پرداخت هدیه ازدواج به حدود ۱۰۰ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی

تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‌شدگان تحت پوشش به عنوان یکی از اقدامات این نهاد بیمه‌ای به جامعه بزرگ ۴۷ میلیون نفری است. براساس آخرین داده‌های آماری در سال گذشته به حدود ۱۰۰ هزار نفر از افراد بیمه شده این سازمان کمک هزینه ازدواج پرداخت شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، اجرای تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی به افراد بیمه شده و مستمری‌بگیر شامل کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه کفن و دفن، غرامت دستمزد ایام بارداری، وسایل کمک پزشکی و هزینه‌های مرتبط با بستری بیمه‌شدگان است.

بخش کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از این تعهدات ویژه از سوی سازمان تأمین اجتماعی دیده شده است تا افراد بیمه‌شده بتوانند براساس شرایط اعلامی از سوی این سازمان در هنگام ازدواج از این کمک هزینه بهره‌مند شوند. به استناد ماده ۸۵ قانون تأمین ‌اجتماعی، این سازمان به بیمه‌شدگان زن یا مرد که برای اولین بار ازدواج می‌کنند و دارای شرایط قانونی لازم باشند، مبلغی به ‌عنوان کمک هزینه ازدواج یا هدیه ازدواج پرداخت می‌کند.

شرایط پرداخت کمک هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان

در صورتی که زن و شوهر بیمه‌شده، هر ۲ دارای شرایط لازم برای دریافت هدیه ازدواج سازمان تأمین ‌اجتماعی باشند، این هدیه به هر ۲ نفر پرداخت می‌شود.

بیمه‌‏شده (زن یا مرد یا هر ۲) در صورتی می‌تواند کمک هزینه ازدواج تأمین ‌اجتماعی را دریافت کند که ازدواج او، ازدواج اول و دائم باشد، در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و همچنین بیمه‌شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل ۷۲۰ روز سابقه کار و پرداخت حق‌بیمه داشته باشد.

پرداخت هدیه ازدواج به صورت غیر حضوری

براساس قانون تأمین ‌اجتماعی هیچ محدودیت زمانی برای دریافت هدیه ازدواج از سوی بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی وجود ندارد و گروه‌های مشمول و واجد شرایط می‌توانند هر زمان پس از تاریخ عقد برای دریافت این هدیه اقدام کنند.

همچنین نرخ ریالی هدیه ازدواج بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی براساس متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده در زمان عقد، محاسبه و پرداخت خواهد شد.
با توجه به برنامه‌ریزی‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای هوشمندسازی، بسیاری از برنامه‌ها و اقدامات این سازمان در مسیر خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در بستر خدمات هوشمند قرار گرفته است تا ضمن سهولت در پرداخت این خدمات، تسهیل دسترسی همه افراد تحت پوشش به تعهدات سازمان فراهم شود.

در همین راستا بیمه‌شدگان دارای شرایط برای دریافت کمک هزینه ازدواج سازمان تأمین ‌اجتماعی دیگر نیازی به مراجعه حضوری را به شعب سازمان ندارند و همه مراحل ثبت درخواست دریافت این هدیه، در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین ‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir قابل انجام است.

سازمان تأمین اجتماعی براساس آمارهای موجود در سال گذشته به طور میانگین ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان تعهدات در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش داشته است تا در این بخش بتواند تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را به بهترین شیوه اجرایی کند.

پرداخت ۷۱۱ میلیارد تومان هدیه ازدواج به مشمولان

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌ اجتماعی به پرداخت ۷۱۱ میلیارد تومان هدیه ازدواج به ۹۹ هزار و ۶۲۶ نفر از بیمه‌شدگان واجد شرایط این سازمان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: این هدیه به ازای ازدواج اول بیمه‌شدگان واجد شرایط پرداخت می‌شود و مبلغ ریالی آن معادل یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده قبل از ازدواج است.

محمدی افزود: سازمان تأمین ‌اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه اجتماعی کشور و سازمانی که منابع و مصارف آن از تحولات جمعیتی متأثر است، با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و خانواده و در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، علاوه بر افزایش مدت پرداخت مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه، پرداخت کمک هزینه یا هدیه ازدواج را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

او ادامه داد: مبلغ ریالی هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی، معادل یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده است. متوسط مزد یا حقوق برابر است با جمع دریافتی بیمه‌شده ظرف دو سال قبل از ازدواج که به مأخذ آن حق بیمه پرداخت شده است تقسیم بر ۲۴ و درصورتی‌که عدد حاصل، کمتر از حداقل دستمزد کارگر عادی در تاریخ عقد باشد، مبلغ مذکور تا حداقل دستمزد زمان عقد افزایش می‌یابد.

اعطای کمک هزینه ازدواج به بیمه‌شدگان تحت پوشش به عنوان یکی دیگر از خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی به افراد دارای شرایط است که اکنون این خدمت در راستای تعهدات کوتاه‌مدت به افراد بیمه‌شده با شرایط تعیین شده ارائه می‌شود تا از این طریق علاوه بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در راستای کمک به افراد بیمه شده اقدامی اساسی انجام داده شود. تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه اجتماعی کشور، در مسیر ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اقدامات موثری در بخش تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام می‌دهد.

کد خبر: 72262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =