بیش از ۱۳ میلیون نفر در حوزه خدمات مشغول به‌کارند

دهه‌ها است که به دلایل مختلف نظیر سهولت ورود به بازار کار، تسهیلگری خلق شغل و تنوع فرصت‌های شغلی، بیشترین میزان اشتغال کشور در مشاغل بخش خدمات شکل گرفته و جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران در تابستان سال‌جاری نیز همچنان ادامه این روند و سهم بالای مشاغل خدمات از مجموع اشتغال کشور را نشان می‌دهد.

به گزارش آتیه آنلاین، اشتغال بخش خدمات کشور در سه‌ماهه دوم سال‌جاری بیانگر سهم ۵۲.۱ درصدی این حوزه از مجموع حوزه‌های سه‌گانه اشتغال است. مطابق روال سال‌های گذشته نیز اشتغال بخش‌های صنعت و کشاورزی نیز به ترتیببیشترین سهم حوزه اشتغال کشور را در اختیار دارند.

براساس آخرین داده‌های طرح آمارگیری نیروی کار در فصل دوم امسال، رشد ۱.۶ درصدی سهم حوزه خدمات از مجموع آمار اشتغال کشور در مقایسه با تابستان سال قبل ثبت شده؛ در این ارتباط سهم ۵۰.۵ درصدی اشتغال خدمات در سال گذشته برآورد شده است.

برمبنای برآوردهای تازه مرکز آمار در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون و ۸۹ هزار نفر از شاغلان کشور در بخش خدمات اشتغال به‌کار دارند؛ این در حالی است که این آمار در سه‌ماه دوم سال قبل حدود ۱۲ میلیون و ۴۵۹ هزار نفر برآورد شده بود. به عبارتی امسال تعدادی بالغ بر ۶۳۰ هزار نفر به جمع شاغلان حوزه خدمات اضافه شده‌اند.

آمار بالای اشتغال زنان در بخش خدمات

محاسبات مرکز آمار ایران حاکی است جامعه زنان نسبت به مردان اقبال بیشتری برای اشتغال در مشاغل زیرمجموعه خدمات دارند؛ سهم ۶۲.۲ درصدی زنان در مقابل سهم ۵۰.۱ درصدی مردان برای حضور در مشاغل گروه خدمات در تابستان امسال اثبات کننده این موضوع است.

همچنین براساس خروجی طرح آمارگیری نیروی کار روند افزایشی گرایش مردان و زنان به اشتغال زیرمجموعه بخش خدمات در دوره یک‌ساله منتهی به پایان فصل تابستان سال‌جاری را شاهد هستیم. در این مدت رشد ۱.۲ درصدی اشتغال مردان در حوزه مشاغل خدمات و افزایش ۳.۶ درصدی حضور زنان در این مشاغل ثبت شده است. بر این اساس سهم اشتغال مردان و زنان در مشاغل گروه خدمات در تابستان سال قبل به ترتیب ۴۸.۹ درصد و ۵۸.۶۹ درصد برآورد شده بود.

آمارها حاکی است در حال حاضر بالغ ۱۰ میلیون و ۵۴۳ هزار مرد و حدود ۲ میلیون و ۵۴۶ هزار زن در حوزه اشتغال بخش خدمات مشغول به فعالیت هستند.

بیش از ۱۳ میلیون نفر در حوزه خدمات مشغول به‌کارندبیش از ۱۳ میلیون نفر در حوزه خدمات مشغول به‌کارند

اشتغال حدود یک‌سوم شاغلان در حوزه صنعت

آمارهای حوزه اشتغال در سطح کشور نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود یک‌سوم نیروی کار معادل ۳۳.۳ درصد در مشاغل مربوط به بخش صنعت اشتغال‌ به‌کار دارند. ‌ این آمار در سال گذشته معادل ۳۴ درصد برآورد شده که بیانگر کاهش ۰.۷ درصدی است. به این واسطه می‌توان گفت که در یک‌سال اخیر منتهی به ابتدای پاییز سال‌جاری کاهش تمایل به اشتغال در بخش خدمات یا کاهش فرصت‌های شغلی این حوزه در کشور اتفاق افتاده است.

مطابق خروجی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان سال گذشته حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در مشاغل بخش صنعت فعالیت داشتند که با روند کاهشی ثبت شده در این حوزه، امسال به بیش از ۸ میلیون و ۳۶۹ هزار نفر رسیده است. همچنین داده‌های مرکز آمار حاکی از اشتغال حدود ۷ میلیون و ۳۴۴ هزار مرد و بالغ بر یک میلیون و ۲۷ هزار زن در مشاغل حوزه صنعت کشور است.

بر مبنای داده‌های مربوط به شاغلان حوزه صنعت، در حال حاضر سهم ۳۴.۹ درصدی برای مردان و سهم ۲۵.۱ درصدی زنان برای حضور در مشاغل زیرمجموعه بخش صنعت برآورد شده است. براین اساس به ترتیب کاهش ۱.۴ درصدی و ۰.۶ درصدی فعالیت زنان و مردان در این حوزه ثبت شده و این آمار بیانگر کاهش ظرفیت‌های اشتغال گروه صنعت در یک‌سال اخیر است.

بیش از ۱۳ میلیون نفر در حوزه خدمات مشغول به‌کارند

کمترین اشتغال بخش‌های سه‌گانه در حوزه کشاورزی

براساس آخرین برآوردهای مربوط به حوزه اشتغال کشور، سهم ۱۴.۵ درصدی و تعداد بیش از ۳ میلیون و ۶۵۲ هزار نفری اشتغال در مشاغل بخش کشاورزی در سه‌ماهه دوم امسال ثبت شده است. این در حالی است که با ثبت کاهش یک درصدی سهم افراد شاغل در بخش کشاورزی در یک‌سال اخیر، سهم ۱۴.۵ درصدی و تعداد بالغ بر ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار نفری برای شاغلان این حوزه در تابستان سال‌جاری برآورد شده است.

آمارهای حوزه اشتغال کشاورزی نشان می‌دهد که در حال حاضر بالغ بر ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار مرد و بیش از ۵۲۱ هزار زن در مشاغل مرتبط با این حوزه اشتغال به‌کار دارند. براین اساس سهم زنان و مردان در مشاغل کشاورزی به ترتیب ۲.۲ درصد و ۰.۷ درصد نسبت به آمار سال قبل روند کاهشی داشته است.

بیش از ۱۳ میلیون نفر در حوزه خدمات مشغول به‌کارند

کد خبر: 74996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =