

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی بیان کرد: در جامعه با این اشکال مواجه هستیم که هر وقت درباره حجاب و عفاف صحبت می‌شود اکثراً فکر می‌کنند این بحث صرفاً مخصوص خواهران و خانم‌ها است، در حالی‌که موضوع حجاب و عفاف هم شامل آقایان می‌شود و هم خانم‌ها و در این زمینه تفاوتی وجود ندارد و هر جنسیتی باید به نسبت خودش، این موضوع را رعایت کند.

وی ادامه داد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان تأمین اجتماعی از روزهای ابتدایی دولت سیزدهم با حمایت و پشتیبانی مدیرعامل سازمان فعال شد؛ هر چند قبلاً هم دوستان فعالیت‌هایی را در سازمان تأمین‌اجتماعی انجام می‌دادند. در این دولت کمیته‌های مختلف از جمله کمیته حجاب و عفاف و کمیته‌های صیانت از اموال سازمان در حوزه اقتصادی و موضوعات دیگر ذیل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شد و دستورالعمل‌ها و بازدیدهای مختلف هم داریم. در انتصابات هم یکی از معیارها، توجه به امور شرعی و مسائل حجاب و عفاف و موضوعات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر بوده است. در این خصوص در سازمان فعالانه برخورد شده و معتقدیم در ادامه هم این مسیر باید محکم ادامه پیدا کند.

اسفندیاری افزود: ما اعتقاد داریم که باید دعا کنیم تا امام زمان (عج) زودتر ظهور کنند، در کنار آن برای ظهور ایشان باید بستر ظهور را هم فراهم کنیم. الان به اعتقاد من محکم‌ترین آدم‌ها که پای امام زمان ایستاده‌اند کسانی هستند که در غزه دارند ایستادگی می‌کنند. اگر قرار است ما هم بستر ظهور را فراهم کنیم و جامعه را درست کنیم، راه آن دست برنداشتن و مقاومت کردن روی اصول و پایبندی و هدایت است. جایی هم که ممکن است برخی عناد بورزند نباید کوتاه بیاییم. اگر ۹۹ درصد کار فرهنگی می‌کنیم، ممکن است یک درصد برخورد سلبی هم لازم باشد؛ با کسی که آگاهانه رعایت نمی‌کند، باید برخورد کرد.

در این مراسم همچنین خانم «سُخی(رقیه) شجری» از مکزیک که به دین اسلام مشرف شده است، به امنیت زنان در جامعه اسلامی اشاره کرد و فرهنگ منحط غربی را زمینه‌ساز ناامنی به ویزه ناامنی برای زنان در این جوامع به ظاهر متمدن دانست.

همایش «عفاف و حجاب، گفتمان حسینی، آرمان خمینی» به مناسبت ایام دهه امر به معروف و نهی از منکر، با حضور «فاطمه محمدبیگی» نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، «حسن رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «احمد اسفندیاری» معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، «محمدرضا ملازمانی» مدیرکل دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر و جمعی از مدیران و کارکنان این سازمان به همراه ائمه جماعت مراکز درمانی و بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی در استان تهران؛ در مجموعه فرهنگی و ورزشی نگین غرب تهران برگزار شد.

کد خبر: 72589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =