بهبود روند اشتغالزایی در کشور

بررسی و تحلیل نرخ بیکاری در فصول تابستانی ۱۹ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۸۴ تاکنون نشان می‌دهد که نرخ بیکاری از حدود ۱۱ درصد به ۷.۵ درصد رسیده است. امسال نیز در مقایسه با تابستان سال گذشته ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرده و در عین حال ۹۲.۵ درصد از جمعیت فعال کشور شاغل هستند. همچنین تعداد شاغلان نسبت به بیکاران ۱۰ برابر است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران،سهم مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نیز گویای این است که حدود ۰.۱ درصد مشارکت در تابستان امسال روند افزایشی داشته است یعنی این نرخ از ۴۱.۶ درصد در تابستان سال گذشته به ۴۱.۷ درصد در تابستان امسال رسیده است، در مجموع ۳۷۴ هزار نفر به جمع مشارکت کنندگان اضافه شده‌اند. همچنین نرخ مشارکت مردان نیز با افزایش با رشد ۰.۲ درصدی از ۶۸.۶ به ۶۸.۸ درصد رسیده است ضمن اینکه نرخ مشارکت زنان روی عدد ۱۴.۶ درصد ثابت مانده است. یکی دیگر از شاخص‌های تجزیه و تحلیل بازار کار، بحث نرخ اشتغال است که این آمار نیز از ۳۸.۳ به ۳۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده و سهم ۰.۲ درصد به جمعیت شاغلان افزوده شده است.
بررسی سهم اشتغال زنان و مردان نیز نشان می‌دهد که هر دو با رشد روبه‌رو بوده است. این نسبت در زنان ۰.۲ واحد درصد و در مردان ۰.۳ درصد رشد را تجربه کرد. در مجموع افزایش مشارکت اقتصادی و اشتغال در مقابل کاهش نرخ بیکاری در تابستان امسال ثبت شده است که نشانگر بهبود روند بازار کار است.

تابستان‌های گرم اشتغال
نرخ بیکاری در فصل تابستان امسال نسبت به ۱۹ سال اخیر نشانگر روند نزولی را ثبت کرده است و در سال ۱۴۰۳ نرخ بیکاری ۷.۵ درصد شده است. این در حالی است که در سال ۱۳۸۴ این نرخ دورقمی و در محدوده ۱۱ درصد قرار داشته و پس از آن در سال ۱۳۸۹ روند صعودی را طی کرده و به ۱۳ درصد رسیده است و پس از آن در این سال‌ها فراز و فرودهایی را تجربه کرده و در نهایت تابستان امسال به کمترین حد خود در ۱۹ سال اخیر رسیده است. بررسی نرخ مشارکت در بازار کار و فصول تابستان از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد این نرخ در سال ۱۳۸۴، ۴۸ درصد بوده است که در ۱۹ سال روند نوسانی داشته است تا اینکه در سال ۱۳۹۸ به ۴۴.۹ درصد و در تابستان امسال به ۴۱.۷ درصد می‌رسد. نرخ مشارکت هر قدر بالاتر باشد، نشان‌دهنده فعال بودن بازار است.

صدرنشینی بخش خدمات

وضعیت سهم اشتغال بخش‌های مختلف در ۱۹ سال اخیر نشان می‌دهد که سهم اشتغال بخش خدمات در سال ۱۳۸۴، در نرخ ۴۳.۸ درصدی قرار داشته است که روند افزایشی پیدا می‌کند و در تابستان امسال به ۵۲.۱ درصد می‌رسد و رکوردی را به نام خود ثبت می‌کند و بالاترین سهم از کل اشتغال کشور است. همچنین سهم صنعت از اشتغال کشور در سال ۱۳۸۴، ۲۹.۴ درصد بوده است که در تابستان امسال به ۳۳.۳ درصد می‌رسد اما سهم اشتغال بخش کشاورزی در سال ۱۳۸۴ حدود ۲۶.۸ درصد بوده که روند نزولی پیدا کرده و در تابستان امسال به ۱۴.۵ درصد رسید.

کد خبر: 74772

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =