باید و نبایدهای مسیر پیشرفت در «دورکاری»

امروزه فناوری‌های نوین، امکان انجام کار حرفه‌ای را با روش‌های غیرمرسوم امکان‌پذیر کرده‌اند. این امر به‌طرز چشمگیری موجب تکامل بازار کار شده است. بسیاری از شرکت‌ها متوجه مزایای دورکاری شده‌اند؛ از همین‌رو، امکان دارد شمار مشاغل انعطاف‌پذیر همچنان گسترش یابد. دورکاری ‌نوعی از مشاغل را دربر می‌گیرد که خارج از محیط اداری سنتی انجام می‌شوند. به‌طور معمول، این روش کار در خانه یا راه دور نیز نامیده می‌شود. در مفهوم دورکاری کارکنان می‌توانند بدون آنکه نیاز باشد هر روز به دفتر رسمی کارشان رفت‌وآمد داشته باشند، پروژه‌ها و کارها را با موفقیت انجام دهند. دورکاری جنبه‌های مثبت و منفی بسیاری دارد. گاهی اوقات افراد دورکار، نگران می‌شوند که آیا می‌توانند در موقعیت شغلی خود رشد کنند؟ آیا مدیر مجموعه پیشرفت‌های آن‌ها را در کار می‌بیند یا دور از چشم مدیریت نمی‌توان امیدی به ارتقا و پیشرفت شغلی داشت؟

راه توسعه بسته نیست

اگرچه ممکن است دورکار باشید، همچنان امکان توسعه و پیشرفت شغل‌تان را دارید. اگر به توسعه رهبری خود متعهد هستید، حتی بدون حضور در کنار اعضای تیم و مدیرتان، می‌توانید به‌سادگی درباره پروژه‌های کاری، نحوه تقویت همکاری بین تیم‌های مختلف و چگونگی نشان دادن توانایی‌ها به تیم‌ها و مدیرتان قابلیت خود را ثابت کنید. ما معتقدیم، برای ارائه دستاوردها و موفقیت‌های‌تان به حضور فیزیکی در محل کار نیازی ندارید. اینجا پیشنهاداتی داریم درباره که در زمان دورکاری، چطور تأثیرگذار بوده و درست به چشم بیایید. بدیهی است که هنگام دورکاری، اولین قدم تنظیم یک روال مناسب برای کارآمد ماندن در مسیر کاری به حساب می‌آید، به شکلی که با استفاده از تعاملات مجازی، نقش شما در جریان‌های کسب‌وکار به درستی ایفا شود.

یادگیری ارتباطات دیجیتالی الزامی است

در شرایط دورکاری، روابط دیجیتالی به نقطه عطفی در ارتباطات تبدیل شده است. در برخی مشاغل لازم است طی روز بارها و بارها ایمیل‌ها و پیام‌هایی رد و بدل کنید. باید با تقویت مهارت‌های نوشتاری در خود، حداقل اشتباهات را در این مسیر ارتباطی داشته باشید. گاهی برخی اشتباهات قابل اغماض هستند ولی ضعف‌های نوشتاری در شرایطی که بسیاری از کارها به صورت پیام رد و بدل می‌شوند، می‌تواند قابل چشم‌چوشی نیستند. برای بهبود مهارت‌های نوشتاری چند نکته مهم را مورد توجه قرار دهید؛ باید در ارسال ایمیل یا ارسال پیام، به نکاتی توجه داشته باشید. ابتدا از شخصی بخواهید متن نوشته شده شما را بخواند. می‌توانید متن ایمیل را برای یکی از همکاران خود ارسال کنید تا آن را ویرایش کند. کوتاه، مختصر و مفید بنویسید. متن باید شفاف و روشن باشد تا ایجاد سوتفاهم نکند و درست فهمیده شود. سؤالات خود را به‌صورت واضح مطرح کنید. وقتی درخواستی دارید باید دقیقاً در متن مکتوب مشخص کنید چه سؤال یا نیازی دارید تا مخاطب سردرگم نشود.

روحیه مشارکت را حفظ کنید

کار کردن خارج از محیط کاری شرایط خاصی دارد. اگر دورکار هستید، باید بدانید که در واقع به تنهایی کار نمی‌کنید. در دورانی که قرار است از خانه کارها را انجام دهید، بسیار اهمیت دارد که روابط خود را با دیگر افراد بهبود دهید. با این روش می‌توانید خود را بیشتر به افراد مهم شرکت ثابت کنید. هنگام کار در خانه به رئیس و مدیر خود نشان دهید که به خوبی با دیگر افراد شرکت، برای پیشبرد اهداف همکاری می‌کنید و رابطه موفق و خوبی با آن‌ها دارید. در صورت دورکاری می‌توانید حتی بیشتر با اعضای تیم مشارکت داشته باشید. سعی‌تان بر این باشد که به‌طور متقابل با اعضای تیم کار کنید تا دیدگاه‌ها، مهارت‌ها و مشارکت‌های مختلفی را در پروژه‌ها و ابتکارات به دست آورید. در شرایط دورکاری، ممکن است کیلومترها دورتر از دفتر کار و در حال گوش دادن به موسیقی روی کاناپه کار کنید. اگر می‌خواهید در کار خودتان حتی در شرایط دورکاری به رشد برسید، همواره در حال یادگیری باشید.

رویکرد استراتژیک داشته باشید

در شرایط اینچنینی بیش از هر زمان دیگری فرصت مطالعه دارید. مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید. با مطالعه کتاب‌های مرتبط با شغل خود می‌توانید مطالب جدیدی بیاموزید. پس از مطالعه هر کتاب، اطلاعاتی که یاد گرفته‌اید را با مدیریت به اشتراک بگذارید. در جلسه‌ای آنلاین همه آنچه فراگرفته‌اید را با به دیگران هم بیاموزید یا در گروه‌های کاری شرکت و مجموعه‌تان به اشتراک بگذارید. با انجام همکاری‌های مشترک، به هم‌تیمی‌های خود پیام می‌دهید که برای ایده‌های آن‌ها ارزش قائلید و برای رسیدن به هدف مشترکی در سازمان، تلاش ود را به کار گرفته‌اید.

در بخش‌های مختلف با کمک تخصص، مهارت‌ها و نظرات خود ارزش‌گذاری کنید. حتی هنگامی که از شما خواسته نشده یا انجام آن را انتظار ندارند. هنگام کار روی پروژه‌ای تیمی، با تحقیق یا ارسال نکات قبل از جلسه تیمی یا طوفان فکری، یک قدم جلو بروید. با پذیرش این مراحل فعالانه به تیم و مدیرتان می‌گویید که تمایل دارید بیش از انتظار، نقش‌ها و وظایف را بپذیرید. کمی کار اضافی در دورکاری، تأثیر مثبت بسیاری دارد؛ به‌ویژه، هنگامی که می‌خواهید خود را به‌عنوان رهبری در درون سازمان یا تیم قرار دهید. به رئیس و اعضای تیم‌تان انتقال دهید که با علاقه و بیشتر تلاش خواهید کرد؛ این تلاش‌ها حتی هنگام دورکاری، می‌تواند بر رشد شما در جایگاه شغلی فعلی‌تان و به‌عنوان یک رهبر، تأثیر مثبتی داشته باشد.

نسبت به کار تخصصی خود، رویکرد استراژیک‌تری داشته باشید. استراتژیک‌ترشدن کمک می‌کند تا هوشمندانه کار کنید، نه سخت‌تر. توسعه یک استراتژی تأثیرگذار، یعنی اینکه بپرسیم «چه کاری» را باید به‌صورت متفاوتی انجام دهیم و به‌دنبال راه‌حل‌های آن باشیم. برای تقویت مهارت‌های استراتژیک خود در دورکاری، زمان کمتری را به حل مشکلات و زمان بیشتری را به تعیین مشکلاتی که گروه باید حل کند، اختصاص دهید.

در نهایت این‌که به‌صورت عملی ثابت کنید که وقت بیشتری روی کار می‌گذارید. این ویژگی اصلی مدیران بزرگ است. اگر می‌خواهید در رده‌های مدیریتی به کار خود ادامه دهید، زمان بیشتری را با جدیت به کار اختصاص دهید. می‌توانید به راحتی به مدیریت و سایر اعضای تیم بفهمانید که وقتی در محل کار حضور ندارید، دغدغه کار کردن دارید و موضوعات کاری برای‌تان از اهمیت زیادی برخوردار است.

کد خبر: 72194

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =