کارنامه موفق بزرگترین سازمان بیمه‌ای در بخش خدمات الکترونیک

پیشرفت گسترده در حوزه خدمات الکترونیک و غیرحضوری امروز سازمان تأمین اجتماعی را به مسیری هدایت کرده که کارنامه موفقی در میان دستگاه‌های اجرایی کشور در بخش ارائه خدمات به صورت غیرحضوری به خود اختصاص داده به گونه‌ای که بزرگترین سازمان بیمه‌ای در دور دهم ارزیابی پایش کیفیت خدمات الکترونیک در شاخص «دولت یکپارچه» در میان ۱۶۲ دستگاه اجرایی، رتبه اول را به دست آورد.

به گزارش آتیه آنلاین، ارزیابی پایش کیفیت خدمات الکترونیک هر ساله از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌شود، در سال جاری نیز سازمان تأمین اجتماعی در شاخص‌های تعیین شده موفق به کسب رتبه اول شده و این نشان از کارنامه موفق این نهاد بیمه‌گر در بخش ارائه خدمات گسترده به ذینفعان و شرکای اجتماعی دارد.

دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین ‌اجتماعی نیز درباره کسب این رتبه برتر گفت: این سازمان در بهره‌گیری از ظرفیت فناوری‌های نوین برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به مخاطبان پیشگام بوده است در همین راستا دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هر سال به‌صورت مستمر کیفیت وب‌گاه‌ها و خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی کشور را ارزیابی می‌کند که این ارزیابی در چهار شاخص «دولت یکپارچه، دولت کاربر محور، دولت شفاف و دولت مشارکتی» انجام می‌شود.

وی افزود: در دوره دهم این ارزیابی، الکترونیکی شدن ۱۰۰ درصد خدمات و سهولت استفاده الکترونیکی خدمات از سوی مخاطبان، اهتمام سازمان تأمین ‌اجتماعی به شفافیت و وجود سامانه پاسخگویی مردمی ۱۴۲۰ که به‌صورت اتوماتیک با اولویت‌بندی درخواست‌ها به پاسخگویی به شهروندان می‌پردازد، به‌عنوان نقاط قوت سازمان تأمین ‌اجتماعی معرفی شده و براساس ارزیابی انجام شده که با تأسی از الگوهای ارزیابی بین‌المللی مورد تأیید سازمان ملل متحد انجام شده، این سازمان در شاخص «دولت یکپارچه» رتبه نخست را در بین ۱۶۲ دستگاه اجرایی مشمول ارزیابی دوره دهم به خود اختصاص داده است.

کسب رتبه‌های چهارم تا ششم در چند شاخص دیگر
سازمان تأمین‌ اجتماعی که به واسطه ارائه خدمات گسترده در حوزه ارائه خدمت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی به ۴۷ میلیون نفر از جامعه در قالب ۵۳ درصد جمعیت کارنامه موفقی را به دست آورده است، در ارزیابی‌های جدید وزارت ارتباطات رتبه‌های دیگری را نیز کسب کرده است.

براساس اطلاعات موجود در دوره دهم این ارزیابی، سازمان تأمین ‌اجتماعی همچنین در شاخص دولت کاربر محور، رتبه چهارم، در شاخص دولت شفاف رتبه پنجم و در مجموع شاخص‌های ارزیابی، رتبه ششم را در بین ۱۶۲ دستگاه اجرایی به دست آورد. نتایج کسب شده سازمان تأمین ‌اجتماعی در دوره دهم این ارزیابی نسبت به دوره قبل پیشرفت قابل ملاحظه و چشمگیری داشته و جایگاه سازمان در مجموع شاخص‌های ارزیابی، نسبت به دوره قبل ۲۰ رتبه ارتقاء یافته است.

ارائه خدمات غیرحضوری در بستر فضای الکترونیک

سازمان تأمین اجتماعی که بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را در قالب بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، بازنشستگان و ذینفعان تحت پوشش دارد، در سال‌های اخیر به سمت ارائه خدمات غیرحضوری در بستر فضای الکترونیک در بخش‌های سامانه خدمات غیرحضوری، برنامه کاربردی تأمین من و ارائه خدمات مشاوره‌ای، حضوری و تلفنی از طریق مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ حرکت کرده است.

در حال حاضر بیش از ۵۹ خدمت متنوع از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین ‌اجتماعی و برنامه کاربردی «تأمین‌من» به مخاطبان و جامعه تحت‌پوشش این سازمان ارائه می‌شود. اجرای خدمات غیرحضوری با طرح ۳۰۷۰ یعنی ۳۰ خدمت برای کاهش ۷۰ میلیون بار مراجعه همه ذینفعان و شرکای اجتماعی به مراکز درمانی و بیمه‌ای برنامه‌ریزی شده اما اکنون ۳۰ خدمت به ۵۹ خدمت غیرحضوری تبدیل شده تا همه گروه‌های تحت پوشش بتوانند بدون مراجعه به شعب تأمین اجتماعی خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند.

براساس جدیدترین آمارهای موجود، اکنون چهار میلیون نفر برنامه تأمین من را برای برخورداری از خدمات این برنامه کاربردی روی تلفن همراه خود نصب کرده‌اند. اجرای برنامه خدمات غیرحضوری در سامانه‌ای به همین نام در سازمان تأمین اجتماعی برنامه‌ریزی شده است به گونه‌ای که سالانه بیش از ۱۶۰ میلیون مراجعه و بیش از ۴۴ میلیون ارائه خدمات در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir به همه گروه‌های تحت پوشش ارائه می‌شود.

هوشمندسازی تأمین اجتماعی با ارائه لیست هوشمند

یکی دیگر از پروژه‌های مهم سازمان تأمین اجتماعی در مسیر هوشمندسازی تأمین ‌اجتماعی دریافت لیست حق بیمه (پروژه لیست هوشمند) است که اکنون لیست حق بیمه کارفرمایان در ۴۵۵ شعبه به‌صورت غیرحضوری دریافت شده و همه فرآیندهای مرتبط با لیست پس از دریافت غیرحضوری، توسط همکاران سازمان انجام می‌شود.

راه‌اندازی مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۹۴ بستری را برای ارائه مشاوره به مخاطبان و ذینفعان این سازمان فراهم کرد که اکنون پاسخگویی و مشاوره ۲۴ ساعته با ارائه سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت مشاوره‌ای در مراکز ۱۴۲۰ از دیگر دستاوردهای سازمان تأمین اجتماعی در بستر خدمات غیرحضوری به شمار می‌رود تا مخاطبان با ارتباط با این شماره تلفن بدون حضور در شعب و مراکز درمانی به مشاوره‌های لازم دسترسی داشته باشند.

براساس آمارهای موجود مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی با شماره ارتباطی ۱۴۲۰ به صورت روزانه بیش از ۲۶ هزار مشاوره حضوری و غیرحضوری از طریق این مرکز به مخاطبان ارائه می‌شود.

کد خبر: 73427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =