جزئیات پوشش بیمه‌ای و خدمات دومین صندوق بیمه‌اجتماعی کشور

پس از سازمان تأمین‌اجتماعی با پوشش ۴۷ میلیون نفر، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با پوشش حدود ۳ میلیون نفری جامعه هدف، به‌عنوان دومین صندوق بیمه اجتماعی کشور از نظر گستردگی بیمه‌شدگان محسوب می‌شود. این صندوق ارائه خدمات به جامعه بزرگ روستاییان و عشایر و برخی گروه‌های دیگر را در دستور کار دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در واقع صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با آغاز به‌کار رسمی از سال ۱۳۸۴ به‌عنوان یکی از ۱۸ صندوق فعال کشور، پوشش بیمه‌ای شاغلان حوزه کشاورزی، ساکنان مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۲۰‌هزار نفر جمعیت را برعهده دارد.

براساس داده‌های مرتبط با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، جمعیت تحت‌پوشش این نهاد در مدت فعالیت سه‌ساله اخیر روند روبه‌رشدی را تجربه کرده است. آمار اردیبهشت‌ماه سال‌ ۱۴۰۳ صندوق مذکور در حوزه رشد بیمه‌شدگان نشان می‌دهد که به‌طور دقیق ۲ میلیون و ۸۵۰‌هزار و ۹۹۹ نفر تحت‌پوشش این نهاد قرار دارند. این در حالی است که نرخ رشد ۰.۵۶‌درصدی در مقایسه با فروردین‌ماه سال‌جاری و افزایش ۵.۹‌درصدی جمعیت تحت‌پوشش در قیاس با مدت مشابه سال قبل برای صندوق بیمه اجتماعی ثبت شده است.

همچنین حدود ۱۶‌هزار نفر در مقایسه دوماه ابتدایی سال‌جاری به جمع بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اضافه شده‌اند. بر مبنای اطلاعات منتشر شده در ماهنامه آماری اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ این صندوق، در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۶۵۱‌هزار بیمه‌شده فعال و غیرفعال و در مجموع بالغ بر یک میلیون و ۸۲۹‌هزار بیمه‌شده فعال و مستمری‌بگیر از مزایای خدماتی این نهاد بیمه‌گر بهره‌مندند.

جمعیت جوان صندوق بیمه اجتماعی

آخرین آمارهای صندوق بیمه اجتماعی کشاروزان، روستاییان و عشایر بیانگر میانگین سنی ۳۷.۵ سال برای بیمه‌شدگان جدید است. یکی از دلایل جوانی جمعیت تحت‌پوشش این نهاد را باید در ۱۹سال فعالیت آن جست‌وجو کرد.

حدود ۱۵۳‌هزار نفر در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نسبت به تمدید پوشش بیمه‌ای در صندوق مذکور اقدام کرده‌اند که رشد ۲۸.۱‌درصدی در مقایسه با ماه قبل و افزایش ۱۲.۲‌درصدی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته را برآورد می‌کند.

عضویت فعال ۲ میلیون نفری در صندوق

تعداد اعضای فعال صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین‌ماه امسال با افزایش ۱۰‌هزار و ۵۵۸ نفری به یک میلیون و ۸۲۸‌هزار و ۹۱۰ نفر رسیده است. در این ارتباط بررسی آمارهای استانی از بالاترین نرخ رشد در استان‌های ایلام با ۱.۴۵‌درصد، لرستان ۱.۴۱‌درصد و خراسان جنوبی ۱.۳۶‌درصد و کمترین نرخ رشد در استان‌های سمنان با ۰.۷۴‌درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۰.۴۶‌درصد و یزد ۰.۲۶‌درصد خبر می‌دهد. این در صورتی است که نرخ رشد میانگین کشوری در بخش اعضای فعال صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر رقم ۰.۵۸‌درصد اعلام شده است.

همچنین بررسی داده‌های این بخش نشان می‌دهد استان‌های آذربایجان‌غربی با ۱.۵۴‌درصد، ‌ بوشهر و لرستان ۰.۷۶‌درصد، قزوین، قم و هرمزگان ۰.۶۵‌درصد به ترتیب بالاترین و استان‌های اصفهان با ۰.۲۴‌درصد، گیلان ۰.۳۰‌درصد و کرمان ۰.۳۱‌درصد به ترتیب پایین‌ترین نرخ رشد اعضا را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.

بر مبنای این اطلاعات، در محدوده زمانی اشاره شده نرخ رشد میانگین کشوری در بخش اعضای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان عدد ۰.۵۶‌درصد را نشان می‌دهد.

بیشترین و کمترین نرخ پوشش

روند یک‌ساله اخیر نسبت پوشش اعضای صندوق به جامعه هدف از اردیبهشت‌ماه سال قبل تا دومین‌ماه امسال، تغییراتی داشته و از ۲۸.۷‌درصد به ۳۰.۵‌درصد رسیده است. در این حوزه استان‌های کرمانشاه، یزد و کردستان بالاترین و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان پایین‌ترین نرخ پوشش را ثبت کرده‌اند.

در بخش نرخ پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز میانگین نسبت پوشش رقم ۳۰.۴ را نشان می‌دهد.

روند افزایشی بیمه‌شدگان فعال

درصد رشد بیمه‌شدگان فعال به‌عنوان یکی دیگر از شاخص‌های حوزه فعالیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، در مدت یک‌ساله اخیر تغییرات مثبتی داشته است.

اردیبهشت‌ماه سال‌جاری رقمی حدود یک میلیون و ۶۲۹‌هزار نفر برای بیمه‌شدگان فعال در صندوق بیمه اجتماعی ثبت شده که رشد ۷‌هزار و ۴۵۷ نفر نسبت به ماه گذشته دارد. در این ماه میانگین کشوری سهمیه تخصیصی بیمه‌شدگان فعال صندوق ۲۲.۹۶‌ درصد کاهشی اعلام شده است.

بررسی آمار نرخ رشد بیمه‌شدگان فعال استان‌ها در اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که ایلام، لرستان و اصفهان به ترتیب بالاترین، از سویی دیگر یزد و کهگیلویه و بویراحمد پایین‌ترین نرخ رشد بیمه‌شدگان فعال را در این صندوق به خود اختصاص داده‌اند. البته در این مدت نرخ رشد میانگین کشوری در بخش بیمه‌شدگان فعال نیز رقم ۰.۴۶‌درصد برآورد می‌شود.

یک میلیون بیمه‌شده جدید

«بیت‌الله برقراری»، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۲۶ خردادماه در حاشیه گردهمایی سراسری مدیران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر بیان کرد: «عملکرد این صندوق تنها در دو سال اخیر معادل ۹۹‌درصد عملکرد دولت‌های نهم و دهم و بیش از ۸۰‌درصد عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.»

او همچنین با توضیح اینکه بیش از یک میلیون و ۳۵‌هزار نفر از کشاورزان، روستاییان و عشایر بدون بیمه اجتماعی در کشور ظرف دو سال اخیر به جمع بیمه‌شدگان این صندوق اضافه شده‌اند، ادامه داد: «این میزان تقریباً معادل ۵۰‌درصد کل عملکرد صندوق از ابتدای تأسیس تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم برآورد می‌شود.»

برقراری پیش از این در گفت‌وگو با «آتیه‌نو» ضمن اشاره به اینکه جامعه هدف در راستای افزایش بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بر این گروه‌ها و ساکنان شهرهای زیر ۲۰هزار نفر متمرکز است، بیان کرده بود: «محاسبه ناخالص جمعیت موردنظر، آمار حدود یک‌سوم افراد کشور را شامل می‌شود. این جمعیت حدود ۳۰ میلیون نفری ظرفیت بزرگ بیمه‌ای را دربر می‌گیرند.»

به گفته او بر مبنای قانون، کشاورزان ساکن در هر مکانی از کشور و افراد غیرساکن در یک منطقه خاص به شرط دارا بودن کارت کشاورزان و شاغلان فصلی، بدون داشتن محدودیت و در نظر گرفتن سکونت در چه شهر یا روستایی، امکان بهره‌مندی از مزایای پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی را دارند.

جزئیات ۲۰۰‌هزار پرونده مستمری

بخش دیگر داده‌های اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان نشان می‌دهد که تعداد احکام مستمری صادر شده ۳۱۰۱ مورد بوده که بر این اساس مجموع پرونده‌های مستمری صندوق به ۲۰۰‌هزار و ۶۳ مورد رسیده است.

تفکیک این داده‌های آماری نشانگر این موضوع است که ۴۵‌هزار و ۸۴۸ مورد حکم بازنشستگی پیش‌ازموعد، ۱۱‌هزار و ۴۳۸ مورد ازکارافتادگی کلی، ۹۵‌هزار و ۵۹۱ مورد بازماندگان و ۴۷‌هزار و ۱۸۶ مورد حکم پیری یا سالمندی در این بازه زمانی داشته‌ایم.

استان‌های هرمزگان، ‌سیستان و بلوچستان، البرز، چهار محال و بختیاری و اردبیل بالاترین و استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و تهران به ترتیب پایین‌ترین نرخ رشد احکام مستمری بازنشستگی پیش‌ازموعد را به خود اختصاص داده‌اند. در مدت مذکور میانگین کشوری نرخ رشد مستمری‌بگیران صندوق نیز عدد ۰.۴۶درصد را نشان می‌دهد.

با اعلام مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ارتباط با جزئیات آماری حوزه بازنشستگان، در حوزه مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر حدود ۲۱۰‌درصد و در بخش مستمری سایر سطوح نزدیک به ۸۳‌درصد ظرف سه سال رشد مستمری محقق شده است.

پوشش بیمه‌ای مادران غیرشاغل

بیت‌الله برقراری همچنین در خردادماه سال‌جاری با اعلام اینکه پوشش بیمه‌ای ۳۱۱‌هزار نفر از مادران غیرشاغل روستایی و عشایر یکی از کارهای بزرگ صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان محسوب می‌شود، گفت: «پرداخت حق‌بیمه این بخش از جمعیت زنان روستایی تحت‌پوشش، به‌صورت رایگان و از طرف دولت صورت می‌گیرد. از مجموع بالغ بر یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید،‌ حدود ۶۰۰‌هزار نفر را زنان روستایی و عشایر تشکیل می‌دهند.»

مدیرعامل صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، آغاز پوشش مربوط به خدمات بیمه تکمیلی در استان‌های همدان، آذربایجان شرقی و اصفهان را از اقدامات مهم دیگر این نهاد بیمه‌گر برشمرد: «درصدد اجرای این سرویس خدمات درمانی در سطح گسترده‌تری هستیم.»

بهترین نسبت پشتیبانی

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با داشتن ضریب یا نسبت پشتیبانی۱۰، یکی از جوان‌ترین صندوق‌های بیمه‌ای کشور به‌شمار می‌رود. به این معنی که به ازای هر ۱۰ نفر بیمه‌پرداز یک فرد بازنشسته با استفاده از پوشش این نهاد بیمه‌گر، خدمات مختلف نظیر حقوق و مستمری بازنشستگی دریافت می‌کند.

طبیعتاً بهبود یا ماندگاری ضریب پشتیبانی صندوق‌های بیمه اجتماعی در قالب اساسی‌ترین شاخص پایداری سازمان‌های بیمه‌گر، روند توسعه و تعمیم بیمه‌های اجتماعی را به‌عنوان مهم‌ترین تکلیف این نهادهای بیمه‌ای به دنبال خواهد داشت. به این واسطه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با ظرفیت مناسب نسبت پشتیبانی و جامعه هدف برای گسترش بیمه‌شدگان جدید، امکان استمرار پایداری در حوزه فعالیت بیمه‌های اجتماعی را داراست.

کد خبر: 72292

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =