واریز ۲ مرحله متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری و لشکری

مطالبه حدود ۶ تا ۷ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری اجرای کامل متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تاکنون ۲ مرحله اجرای این طرح در قالب علی‌الحساب به حساب گروه‌های مشمول واریز شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس دستورالعمل‌های اجرایی و طبق اعلام هیأت دولت پیش از این مبلغ سه میلیون تومان بابت سه‌ماهه ابتدای سال از فروردین تا خرداد ماه ۱۴۰۳ در ۶ تیرماه برای صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری، فولاد و نفت واریز شد و هفتم شهریور ۱۴۰۳ نیز مرحله دوم این طرح با پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب به حساب مشمولان و جامعه هدف، زمینه اجرا شدن این طرح محقق شد.
بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی که در سال‌های اخیر منتظر اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق خود یعنی ۹۰ درصد حقوق شاغلان دستگاه‌های اجرایی بودند در نهایت در تیرماه سال جاری به این مهم دست یافتند.

بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی همچون صندوق کشوری، لشکری، نفت و فولاد تاکنون ۲ مرحله واریز متناسب‌سازی حقوق خود را دریافت کرده‌اند اما همچنان این گروه از افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر منتظر اجرای کامل طرح همسان‌سازی حقوق خود هستند.

اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان طبق برنامه هفتم توسعه
در بند الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم توسعه آمده است: «به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول برداشت کسور شاغلان مشابه و همتراز ، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد؛ این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هرکدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.»
براساس قانون قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سه سال اول برنامه هفتم توسعه اجرایی شود که در سال اول یعنی ۱۴۰۳ باید ۴۰ درصد، در سال‌های دوم و سوم نیز هرکدام ۳۰ درصد این طرح زمینه اجرایی پیدا کند که سازمان تأمین اجتماعی براساس تکلیف قانونی در راستای ارائه خدمات مطلوب به بازنشستگان و مستمری‌بگیران بر اجرای این طرح تأکید جدی دارد تا این گروه از افراد تحت پوشش بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

آمادگی صندوق کشوری برای صدور ۲۴ ساعته احکام متناسب‌سازی
طبق ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری موضوع تصویب نامه شماره ۶۸۹۶۹/ت۶۲۷۷۰هـ مورخ یکم مرداد ۱۴۰۳ هیأت وزیران، مقرر شده تا سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور جداول مربوط به نحوه شناسایی و طبقه‌بندی بازنشستگان را براساس مبلغ پرداختی توسط شاغلان مشابه و همطراز در پایه، رتیه، مرتبه، طبقه، درجه، گروه یا سایر عناوین مشابه و با ملاک قرار دادن ۳۰ سال سابقه تهیه و به این صندوق ابلاغ کنند.
با وجود مباحث مربوط به جداول متناسب‌سازی و منابع مالی موردنیاز، صندوق بازنشستگی کشوری آمادگی دارد به محض دریافت جداول و تأمین منابع مالی به سرعت و ظرف ۲۴ ساعت نسبت به صدور الکترونیک احکام بازنشستگان مشمول اقدام کند.
باتوجه به اینکه بازنشسته باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را در سه سال دریافت کند که این افزایش در سال اول اجرای قانون برنامه هفتم به میزان ۴۰ درصد افزایش می‌یابد، پس از محاسبه ۴۰ درصد از میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز توسط ۲ سازمان مربوطه و مشخص شدن جدول نحوه اعمال متناسب‌سازی، براساس آن صندوق بازنشستگی کشوری می‌تواند احکام اصلاحی متناسب‌سازی را صادر کند.

واریز یک میلیون تومان علی‌الحساب به حساب بازنشستگان لشکری

صندوق بازنشستگی لشکری نیز در تاریخ‏های یادشده اعلام کرد که مبلغ یک میلیون تومان به طور علی‌الحساب مربوط به اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح از طریق بانک عامل سپه واریز شد.

بازنشستگان کشوری هم ۲ مرحله متناسب‌سازی دریافت کردند
همچنین مبلغ یک میلیون تومان بابت علی‌الحساب متناسب‌سازی تیرماه ۱۴۰۳ براساس دستورالعمل دولت در روز هفتم شهریور ماه سال جاری پس از دریافت تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل به حساب حقوقی بازنشستگان مشمول واریز شد.
براساس تصویب‌نامه شماره ۵۶۳۰۶ مورخ سوم تیرماه ۱۴۰۳ هیأت وزیران و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین در اجرای بند (ر) تبصره (۶) و بند (د) تبصره (۱۵) قانون بودجه ۱۴۰۳، واریز مبلغ یک میلیون تومان به حساب حقوقی هر یک از بازنشستگان کشوری مشمول بابت «علی‌الحساب همسان‌سازی ۱۴۰۳» به حساب همه بازنشستگان مشمول واریز شد.

طبق داده‌های آماری موجود در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به عنوان بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول خدمات گسترده صندوق بازنشستگی کشوری می‌شوند. در این دوره همه بازنشستگان از متناسب‌سازی حقوق بهره‌مند شدند.

حقوق بازنشستگان صنعت نفت هم متناسب‌سازی شد
براساس اعلام صندوق بازنشستگان صنعت نفت، مبالغ مابه‌التفاوت فروردین تا مرداد مربوط به متناسب‌سازی مستمری سال ۱۴۰۳ بازنشستگان صنعت نفت واریز شد.
بر اساس چارچوب متناسب‌سازی مستمری و مقرری سال ۱۴۰۳، معادل ۶ درصد به همراه یک میلیون تومان مبلغ ثابت به پایه مستمری‌های اسفند (۱۴۰۲) بازنشستگان صنعت نفت و در سقف چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزوده شد.
متناسب‌سازی یادشده ۱۰.۵ درصد مستمری‌های حداقلی و ۱۰ درصد میانگین مستمری‌ها را افزایش می‌دهد، بنابراین امسال با احتساب افزایش ۲۰ درصدی فروردین، نرخ افزایش مستمری بازنشستگان در مجموع بیش از ۳۰ درصد شده است.
متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان صنعت نفت، با مدنظر قراردادن عدد ثابت در چارچوب رویکرد حمایتی بیشتر از مستمری‌های حداقلی، اجرایی شده است.

فعالیت ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور
با توجه به فعالیت ۱۸ صندوق و سازمان بازنشستگی در کشور در حال حاضر بیش از ۶ تا ۷ میلیون بازنشسته از خدمات این سازمان‌ها بهره‌مند هستند که مهمترین خواسته آنها همسان‌سازی حقوق و به نوعی رسیدن به ۹۰ درصد حقوق شاغلان است که در نهایت در برنامه هفتم توسعه این موضوع محقق شد.
صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی و بیمه‌ای شامل بزرگترین سازمان یعنی تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با ۲۰۰ هزار مستمری‌بگیر به شمار می‌روند که در مجموع بیشترین تعداد بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار داشته و مابقی افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات دیگر صندوق‌های بازنشستگی بهره‌مند هستند.
مجلس شورای اسلامی پیشتر اعلام کرده بود که بیش از هفت میلیون نفر از بازنشستگان در کشور منتظر اجرای هرچه سریع‌تر متناسب‌سازی حقوق خود هستند در همین راستا در مجلس یازدهم در بودجه سال ۱۴۰۳ اعتباری معادل ۱۸۰ همت برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده که ۵۰ همت آن برای بازنشستگان کشوری، لشکری و فولاد و ۱۳۰ همت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

کد خبر: 73607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =