هیستری اصطلاحی است که اغلب برای توصیف رفتاری دارای بار هیجانی استفاده می‌شود که بیش از حد و خارج از کنترل به نظرمی‌رسد. در واقع نوع اختلال روانی است که فرد بیمار دچار به آن بدون اینکه صدمه‌ای به اندام او وارد شود، دچار مشکلات جسمانی می شود. این اختلال در اثر علل روانی که در سابقه فرد حضور دارند، به وجود می آید برای درمان نیاز به روان درمانی دارد. به نظر می‌رسد وقتی کسی به گونه‌ای پاسخ می‌دهد که نسبت به موقعیت از لحاظ هیجانی نامتناسب به نظر می‌رسد، اغلب به عنوان «هیستریک» توصیف می‌شود. حدود یک‌سوم مردم دنیا در طول عمر دچار بعضی از علایم اختلال تبدیلی می‌شوند ولی لزوما بیمار هیستریک نیستند. حدود ۵ تا ۱۵ درصد مشاوره‌های روان‌پزشکی در بیمارستان‌های عمومی را شامل می‌شود. زنان حداقل دو برابر و گاهی تا ۱۰ برابر مردان مبتلا می‌شوند و علایمی که نشان می‌دهند سمت چپ بیشتر از سمت راست بدن است. این اختلال در تمام سنین یعنی از کودکی تا کهنسالی دیده می‌شود . اهمیت این اختلال ما را بر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با دکتر علی فرجام –روانشناس اجتماعی که در پی می آید.

لطفا بفرمایید هیستری چیست و علل بروز بروز آن کدام است؟

هیستری یک اختلال روانی است که بدون وجود توجیه طبی مشخص، با یک یا چند علامت عصبی مانند فلج اندام، کوری و بی‌حسی مشخص می شود. این اختلال در جمعیت زنان ۲ تا ۵ سال برابر جمعیت مردان دیده می شود و شیوع ان در نوجوانان و جوانان بیشتر است. این اختلال بر اساس آمار ها در سطوح اقتصادی پایین شیوع بیشتری دارد. این اختلال بر اساس یک نظریه روانکاوی از سرکوب ناآگاهانه یک تضاد و تبدیل اضطراب ناشی از آن سرکوب به یک یا چند شکایت جسمانی ناشی می شود. بروز این بیماری دلایل متعددی از جمله خانواده، تعارضات دوران کودکی، عوامل روانشناختی، موقعیت‌های استرس زا و... دارد در واقع علایم جسمانی این بیماری روشی برای مقابله با استرس یا یک اتفاق اضطراب زا است.

شایعترین علائم و نشانه های هیستری چیست؟

شایع ترین علایم بیماران هیستریک عبارت است از: فلج اندام، کوری و موتیسم (ساکت و بی صدا شدن) از علایم جالب توجه این اختلال می توان به بی تفاوتی اشاره کرد. به این مفهوم که بیمار چنین وانمود می کند که ناراحتی ایجاد شده هیچ اهمیتی برای او ندارد و چیز مهمی نیست. برخی از علایم و نشانه‌های آن که به صورت جسمانی خودش را نشان می‌دهد عبارتند از: تنگی نفس، اضطراب، غش کردن، نا شنوایی یا کم شنوایی، مشکل در قورت دادن غذا، ناتوانی در حرف زدن، تهوع و استفراغ، آشفتگی و بی خوابی

آیا در اختلال هیستری اختلالات ساختگی نقشی دارند؟

مساله بسیار مهم در مورد اختلال هیستری که به تمایز هیستری از تمارض و اختلالات ساختگی کمک می کند این است که رفتارهای بیمار مبتلا به هیستری کاملا ناآگاهانه است و در اختیار بیمار نیست. این بیماران هیچ نفع اولیه‌ای از بیماری خود ندارند، هر چند که کاهش اضطراب را می توان یک نفع ثانویه در نظر گرفت. این ویژگی درست برعکس آن چیزی است که در تمارض یا اختلالات ساختگی دیده می شود.

حمله هیستریک چیست و دارای چه مراحلی است؟

این حمله معمولا به صورت ناگهانی و بدون هشدار قبلی رخ می‌دهد. افراد اغلب مدت زمان کوتاهی (حدود چند دقیقه) دچار آن می‌شوند. برخی افراد تا چندین ساعت علائم حمله هیستریک مانند اضطراب شدید را همچنان احساس می‌کنند. مراحل این حملات عبارتند از: کاهش سطح هوشیاری، بی اختیاری در حرکت عضلات (خشکی ماهیچه) و خواب گردی است.

لطفا در مورد هیستری جمعی هم توضیحاتی بفرمایید؟

هیستری جمعی یک نمونه از رفتار های جمعی است که شامل گسترش سریع وناگهانی یک علامت یا یک سری علایم در یک گروه از افرادسالم است که هیچ توجیه فیزیکی و طبی برای آن یافت نمی‌شود. در حقیقت این افراد به طور ناگهانی اعتقاد پیدا می کنند که به وسیله یک عامل خارجی بیمار شده اند. به تعبیر دیگر، هیستری جمعی بروز یک سری علایم فیزیکی در عده ای از افراد به صورت دسته جمعی است به صورتی که یک بیماری ارگانیک را مطرح می کنند، ولی در واقع از یک علت روانی منشا می گیرند.

هیستری جمعی دارای چه خصوصیات مشترکی است؟

در اغلب موارد بدون توجه به علت و عامل آغازین، تشابه زیادی بین نشانه ها و علایم این اختلال وجود دارد که عبارتند از:

شروع ناگهانی، گسترش سریع و بهبود کامل و سریع است. بیماری بالفطره خوش خیم است و علایم معمولا در مدت چند رز تا چند هفته از بین می رود.

درگیری بیشتر در خانم های جوان بین ۶۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان این اختلال را خانم‌های جوان تشکیل می دهند. خانم هایی که با هم کار می کنند و با هم زندگی می کنند در معرض بیشترین خطر هستند.

رابطه نزدیک و صمیمی مبتلایان: بیشتر مبتلایان با هم دوست هستند یکدیگر را می‌شناسند. مشاهده دوستی که به این علایم مبتلا شده است در ابتلای سایرین موثر است.

وجود یک محرک آغازین: معمولا یک محرک سمعی یا بصری آغار کننده یافت می شود .

انتقال از راه شنیدن یا دیدن: این اختلال اغلب از راه دیدن منتقل می شود و افرادی که نمی بینند گرفتار نمی شوند.

نبود شواهد آزمایشگاهی در تایید یک عامل ارگانیک یا یک بیماری خاص‌: این اختلال واقعی است ولی هیچ عامل بیماری زایی مشخصی یافت نمی شود . تشخیص هیستری جمعی وقتی مطرح می شود که تمام علت‌های ممکن برای توجیه علایم رد شده باشند.

لطفا در مورد درمان هیستری هم توضیحاتی بفرمایید؟

گزینه‌های درمانی برای اختلال هیستری متفاوت هستند اما رایج ترین آنها عبارتند از:

روان درمانی: روان درمانی یا گفتار درمانی نوعی درمان است که شامل کار با یک روانشناس برای حل مشکلات عاطفی و روانی اساسی است. انواع مختلفی از روان رمانی وجود دارد که برای درمان هیستری مورد استفاده قرار می گیرد از جمله درمان شناختی – رفتاری است.

- داروها : از داروها می توان برای مدیریت علایم برخی از علایم های روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دو قطبی استفاده کرد. انواع مختلفی هم از داروها وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. مانند دارو های روان پریشی و تثبیت کننده خلق‌وخو است.

روان درمانی که با توجه با منشا روانی این اختلال باشد می تواند در درمان هیستری جمعی بسیار موثر باشد .

کد خبر: 73688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =