بیش از ۶۳ درصد خوزستانی‌ها تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی هستند

مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان به همراه رییس شعبه ۱ و۲ آبادان در برنامه زنده رادیویی مثلث به بیان عملکرد، اقدامات و دستاوردهای تامین اجتماعی استان و نیز تشریح و تبیین برنامه‌های در دست اقدام این سازمان پرداخت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی خوزستان، ظهر روز سه‌شنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۳عبدالرضا روشنی، مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان به همراه آرش موزرمی، رییس شعبه ۱ و منصور شریفی بقا، رییس شعبه ۲ آبادان در برنامه گفت وگوی ویژه برنامه مثلث حضور یافته و ضمن معرفی خدمات قابل ارایه سازمان تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان، به ویژه کارگران به بیان عملکرد، اقدامات و دستاوردهای این سازمان پرداختند.

عبدالرضا روشنی، در این گفت و گو با بیان تاریخچه مختصری از سازمان گفت: از جمعیت ۵ میلیون نفری خوزستان، بیش از ۶۳ درصد مردم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که تقریبا ۶۲درصد جمعیت شهرهای آبادان،خرمشهر و اروندکنار نیز از مشمولین تامین اجتماعی به حساب می آیند.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی شامل حمایت های بیمه تامین اجتماعی می شوند گفت: افرادی که برابر ماده ۴ قاون تامین اجتماعی در مقابل دریافت مزد و یا حقوق کار می کنند و یا صاحبان حرف و مشاغل آزاد و کلیه مستمری بگیران،بازماندگان و ازکارفتادگان می‌توانند از حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی تامین اجتماعی برخوردار شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان در پاسخ به سوالات پرتکرار مردم از این سازمان بیان کرد: ارتباط هر بیمه شده با تامین اجتماعی تنها در یک صورت است و بطور مثال بیمه شده نمی تواند هم زمان، هم تحت تکفل دیگری باشد و هم بخواهد از بیمه شخصی خود استفاده کند.

روشنی افزود: همچنین افرادی که مشمول بیمه بیکاری هستند با بازگشتن و مشغول شدن به کار، بیمه بیکاری آن ها قطع شده و کارفرمای جدید ملزم به پرداخت حق بیمه وی می‌شود.

مدیرکل در ادامه این گفت وگوی رادیویی اعلام کرد: به استناد ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی کارفرمایان موظفند لیست حق بیمه کارگران را بر اساس روز و به طور کامل تا پایان ماه بعد به شعب این سازمان ارسال کنند؛ در غیر این صورت چنانچه کارفرمایی قصور کرده و حق بیمه کارگر را به صورت ناقص رد کند، بیمه شده می تواند طبق ماده ۱۴۸ قانون کار علیه کارفرما شکایت کرده و یا اینکه با ارایه مدارک و مستندات و نیز مراجعه به سازمان تامین اجتماعی درخواست ادعای اشتغال کنند.

روشنی در پاسخ به سوالی که چرا ابلاغ های این سازمان با تاخیر و یا در بعضی موارد اصلا به دست اشخاص نمی رسد گفت: ضوابط اجرایی ابلاغ در سازمان تامین اجتماعی و همچنین دیگر دستگاه‌های دولتی بر اساس ضوابط دادگستری صورت می گیرد و در برخی مواقع اشخاص بعلت تغییر مکان و شماره تلفن این جابجایی را به سازمان اعلام نکرده و به همین سبب موجب تاخیر و یا نرسیدن ابلاغ به دست آن ها می شود.

وی در ادامه این گفت و گو به این موضوع اشاره کرد که سالی دوبار و تقریبا هر۶ ماه یک بار بیلان کارگاه‌ها در این سازمان انجام می گیرد و بدهی‌های کارگاه‌ها بصورت عادی و یا الکترونیکی(پیامک) ابلاغ می‌شود و به آن‌ها مهلت یک ماهه داده تا در صورت اعتراض و رسیدگی، هیات های بدوی و تجدیدنظر برگزار شود.

آرش موزرمی، رییس شعبه ۱ آبادان نیز به موضوع مستمری بگیران تحت پوشش این سازمان پرداخت و گفت: بازنشستگان قشر محترم و بزرگوار این جامعه هستند و پرداخت هزینه های درمانی آن ها طبق مقررات سازمان تامین اجتماعی به عهده دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی است ولی بخش بیمه‌ای نیز همکاری کرده و وظیفه جمع آوری اسناد پزشکی را به کارگزاری ها محول کرده که همکاران در اسرع وقت مدارک را به دفتر اسناد پزشکی ارسال می‌کنند و بخشی از مابقی هزینه های درمان آن ها نیز توسط بیمه تکمیلی آتیه سازان که طرف قرارداد این سازمان بوده پرداخت می‌شود.

در ادامه این صحبت ها منصور شریفی بقا، رییس شعبه ۲ آبادان بیان کرد: زمانی که بیمه شده ای فوت می کند مدت ۹ماه به بازماندگان او فرصت داده می شود تا با ارایه مدارک انحصار وراثت و مراجعه به شعب از قطع شدن حقوق بیمه شده جلوگیری کنند.

شریفی بقا افزود: بازرسان سازمان در سال جاری ۴۸ هزار بیمه شده جدید را شناسایی کرده و کارگران توجه داشته باشند که تحت پوشش قرار گرفتن آن‌ها از وظایف اصلی کارفرمایان است و چنانچه کارفرمایی در این مورد کوتاهی کند باید با در دست داشتن مدارک و مستندات کافی به شعب تامین اجتماعی مراجعه کند.

کد خبر: 77685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =