حیوان‌هراسی یا «زوفوبیا» چیست؟

ترس از حیوانات یا «زوفوبیا» به ترس شدید و غیر قابل کنترل از حیوانات گفته می‌شود. بیشتر افراد مبتلا به این عارضه، تنها از یک نوع حیوان می‌‎ترسند. چنین ترسی می‌تواند استرس قابل‌توجهی در انسان ایجاد کرده و در نتیجه کیفیت زندگی فرد را در صورت مواجهه زیاد با حیوانات کاهش دهد. ترس از حیوانات نیز مانند دیگر فوبیاهایی که بشر به آن مبتلاست قابل درمان بوده و با دوره روان‌درمانی و مصرف دارو بهبود می‌یابد.

جالب است بدانید که در بین انواع فوبیاها، ترس از حیوانات یکی از متداول‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. علت دقیق زوفوبیا هنوز تشخیص داده نشده است. اما به نظر می رسد عوامل متعددی در بروز این بیماری نقش داشته باشند. از جمله علت‌های فوق می‌توان به این موارد اشاره کرد: داشتن یک تجربه منفی یا وحشت از یک حیوان ممکن است باعث ایجاد ترس درونی شود. به‌عنوان مثال، شخصی که توسط سگ مورد حمله قرار گرفته، شاید از سگ ها بترسد.

در برخی شرایط این احتمال وجود دارد که ترس از حیوانات را از کسی که به ما نزدیک است، مانند والدین یا خواهر و برادر، یاد بگیریم. مثلاً اگر والدین از عنکبوت می‌ترسند، ممکن است فرزندان هم یاد بگیرند که آن‌ها نیز بترسند. برخی یافته‌ها حاکی از این هستند که عامل ژنتیک نیز در داشتن این فوبیای خاص نقش دارد. در توضیح این نوع خاص از هراس در انسان، می‌توان گفت که وقتی شخصی در معرض رویارویی با یک حیوان قرار می‌گیرد، احساس ترس شدید می‌کند. البته فرد مبتلا به این ترس حتماً نباید در برابر حیوان قرار بگیرد تا علائم ترس را بروز دهد. یک فرد مبتلا به زوفوبیا ممکن است در مواردی مانند فکر کردن، صحبت کردن، شنیدن و یا دیدن عکس یا فیلم یک حیوان دچار این هراس شود.

آن‌ها از فعالیت‌هایی که باعث شود در معرض حیوانات قرار گیرند نیز اجتناب می‌کنند. حتی فرد در این شرایط از تماشای فیلم‌های حیوانات، رفتن به باغ‌وحش و یا منزل کسانی که حیوان خانگی دارند خودداری می‌ورزد. برای تشخیص درست این فوبیا، پزشک برای درک میزان ترس و اضطراب، سؤالاتی از بیمار می‌پرسد. در زمان تشخیص این عارضه نباید تنها علائم فیزیکی را مدنظر قرار داد. در برخی موارد، علائم فیزیکی مربوط به یک نوع اختلال روانی یا وضعیت جسمانی بیمار است.

پزشکان بر این باورند که پرهیز از رفتن به جاهای مختلف و انجام فعالیت‌های گوناگون تنها به دلیل ترس از حیوانات قابلیت تقویت این اختلال را دارد. یکی از راهکارهای مقابله با این هراس مراقبت از خود محسوب می‌شود. رژیم غذایی سالم داشته باشید، به‌طور منظم ورزش کنید و منظم و کافی بخوابید؛ چراکه زندگی سالم علائم این اختلال را کاهش می‌دهد. جلوگیری از کم‌آبی بدن و کاهش اضطراب با محدود کردن الکل و کافئین و نوشیدن آب و مایعات فراوان هم می‌تواند فرد را از ابتلا به فوبیاهای مختلف دور کند. سعی کنید تکنیک‌هایی را پیدا کنید که استرس و اضطراب شما را کاهش دهد. انجام یوگا، مدیتیشن و تکنیک‌های نفس کشیدن می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

کد خبر: 73191

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =