اول ایمنی بعد ساخت و ساز

طبق اعلام وزارت کار، بیشترین حوادث کار کشور در کارگاه‌های زیر ۲۰ نفر به ویژه کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد و در بازرسی‌های انجام گرفته از کارگاه‌های مشمول قانون کار نیز در بین فعالیت‌های اقتصادی بخش ساختمان بیشترین سهم آسیب‌های شغلی منجر به فوت را به خود اختصاص داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس آخرین داده‌های رسمی، حدود ۴۰ درصد حوادث کار کشور در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد و چیزی نزدیک به ۵۰ درصد فوتی‌های ناشی از حادثه کار به کارگران ساختمانی تعلق دارد؛ برای نمونه در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۹هزار نفر دچار حادثه شغلی شدند که از این آمار متاسفانه ۷۱۱ نفر جان خود را از دست دادند که حدودا ۵۰ درصد فوتی‌ها، کارگران بخش ساختمان بودند.

در مهرماه سال گذشته، «علی‌حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأیید این مطلب گفت: عمده حوادث شغلی در حوزه کارگری ساختمانی است و بیش از ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار کشور و همچنین ۵۰ درصد فوتی‌های ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد.

کارگران ساختمانی بیشترین نرخ حوادث کار و فوتی‌های ناشی از آن را به خود اختصاص داده‌اند اما سهم آن‌ها از پوشش بیمه‌ای ناکافی است؛ آمارها نشان می‌دهد علیرغم خطرات بسیار برای این کارگران و فوتی‌های پیاپی ناشی از حادثه کار، بسیاری از این کارگران پوشش بیمه‌ای ندارند؛ چند ماه پیش از این «حبیب الله جلیلی» رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بین ۴ تا ۵ درصد کارگران بیمه شده کشور در حوزه ساختمان فعالیت می‌کنند، گفت: با وجود این آمار اما بیشترین حوادث شغلی در حوزه ساختمان برای کارگران رخ می‌دهد.

نرخ حوادث کار منجر به فوت در بخش ساختمان بالا است؛ اگر به اخبار کارگری رسانه‌ها حتی در یک روز مشخص نگاه بیندازیم، متوجه می‌شویم که در بسیاری از روزهای سال، یک یا دو یا حتی سه کارگر ساختمان براثر حادثه کار جان خود را از دست می‌دهند؛ برای نمونه در روز دوشنبه ۱۶ مهرماه، دو حادثه منجر به فوت و فوت سه کارگر در کارگاه‌های ساختمانی کشور اتفاق افتاده است؛ در اولی، یک کارگر در طبقه پنجم ساختمانی در کوچه ۱۵ شرقی قیامدشت، هنگام کار ساختمانی، به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی حین کار از ارتفاع به کف چاهک آسانسور سقوط کرد و جان خود را از دست داد. در حادثه دوم، دو کارگر چاه کن به علت گازگرفتگی در یک حلقه چاه فاضلاب در شهرستان فراهان استان مرکزی جان خود را از دست دادند.

در روز شانزدهم مهرماه، سه کارگر شاغل در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان در دو حادثه کار جداگانه جان خود را از دست داده‌اند؛ چرا نرخ حوادث کار در بخش ساختمان این‌چنین بالا است؛ مقامات جدید وزارت کار بایستی چه تمهیداتی بیندیشند تا شاهد کاهش نرخ حوادث کار و فوتی‌های ناشی از آن در بخش ساختمان باشیم؟ در استان‌هایی که نرخ کارگران ساختمانی در آن‌ها بالا است، حوادث کار بخش ساختمان بیش از دیگر استان‌ها است، برای نمونه براساس آمارهای رسمی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، فقط در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳ کارگر ساختمانی در محیط کار در استان گلستان جانباخته و حدود ۹۰ نفر هم مجروح شدند که بیش از ۵۰ درصد مجموع حوادث کار در گلستان را به خود اختصاص داده‌اند.

«حسن عزتی» رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه در استان کردستان در تشریح این شرایط و ارائه راهکار برای کاهش حوادث کار بخش ساختمان به آتیه آنلاین گفت: «آموزش» حرف اول را می‌زند و دولت باید بودجه خاصی برای ایمنی بخش ساختمان اختصاص دهد؛ تأمین امنیت جانی کارگران ساختمانی نیازمند بودجه و اعتبار است و بدون هزینه‌کرد و تخصیص اعتبار، این کار امکان پذیر نیست. با این بودجه باید کارگران و کارفرمایان بخش ساختمان در هر استان و هر شهر کشور، آموزش‌های لازم را ببینند؛ اگر آموزش ایمنی جدی گرفته نشود، نرخ حوادث کار مرگبار کاهش نمی‌یابد.

این فعال صنفی ادامه داد: ما در انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی به صورت خودجوش کارگران عضو انجمن را آموزش می‌دهیم اما این کافی نیست؛ نهادهای متولی مانند نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها و ادارات کار باید پای کار بیایند و به تحقق هدف تامین ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی کمک کنند. ما فعالان صنفی معتقدیم صداوسیما می‌تواند نقش بسیار موثری در آموزش ایمنی و کاهش حوادث کار بخش ساختمان داشته باشد.

عزتی، راهکار موثر بعدی را «افزایش نظارت بر کارگاه‌های ساختمانی و عملکرد کارفرمایان این حوزه» دانست و بیان کرد: نظارت بر ایمنی کارگاه‌های ساختمانی باید جدی گرفته شود؛ ضمن اینکه بایستی با کارفرمایان متخلف برخورد شود؛ این برخوردها نقش بازدارندگی دارد؛ پرداخت غرامت بیمه در صورت فوت کارگر کافی نیست و برای کارفرما نقش بازدارنده ندارد؛ تنبیه کارفرما بایستی فراتر از پرداخت غرامت توسط شرکت‌های بیمه مسئولیت مدنی باشد.

«تامین ایمنی کار در بخش ساختمان» اهمیت بسیار دارد؛ برای تحقق این هدف، نهادهای مختلف باید به میدان بیایند؛ آموزش کارگران و کارفرمایان و نظارت جدی بر کارگاه‌های ساختمانی در راستای ایمن سازی آن‌ها، ضرورتی غیرقابل انکار است؛ در سال گذشته ۳۴۰ کارگر در کارگاه‌های ساختمانی کشور جان خود را در حوادث کار از دست داده‌اند و هرچند این آمار به نسبت سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ درصد کاهش داشته اما همچنان آمار بزرگی‌ است که نشان می‌دهد تا « امنیت و ایمنی» فاصله بسیار داریم...

کد خبر: 74829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =