به گزارش آتیه آنلاین؛ یک گروه اقدام مشترک که در دسامبر ۲۰۲۱ توسط چهار آژانس سازمان ملل متحد به همراه سازمانهای کارفرمایی و کارگری بخش حملونقل بینالملل برای بررسی تأثیر همهگیری کووید-۱۹ بر کارگران حملونقل جهان و زنجیره تأمین جهانی ایجاد شد، توصیههایی برای محافظت بهتر از این افراد منتشر کرده است. بنابر آمار منتشر شده توسط این گروه کارکنان بخش حمل و نقل از جمله دریانوردان، کامیونداران، خدمه هواپیما و... در دوران همهگیری به شدت از بحران بهداشتی بوجود آمده متاثر شدهاند.
توصیههای این کارگروه طی یک نشست ترکیبی در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ در مقر سازمان بینالمللی کار (ILO) در ژنو به تصویب رسید. این گروه گامهایی برای محافظت از کارگران حمل و نقل تعیین میکنند، از جمله بهبود نحوه به اشتراکگذاری سریع و کارآمد اطلاعات و هماهنگی اقدامات نهادها و آژانسهای سازمان ملل متحد و سازمانهای داخلی هر بخش از حمل و نقل در طول شرایط اضطراری بهداشت عمومی که نگرانی بینالمللی ایجاد خواهد کرد.
توصیههای گروه اقدام مشترک شامل اقداماتی است که باید توسط همه اعضای گروه، سیستم سازمان ملل متحد به عنوان یک کل و از طریق هماهنگکنندگان مقیم سازمان ملل متحد و تیمهای کشوری و توسط خود سازمانهای بخش حمل و نقل بینالمللی انجام شود. آنها همچنین از دولتها میخواهند که اقدامات مشخصی برای محافظت از حقوق کارگران حملونقل در شرایط اضطراری بهداشت عمومی آینده و با تداوم تأثیر همهگیری کوید-۱۹ انجام دهند.
گیلبرت اف. هونگبو، مدیر کل ILO در این رابطه گفت: «همهگیری کوید-۱۹ بخش حمل و نقل را با چالشهای قابلتوجه و گاهی غیرقابل تحمل مواجه کرده است که پایداری بخشها و همچنین زندگی و معیشت کارگران آن را تهدید میکند. ما باید مطمئن شویم که برای شرایط اضطراری آینده آمادگی بیشتری داریم».
گروه اقدام مشترک در پی نشستی بین مدیر کل ILO، همتای وی در سازمان بهداشت جهانی (WHO) دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس و روسای سازمانها و فدراسیونهای بخش حملو نقل ایجاد شد. سپس سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) و سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) به آن پیوستند. هدف این گروه به حداقل رساندن اثرات نامطلوب بحران بهداشتی بر کارگران، خانوادههای آنها و زنجیرههای تامین جهانی بوده و در عین حال تضمین میکند که از نیازهای بهداشت عمومی و جوامع محلی به طور کامل محافظت شود.
نظر شما