کارگران با «حقوق بیمه‌ای» خود آشنا می‌شوند

در روزهای پایانی مردادماه، سازمان تأمین اجتماعی در مورد دسترسی آزاد به بخشنامه‌های این سازمان اطلاع‌رسانی کرد و آدرس پایگاه اینترنتی مربوطه را اعلام کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، در بخشنامه کوتاه سازمان تأمین اجتماعی که در کانال‌های ارتباطی این صندوق نیز منتشر شده، آمده است: «در راستای شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، عموم مخاطبان به‌ویژه بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان می‌توانند برای مشاهده بخشنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی به تفکیک حوزه بخشنامه، موضوع و حیطه شمول و براساس تاریخ صدور به سایت رسمی سازمان (tamin.ir)، قسمت «مقررات و بخشنامه‌ها» مراجعه کنند».

تجمیع بخشنامه‌های تأمین اجتماعی در یک سایت اینترنتی واحد و دسترسی آزاد به این بخشنامه‌ها، رویکرد جدید تأمین اجتماعی در جهت شفاف‌سازی و تسهیل‌گری است که از سال گذشته کلید خورده است. در میانه‌های بهمن سال قبل، مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمین ‌اجتماعی خبر داد که همه بخشنامه‌های این سازمان که حقوق یا تکالیفی را برای مردم مقرر داشته‌ است در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی این سازمان در دسترس قرار دارد.

«عمران نعیمی» در ارتباط با اهداف آزادی دسترسی به بخشنامه‌ها گفت: سازمان تأمین اجتماعی همواره حفظ و تکریم حقوق ذی‌نفعان و جلب رضایت آنها به‌عنوان شرکای اجتماعی را اهداف خود قرار داده و دارد و رعایت مرّ قوانین و مقررات، مهم‌ترین راهکار در جهت رسیدن به این هدف است. در مسیر تحقق این هدف، انتشار و دسترسی آزاد همه مخاطبان و ذینفعان به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های این سازمان مورد توجه خاص قرار گرفت که در این زمینه همه بخشنامه‌های سازمان که حقوق یا تکالیفی را برای مردم مقرر داشته‌اند، در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی سازمان تأمین‌ اجتماعی به نشانی www.tamin.ir ذیل «سامانه شفافیت» و با عنوان «دسترسی آزاد به بخشنامه‌ها» درج و منتشر می‌شود.

همه بخشنامه‌های جامع و تنقیحی سازمان تأمین ‌اجتماعی در «پایگاه ملی اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات کشور» وابسته به نهاد ریاست‌ جمهوری به نشانی www.dotic.ir نیز در دسترس همه مردم قرار گرفته‌ است. اما قرار گرفتن همه این اسناد قانونی در سایت تأمین اجتماعی، دسترسی آسان و یکجا به تمام بخشنامه‌های مورد نیاز را برای جامعه هدف اصلی این سازمان شامل کارگران، بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران، کارفرمایان و همه شرکای اجتماعی فراهم آورده است.

با نگاهی به قسمت مربوطه در سایت تأمین اجتماعی، متوجه می‌شویم که تمام بخشنامه‌های سازمان در سال جدید به محض ابلاغ در این پایگاه اینترنتی بارگذاری شده است؛ آخرین بخشنامه قابل رویت و دریافت که در ۲۳ تیرماه سال جاری صادر شده است، « الحاق بخش نهم و دهم به بخشنامه تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامه بازرسی کارگاهی پوشش بیمه‌ای افراد شاغل در آرایشگاه‌ها، مربیان باشگاه ورزشی و مربیان آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی و حق‌الزحمه انجام بازرسی از کارگاه‌ها در خارج از ساعات اداری» است؛ در همان روز بخشنامه دیگری به نام « الحاق بندهای (۴۷) و (۴۸) به بخشنامه شماره ۱۶ امور فنی بیمه‌شدگان» صادر شده است و قبل از اینها، بخشنامه « پذیرش اسناد خسارت متفرقه بیماران خاص و صعب‌العلاج توسط کارگزاری‌های رسمی» است که در روز هفتم خردادماه سال جاری صادر و ابلاغ شده است.

این دسترسی تجمیعی و آزاد به بخشنامه‌های تأمین اجتماعی چه فوایدی برای شرکای اجتماعی سازمان دارد؛ «محسن باقری»، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و عضو کارگری شورای عالی کار، در این رابطه به تسهیل دریافت اسناد قانونی اشاره کرد و در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: مهم‌ترین مزیت این دسترسی آزاد برای کارگران، آشنایی آسان با حقوق و مقررات بیمه‌ای است؛ کارگران با مراجعه به یک آدرس اینترنتی واحد می‌توانند از تمام حقوق و امتیازات قانونی خود آگاه شوند.

او افزود: مزیت اصلی این دسترسی برای کارفرمایان به عنوان یکی از گروه‌های اصلی جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی، آشنایی با وظایف بیمه‌ای، مسئولیت‌ها، جرایم و مجازات‌هاست؛ کارفرما از طریق این پایگاه اینترنتی به تمام اسناد مربوط به مسئولیت‌های بیمه‌ای خود دسترسی آزادانه دارد و دیگر نمی‌تواند به بهانه ناآگاهی یا در دسترس نبودن بخشنامه‌ها، از زیر بار مسئولیت‌های قانونی خود شانه خالی کند.

به گفته باقری، تسهیل‌گری در روند دسترسی به حقوق بیمه‌ای و اطلاع از این حقوق، کارگران را در مسیر مطالبه‌گری و برخورداری از حداقل‌های قانونی یاری می‌رساند و کارفرمایان را با وظایف اجتماعی و قانونی خود آشنا می‌سازد.

دسترسی به تمام بخشنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی در سامانه مربوطه آزاد است و نکته مثبت اینجاست که این بخشنامه‌ها به ترتیب زمان ابلاغ بارگذاری و به‌روز شده‌اند؛ در واقع هر فردی با مراجعه به این پایگاه، می‌تواند از آخرین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان تأمین اجتماعی باخبر شود. این اقدام سازمان تأمین اجتماعی بدون تردید یک گام در راستای بهبود خدمت‌رسانی به شرکای اجتماعی و افزایش شفافیت در ارائه اطلاعات و مستندات است؛ این ابتکار تأمین اجتماعی مزایای فراوان دارد که مهم‌ترین آن‌ها توسعه آگاهی در میان جامعه کارگری کشور است. کارگران نباید در جهل مرکب باشند، باید با حقوق بیمه‌ای خود آشنا شوند و بدانند که چه دیونی بر گردن کارفرمایان دارند.

کد خبر: 73438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =