هدف‌گذاری توسعه بیمه‌ای در تعامل با شرکای اجتماعی

توسعه بیمه‌شدگان با بهره‌مندی از ظرفیت همه شرکای اجتماعی، پوشش بالغ بر ۱۹۵ هزار بیمه‌شده اصلی و تبعی، تمرکز بر کارگاه‌های کشفی و تحقق رشد ۴۶ درصدی آمار این حوزه و همچنین ارائه خدمات به بیش از ۱۳ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته، بخشی از خدمات و خروجی اقدامات شعبه ۲۹ تأمین اجتماعی تهران در سال‌های اخیر به‌شمار می‌روند.

«ساغر سیمچی» رییس شعبه ۲۹ تأمین اجتماعی تهران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین ضمن اشاره به پیشرانی این شعبه در تحقق بسیاری از راهبردها و اولویت‌های موردنظر سازمان تأمین اجتماعی، عمده فعالیت‌ها و اهداف این شعبه را تشریح کرده است.

چه ویژگی‌های متمایز کننده‌ خاصی در حوزه تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی از نظر بیمه‌شدگان، کارگاه‌ها، بازنشستگان، کارفرمایان و نوع فعالیت وجود دارد؟

شعبه ۲۹ تأمین اجتماعی تهران از شعب پیشران اداره کل تأمین اجتماعی شرق تهران محسوب شده و محدوده عملکرد این شعبه متشکل از کارگاه‌های حقوقی، شرکتی و صنفی است؛ به عبارتی بخش عمده کارگاه‌های فعال در این محدوده جغرافیایی دارای ویژگی حقوقی هستند و این مورد، بخش متمایز این شعبه به‌شمار می‌رود.

چه تعداد بیمه‌شده تحت پوشش این شعبه قرار دارند و تفکیک انواع بیمه‌ها را اعلام کنید. چه مقایسه آماری در حوزه بیمه‌شدگان در دو سال اخیر قابل ارائه است؟

در حال حاضر تعداد ۱۹۵ هزار نفر شامل ۱۷۰ هزار بیمه شده اصلی و تبعی و حدود ۲۰ هزار بیمه شده اجباری و خاص تحت پوشش این شعبه قرار دارند. به دلیل انتقال بخشی از شرکت‌های تحت پوشش این شعبه به دیگر شعب، در حوزه بیمه اجباری با کاهش مواجه شدیم؛ براساس آسیب‌شناسی صورت گرفته از برخی کارفرمایان کارگاه‌های مذکور، پرداخت اجاره‌بهای سنگین این منطقه یکی از دلایل انتقال کارگاه‌های یاد شده و روند کاهشی بیمه‌شدگان است.

چه رویکردی در حوزه رشد بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌کنید و در این بخش از چه ظرفیت‌هایی استفاده می‌کنید؟

افزایش تعداد بیمه‌شدگان همواره در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار داشته است؛ در این ارتباط دو دیدگاه افزایش بیمه‌شدگان اجباری و فراگیر باید مورد توجه باشد. در بخش بیمه اجباری شناسایی کارگاه‌ها و بیمه‌شدگان جدید در دستور کار شعبه قرار گرفت و دراین راستا با پلاک‌برداری کارگاه‌های منطقه و بررسی سوابق آنان، تخصیص کد کارگاهی برای آنان انجام شد. در این حوزه همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های موجود و بهره‌برداری از تراکت‌های صنفی موجود در سطح منطقه در جهت جذب بیمه‌شدگان جدید از طریق کارگاهی کشفی در دستور کار شعبه قرار گرفت.

با توجه به حوزه عملکردی شعبه در رابطه با توسعه بیمه‌های فراگیر نشست با اتاق اصناف و برقراری ارتباط با اتحادیه‌های مختلف مورد توجه است؛ به این واسطه با برپایی میز خدمت در اتحادیه‌ها و با حضور صاحبان کسب و کار، اطلاع‌رسانی لازم درباره مزایای بیمه اجتماعی تشریح شد؛ به این واسطه همچنین برپایی میز خدمت در مکان‌هایی نظیر دانشگاه‌های مختلف، نمایشگاه‌ها، محل برگزاری نماز جمعه و دیگر رویدادها برای گسترش چتر بیمه‌ای شعبه انجام شد.

چه تعداد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش این شعبه قرار دارند؟ به تفکیک اعلام کنید. در سال‌های اخیر چه تغییراتی در حوزه آماری بازنشستگان در شعبه اتفاق افتاده است؟ در مجموع چه میزان حقوق به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران شعبه به صورت ماهانه و سالانه پرداخت می‌شود؟ چه دلایلی برای روند افزایشی بازنشستگان وجود دارد؟

در حال حاضر تعداد ۱۳ هزار پرونده مستمری در این شعبه فعال است و بر این اساس حقوق بازنشستگی و مستمری به این بخش از جامعه تحت پوشش پرداخت می‌شود؛ این مجموعه شامل ۱۱ هزار مستمری‌بگیر اصلی و ۲ هزار مورد مستمری ناشی از فوت را شامل می‌شود.

بررسی آمارها حاکی از روند افزایشی برقراری مستمری است؛ برقراری مستمری ارتباط مستقیم با سیاست‌های دولت، هرم جمعیت و سیاست‌های سازمان تأمین اجتماعی دارد. سیاست‌های سازمان همواره تسهیل استفاده از بازنشستگی را برای بیمه‌پردازان نظیر شاغلان حوزه سخت‌وزیان‌آور فراهم کرده است؛ همچنین موارد مندرج در برنامه هفتم توسعه نیز بر افزایش غیرمتعارف درخواست بازنشستگی تاثیرگذار بود و در نهایت هرم سنی متمایل به کهنسالی در کشور از موارد موثر بر رشد جمعیت بازنشستگان محسوب می‌شوند. اکنون به صورت ماهانه مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان به بازنشستگان و مستمری‌بگیران شعبه پرداخت می‌شود که با توجه به ازکارافتادگی و فوتی این میزان تا ۱۷۷ میلیارد تومان متغیر است.

براساس آخرین آمارها اکنون ۱۹۹ پرونده ازکارافتادگی فعال در شعبه وجود دارد که حدوداً یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ماهانه به آنان مستمری پرداخت می‌شود. در مجموع در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶ پرونده و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۱ مورد برقراری ازکارافتادگی کلی در شعبه ثبت شد؛ به این واسطه آمار پرونده‌های ازکارافتادگی در سال گذشته حدود ۳ درصد و در سال قبل از آن حدود ۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند. در حوزه کارگاه‌های کشفی چه اقداماتی در شعبه انجام و چه برنامه‌ای برای آینده این بخش پیش‌بینی می‌کنید؟

در حال حاضر بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند که شرکت‌های حقوقی فعال حدود ۵ هزار مورد آنها را شامل می‌شوند. اکنون نیز ۵۱۵ مورد پرونده پیمانکاری فعال و حدود ۲۱ هزار کارگاه نیمه فعال با پوشش این شعبه از مزایای تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.

در حوزه بازرسی‌های کشفی در این شعبه اقدامات موثری صورت گرفته؛ البته این در حالی است که با توجه به فعالیت عمده شرکت‌های حقوقی در محدوده این شعبه، به ندرت ثبت شرکت جدید صورت می‌گیرد. به طور عمده در حوزه کارگاهی کشفی در بخش فعالیت‌های صنفی مورد توجه است؛ علاوه بر اقدامات اشاره شده نظیر پلاک‌برداری، بهره‌مندی از برنامه‌های کاربردی شهری و تراکت‌های صنفی منطقه، بازرسی بعدازظهر از مراکز صنفی در دستور کار حوزه کشفی قرار دارد. در حوزه کارگاه‌های کشفی نسبت به سال گذشته افزایش ۲۹ درصدی به شعبه اعلام شده و این در حالی است که مصوب کشفی سال‌جاری یک‌هزار و ۴۵۱ است. در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۶۰۰ مورد مصوب کشفی اعلام شد که با توجه به اقدامات صورت گرفته با رشد ۴۶ درصدی ۸۷۷ مورد در این بخش محقق شد. همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز ۳۸۴ مورد مصوب کشفی، ۶۸۹ مورد کارگاه کشف شده و افزایش ۸۰ درصدی صورت گرفت.

چه مبلغی به عنوان مصوب وصولی سال‌جاری اعلام شده و چه تغییری نسبت به سال قبل دارد؟ آمار مقایسه‌ای حوزه وصول حق بیمه شعبه را در سال‌های اخیر تشریح کنید.

مقایسه آمار مصوب وصولی سال گذشته و امسال رشد ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد؛ مصوب ماهانه ۵۴۰ میلیارد تومانی سال گذشته در مقایسه با مصوب ۶۷۷ میلیارد تومانی امسال بیانگر این مهم است؛ گفتنی است در ۹ ماهه منتهی به آذر سال ۱۴۰۲ مبلغ ۴۶۱ میلیارد تومان برای وصول درنظر گرفته شده بود. در سال قبل وصول بدهی‌های معوق و ساختمانی به میزان قابل توجهی محقق شد؛ به عبارتی در سال گذشته میزان بدهی‌های قطعی کارفرمایان به شعبه روند کاهشی را طی کرده و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تلاش همکاران شعبه، روند وصولی مناسبی را در ادامه سال‌جاری داشته باشیم.

چه آمار و تغییراتی در سال‌های اخیر مرتبط با حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور در شعبه ثبت شده است؟

در مجموع تعداد ۷ کارگاه شامل ۵ بیمارستان و مرکز درمانی و کارگاه‌های مشمول دیگر از مزایای مشاغل سخت‌وزیان‌آور استفاده می‌کنند. به این واسطه آمار مشاغل سخت‌وزیان‌آور در این شعبه در سال‌های اخیر تغییر محسوسی نداشته و با پر شدن سوابق موردنظر در این ارتباط، افراد مشمول از این مزیت بهره‌مند می‌شوند.

چه تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تحت پوشش شعبه قرار دارند و چه میزان مقرری به این افراد پرداخت می‌شود؟

در حال حاضر ۲۷۱ پرونده مربوط به بخش بیمه بیکاری در شعبه ۲۹ فعال است و به این واسطه افراد مذکور از مزایای پرداختی این بخش برخوردارند. در مجموع به صورت ماهانه حدود ۲۰ میلیارد تومان پرداختی حوزه بیمه بیکاری به افراد یاد شده انجام می‌شود.

رویکرد شعبه در گسترش تعامل با شرکای اجتماعی به‌ویژه جامعه کارفرمایی چگونه است؟ چه اقداماتی در حوزه رضایتمندی ذینفعان در حوزه پوششی این شعبه در دستور کار دارید؟ اساساً توسعه تعامل با شرکای اجتماعی را چه اندازه در راهبری کلان تأمین اجتماعی موثر می‌دانید؟

به طور قطع ادامه حیات و عملکرد شعبه و پاسخگویی مطلوب به جامعه شرکای اجتماعی در موضوع تعامل نمود پیدا می‌کند؛ به این واسطه ما در این شعبه حوزه تعامل با کارفرمایان و ایجاد رضایتمندی همه گروه‌های مختلف بیمه‌شده و بازنشسته را در دستور کار داریم. برای ارائه خدمات بهتر و مستمر به جامعه ذینفعان تحت پوشش به منابع نیاز داریم و این مبالغ از طریق حق بیمه بیمه‌شدگان و کارفرمایان تأمین می‌شود و به این دلیل برقراری نشست‌های تعاملی با جامعه کارفرمایی را در اولویت قرار داده‌ایم؛ ارائه دستمزدهای واقعی و همچنین خوداظهاری در نشست‌های تعاملی با کارفرمایان به عنوان اولویت‌های شعبه مطرح می‌شود.

همینطور با توجه به اجرایی شدن لیست هوشمند، پرداخت‌های به‌موقع حق بیمه نیز در این جلسات مشترک به عنوان دغدغه تأمین اجتماعی مطرح و مورد تأکید قرار گرفته است. همینطور رسیدگی به‌موقع به پرونده‌ها به‌ویژه اعتراضات هیأت بدوی، اجرای به‌موقع آرا و تقسیط بدهی‌های سنگین کارفرمایان نیز به صورت متقابل در دستور کار تعاملی شعبه با کارفرمایان قرار گرفته است. تسریع در موارد درخواستی کارفرمایان نیز به عنوان یکی دیگر از اقدامات تسهیلگر و تعاملی با شرکای اجتماعی از سوی شعبه مورد توجه قرار گرفته است.

اهمیت هوشمندسازی تأمین اجتماعی در چه شاخص‌هایی است و توسعه این روند چه تاثیری در راهبری تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه اجتماعی کشور دارد؟

هدف اصلی از رویه هوشمندسازی ایجاد یا افزایش رضایتمندی جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی است؛ این رضایتمندی با بهبود رفتارها و رویکردها رخ داده و هوشمندسازی ارتباط مسقیمی با این موضوع دارد؛ در واقع با توسعه هوشمندی خدمات کنترل منابع و هزینه‌ها و وصول به‌موقع مطالبات محقق می‌شود.

به طور حتم، ارتقای خدمات غیرحضوری و هوشمند تأمین اجتماعی تغییر و تحولات کمی و کیفی خدمات را در راستای رضایتمندی ذینفعان موجب خواهد شد؛ طبیعتاً تسهیل ارائه خدمات از سوی کارکنان شعب و دریافت بهینه سرویس‌ها برای ذینفعان و بیمه‌شدگان محصول هوشمندسازی است؛ همین طور عدم مراجعه حضوری برای طرفین کیفیت کار را ارتقا داده است. با اجرای لیست هوشمند حق بیمه به عنوان یکی دیگر از خدمات الکترونیک تأمین اجتماعی نیز مزایای بسیاری مشمول سازمان و کارفرمایان شده است.

روند افزایشی بازنشستگی پیش از موعد و سخت‌وزیان‌آور در دهه‌های اخیر چه تاثیری بر راهبری سازمان تأمین اجتماعی داشته و چه راهکاری در برخورد با این موضوع باید وجود داشته باشد؟

براساس قانون بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول سخت‌وزیان‌آور و افرادی که در کارگاه‌های واجد این شرایط یا مشاغل با شرایط مذکور باید از مزایای این قانون بهره‌مند شوند. نکته اما در ارتباط با کارگاه‌ها و افرادی است که به صورت «من غیرحق» از شرایط بازنشستگی پیش از موعد استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد در این ارتباط باید اصلاح رویه در راستای بهبود فرایند صورت گیرد.

به واسطه صنعتی و کوچک شدن برخی کارگاه‌ها، این مراکز از شمول مشاغل سخت‌وزیان‌آور خارج شده‌اند و صرفا به دلیل عنوان کلی سخت‌وزیان‌آوری همچنان از این قانون بهره‌مند می‌شوند؛ به طور مستمر فرم آلاینده‌سنجی این کارگاه‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت امکان خروج این مراکز از شمول سخت‌وزیان‌آوری با اصلاح جزیی، این مهم باید انجام شود. برخی مشاغل به واسطه تغییرات صنعتی دیگر مشمول شرایط مشاغل سخت‌وزیان‌آور نیستند.

اساساً چه سازوکارهایی برای توسعه بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد می‌کنید؟ چه راهکارهایی برای جذب جمعیت چند میلیون نفری بدون بیمه شامل اقشار مختلف، به‌ویژه شاغلان بدون پوشش بیمه‌ای وجود دارد؟

سازمان تأمین اجتماعی در محدوده زمانی سال‌های اخیر در ارتباط با توسعه بیمه‌ای بسیار موثر عمل کرده و جذب بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده جدید از این موضوع حکایت دارد؛ در این ارتباط تدوین و عملیاتی کردن بیمه‌های فراگیر و بیمه اجباری و دیگر انواع بیمه‌ای در راستای جذب این جمعیت بسیار تاثیرگذار بوده است.

از سوی دیگر توافق با اصناف گوناگون کارفرمایی در راستای تحقق خوداظهاری کارفرمایان باید از طریق برگزاری نشست‌هایی با جامعه کارفرمایی در دستور کار قرار گیرد؛ البته نشست با جوامع کارگری و انجام تبلیغات تشریح کننده مزایای بیمه اجتماعی نیز در راستای توسعه بیمه‌ای نباید نادیده گرفته شود.

همچینین بهبود خدمات سازمان در بخش‌های مختلف بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی امکان جذب افراد جدید به جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی را فراهم خواهد کرد و اصلاح برخی قوانین و مقررات و تسهیل در پرداخت‌های مربوط به تعهدات کوتاه‌مدت نیز در این ارتباط تاثیرگذار است.

کد خبر: 73405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =