رکوردزنی اشتغالزایی با احیای شغل‌های از دست رفته

ارزیابی گزارش‌های مرکز آمار حکایت از این دارد که در تابستان امسال رشد تعداد شاغلان نسبت به تابستان سال ۱۳۹۸، ۱.۳ درصد بوده است. در این مدت ۳۲۹ هزار اشتغال خالص ایجاد شده و جمعیت شاغل کشور را به ۲۵ میلیون و ۱۲۹ هزار نفر افزایش داده است. تعداد شاغلان با همه‌گیری کرونا از ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در تابستان ۱۳۹۸ به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ نفر کاهش یافت. به بیانی دیگر در این بازه یک ساله تعداد شاغلان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ریزش داشتند و میزان ریزش آنها ۵.۲ درصد بود .‌بر این اساس تعداد شاغلان در تابستان سال‌جاری از مرز ۲۵ میلیون نفر عبور کرد که این تعداد بیشترین میزان اشتغال پس از تابستان سال ۱۳۹۸ تاکنون بوده است. در مجموع تابستان سال‌جاری توانست رکورد اشتغالزایی را به نام خود ثبت کند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، در تابستان سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۰۰هزار نفر از جمعیت شاغل نیز کاسته شد. سرانجام در تابستان سال ۱۴۰۱، همان‌طور که گفته شد با مهار ویروس کرونا و تعاملات تجاری با کشورهای دیگر و بهبود فضای کسب و کار، ریزش اشتغال کشور متوقف شد و در این فصل بالغ بر ۴۸۰ هزار نفر به جمعیت شاغل کشور اضافه شد و تعداد شاغلان کشور به ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. در تابستان سال ۱۴۰۲، برای نخستین بار پس از ۴ فصل، تعداد شاغلان کشور از مرز ۲۴ میلیون نفر عبور کرد و در عین حال نرخ بیکاری نیز همزمان با رشد نرخ مشارکت کاهشی شد. ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در تابستان سال ۱۴۰۲، شاغل شدند که حدود ۹۰۷ هزار نفر به جمعیت شاغلان اضافه شد.

رشد ۷.۳ درصدی
گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تعداد جمعیت شاغل در تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال ۹۸، به ۲۵ میلیون و ۱۲۹ هزار نفر افزایش یافته که یک رکورد جدید به جای گذاشته است. در سال ‌جاری این دومین فصل متوالی است که تعداد شاغلان بیشتر از تابستان سال ۱۳۹۸ بوده است .میزان رشد تعداد شاغلان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته، ۱.۷ درصد و نسبت به تابستان سال ۱۳۹۸، ۱.۳ درصد بوده است. رشد شاغلان تابستان سال ۱۴۰۳ در مقایسه با تعداد شاغلان سال ۱۴۰۰ که ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده، ۷.۳ درصد افزایش
نشان می‌دهد.

تحقق ثبات در فصول گذشته
آنچه این رکورد را متمایز کرده این است که از سال ۱۳۹۷ تاکنون، کشور با چالش‌هایی مثل تحریم اقتصادی امریکا و شیوع ویروس کرونا و دیگر تنش‌های سیاسی درگیر بوده است. در حالی که رقمی که در تابستان سال ۱۳۹۸ از اشتغال ثبت شد، در فضایی بود که تازه تحریم‌ها اعمال شده بود و پیش از این سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی نیز اعمال شده بود، بطوری که اقتصاد دارای ثبات و پیش‌بینی پذیر شده بود. البته در عین حالی که اشتغال در این تابستان به بالاترین نرخ خود رسیده بوده، نرخ بیکاری نیز همچنان افزایشی بوده است. اما در تابستان سال‌جاری هم نرخ بیکاری با کاهش فاحشی که داشته رکورد ۱۹ سال اخیر را شکسته و هم اشتغالزایی با رشد بی‌سابقه رکورد افزایش شغل در ۵ سال اخیر را از آن خود کرده است. نرخ بیکاری در تابستان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۶ درصد بوده و این در حالی است که این نرخ در تابستان سال‌جاری با افت ۳.۳ درصدی به ۷.۵ درصد کاهش یافته است.

همان‌طور که گفته شد از زمستان سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ کشور درگیر همه‌گیری ویروس کرونا شد و همین موضوع کافی بود که با بیش از یک میلیون شغل که اغلب در بخش خدمات فعال بودند از بین برود. کاهش مبادلات بازرگانی جهانی به دلیل همه‌گیری این ویروس و تحریم باعث شد تا در حوزه صنعت نیز کشور با کاهش اشتغال مواجه شود.
نشان به آن نشان که از تابستان سال ۱۳۹۸ تا تابستان سال ۱۳۹۹، نه تنها اشتغالی به ثبت نرسید بلکه بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز به جمعیت بیکار کشور افزوده یا به جمعیت غیر فعال اضافه شدند. این روند در تابستان سال ۱۴۰۰ نیز ادامه یافت. در دولت گذشته با مهار کرونا به وسیله واکسیناسیون گسترده و همچنین اعمال اقتصاد مقاومتی و تعامل با کشورهای همسایه روند کاهشی نرخ بیکاری رو به افول گذاشته شد و در عین حال روند افزایشی اشتغال رو به رشد سوق داده شد. بررسی صورت گرفته از داده‌های مرکز آمار از تابستان سال ۱۳۹۸ تا تابستان سال ۱۴۰۳ به خوبی بیانگر این است که مسیر اشتغالزایی روی ریل رونق قرار گرفته است و آن هم به این دلیل است که فضای کسب و کار در این مدت ۶ فصل اخیر به تدریج بهبود یافته است.

کد خبر: 75002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =