مبارزه با کاهش ازدواج به شیوه ژاپنی

کشور ژاپن که مدت‌ها درگیر کاهش جمعیت است با پیاده کردن برنامه‌هایی در سطوح مختلف به دنبال تشویق جمعیت خود برای افزایش ازدواج و باروری است. جدیدترین این برنامه‌ها تلاش شهرداری توکیو برای راه‌اندازی یک اپلیکیشن برای همسریابی است. این اپلیکیشن زوج‌یابی که «داستان فوتاری توکیو» نام دارد، تلاشی است برای ایجاد زوج‌ها آن هم در کشوری که در آن تنها بودن به طور فزاینده‌ای رایج است.

کاهش ازدواج عواقبی بر نرخ زاد و ولد ژاپن داشته است زیرا این کشور با چشم‌انداز کاهش چشمگیر جمعیت و کاهش نیروی کار و اقتصاد مواجه است. کارشناسان این روند را به عوامل متعددی نسبت می‌دهند، از جمله تمایل روزافزون زنان جوان شاغل برای برخورداری از آزادی‌هایی که با مجرد بودن و داشتن شغل همراه است. مردان ژاپنی هم می‌گویند که از مجرد بودن لذت می‌برند، اما در مورد امنیت شغلی و توانایی‌شان برای تأمین خانواده نیز ابراز نگرانی می‌کنند.

برای مقابله با بحران‌های یک کشور سالخورده، شهرداری توکیو در حال توسعه اپلیکیشن برای همسریابی است، چرا که اکنون دیگر نرخ زاد و ولد در این کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده است. این اپلیکیشن زوج‌یابی «داستان فوتاری توکیو» نام دارد، تلاشی برای ایجاد زوج‌ها، که در ژاپنی «فوتاری» گفته می‌شود آن هم در کشوری که در آن «هیتوری» یا تنها بودن به طور فزاینده‌ای رایج است. یکی از مقامات شهری روز پنجشنبه گفت انتظار می‌رود این برنامه امسال راه‌اندازی شود و از طریق تلفن یا تحت وب قابل دسترسی باشد.

در حال حاضر سایتی که مشاوره و اطلاعات کلی برای افرادی که به دنبال زوج مناسب می‌گردند را در اختیار دارد در دسترس است. اما جزئیات اپلیکیشن جدید هنوز مشخص نشده است. شهرداری توکیو هم از اظهار نظر در مورد گزارش‌های رسانه‌های ژاپنی خودداری کرده است؛ گزارش‌های که می‌گویند برای تایید هویت در این اپلیکیشن به مواردی مانند گواهینامه رانندگی، سوابق مالیاتی برای اثبات درآمد و فرم امضا شده‌ای که می‌گوید فرد آماده ازدواج هست، نیاز است. همچنین بر اساس گزارش‌ها این برنامه ژاپنی برای ازدواج احتمالا اطلاعات قد، شغل و تحصیلات افراد را بخواهد.

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت کشور ژاپن در روز چهارشنبه، با کاهش نرخ زاد و ولد این کشور به پایین‌ترین حد تاریخی خود، ازدواج در ژاپن به شدت در حال کاهش است. بر اساس آمار در سال گذشته، ۴۷۴۷۱۷ ازدواج در این کشور ثبت شده است که نسبت به رکورد ۵۰۴۹۳۰ ازدواج در سال ۲۰۲۲ کاهش داشت، همچنین تعداد تولدها در سال ۲۰۲۲ در مجموع به ۷۲۷۲۷۷ نوزاد رسید که در مقایسه با سال قبلش با رکورد ۷۷۰۷۵۹ روندی کاهشی را نشان می‌دهد.

مشوق‌های مالی برای خانواده‌ها

در دوران موسوم به «انفجار جمعیتی» ژاپن در دهه ۱۹۷۰، این کشور بیش از ۲ میلیون تولد در سال را ثبت کرد. اما مانند بسیاری از جوانان در سراسر جهان امروز، کمتر ژاپنیی به ازدواج به سبک قدیمی یا بچه‌دار شدن علاقه مند است. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که احتمالا هنجارهای کار در فرهنگ شغلی ژاپن که منجر به ساعات بسیار طولانی کار می‌شود و در این شرایط فرد به ندرت با افراد خارج از محل کار ملاقات می‌کند نیز عامل دیگری در انتخاب زندگی مجردی برای ژاپنی‌هاست. حتی برخی بزرگ‌کردن فرزندان را عاملی می‌دانند که به دلیل گران بودن افراد را از ازدواج بازمی‌دارد.

راه‌حل دیگری که ژاپنی‌ها برای مشکل کمبود ازدواج انتخاب کرده‌اند مشوق‌های مالی برای خانواده‌هاست. در سطح ملی، دولت با وعده پرداخت نقدی برای خانواده‌های دارای فرزند و حمایت از تسهیلات نگهداری از کودکان در تلاش است تا کمبود جدی نیروی کار را حل کند. به همین دلیل سیاست جمعیتی، سیاست‌های مهاجرتی در ژاپن را تغییر داده است و هجوم کارگران خارجی را به این کشور تسهیل می‌کند.

تالار شهر توکیو همچنین از رویدادهایی حمایت می‌کند که در آن مجردها می‌توانند با هم ملاقات کنند، زوج‌ها می‌توانند در مورد ازدواج مشاوره بگیرند و افراد علاقمند می‌توانند داستان‌های خود را از نحوه اولین ملاقاتشان به نمایش یا آهنگ تبدیل کنند.

کد خبر: 72090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =