چین برای مقابله با مشکلات جمعیتی بازنشستگی را به تعویق می‌اندازد

سن بازنشستگی در چین که یکی از پایین‌ترین سنین بازنشستگی در میان کشورهای توسعه یافته است، افزایش خواهد یافت. هم اکنون سن بازنشستگی در چین برای مردان ۶۰ سال و برای زنان ۵۵ سال است و به در عوض هر بازنشسته چینی پنج نفر مشغول به کار هستند؛ نسبتی که تا سال ۲۰۵۰ به دو شاغل در برابر یک بازنشسته کاهش خواهد یافت.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از رویترز؛ چین به تدریج سن بازنشستگی قانونی خود را افزایش می‌دهد تا به مردم اجازه دهد طولانی‌تر کار کنند، زیرا این کشور در تلاش برای کاهش فشار فزاینده بر بودجه‌های بازنشستگی است و بسیاری از استان‌ها در حال حاضر با کسری بودجه مواجه هستند. البته باید خاطرنشان کرد که سن بازنشستگی قانونی در چین یکی از پایین‌ترین سنین بازنشستگی در جهان است.

این اصلاحات برای چین فوری است، چرا که امید به زندگی در چین از حدود ۴۴ سال در سال ۱۹۶۰ تا سال ۲۰۲۱ به ۷۸ سال افزایش یافته و از ایالات متحده پیشی گرفته است، پیش بینی می‌شود امید به زندگی در چین تا سال ۲۰۵۰ از ۸۰ سال هم فراتر برود و این به معنای جمعیت بازنشسته بیشتر است ه باید مستمری دریافت کنند.

اعلامیه روز شنبه در یک سند سیاستی کلیدی منتشر شد که به علاوه، برنامه‌هایی را برای تیز کردن استراتژی جهت مبارزه با کاهش نرخ زاد و ولد و پیری جمعیت ارائه کرده است، جمعیتی که برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و برای دهه‌ها رو به کاهش است. مقامات بهداشت چین انتظار دارند که گروه افراد ۶۰ ساله و بالاتر در این کشور از ۲۸۰ میلیون نفر فعلی تا سال ۲۰۳۵ به بیش از ۴۰۰ میلیون نفر برسد، رقمی معادل کل مجموع جمعیت فعلی بریتانیا و ایالات متحده.

مسئولان چینی در اینباره گفتند: «در راستای اصل مشارکت داوطلبانه همراه با انعطاف‌پذیری مناسب، اصلاحات را به منظور افزایش تدریجی سن بازنشستگی قانونی به صورت مدبرانه و منظم پیش خواهیم برد». آنها افزودند که پیش‌بینی می‌شود اصلاحات ذکر شده در سند تا سال ۲۰۲۹ تکمیل خواهد شد.

هم اکنون سن بازنشستگی در چین برای مردان ۶۰ سال (که پنج تا شش سال کمتر از اکثر اقتصادهای توسعه یافته است) و برای زنان در مشاغل یقه سفید ۵۵ سال در نظر گرفته شده است؛ البته زنانی که کار خانگی انجام می‌دهند در سن ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شوند. سیاستگذاران طی دو سال گذشته گفته بودند که هدفشان افزایش سن بازنشستگی است، اما در این تغییر اولین بار است که کارگران می‌توانند ادامه کار را انتخاب کنند یا نه.

فشارهای جمعیتی

«مایکل هرمان»، مشاور ارشد «صندوق جمعیت توسعه سازمان ملل»، درباره افزایش سن بازنشستگی می‌گوید که اکثر کشورها در پاسخ به فشارهای جمعیتی و برای محافظت از صندوق‌های بازنشستگی و همچنین کاهش سرعت ورود نیروی کار، سن بازنشستگی را افزایش داده‌اند. «این یک ابزار استاندارد سیاست‌گذاری است و انجام به تدریج آن منطقی است. مهم است که ما این کار را به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر انجام دهیم». وی افزود که کارگران باید این امکان را داشته باشند که به صورت پاره‌وقت یا از خانه کار کنند یا بتوانند انتخاب کنند که در چه پروژه‌هایی کار کنند.

در حال حاضر، هر بازنشسته چینی با کمک پنج کارگر حمایت می‌شود، یعنی بجای یک بازنشسته ۵ نفر کار می‌کنند. این نسبت نصف یک دهه قبل در چین است؛ اکنون این نسبت به سمت ۴ شاغل به ۱ بازنشسته در سال ۲۰۳۰ و ۲ شاغل به ۱ بازنشسته در سال ۲۰۵۰ پیش می‌رود.

اقتصاددانان می‌گویند سیستم بازنشستگی کنونی چین که برای پرداخت حقوق بازنشستگی تعداد فزاینده‌ای از بازنشستگان به نیروی کار فعال در حال کاهش متکی است، ناپایدار است و نیاز به اصلاح دارد. داده‌های وزارت دارایی هم نشان می‌دهد که ۱۱ حوزه از ۳۱ حوزه قضایی در سطح استانی چین با کسری بودجه بازنشستگی مواجه هستند؛ به همین دلیل آکادمی علوم دولتی چین پیش بینی می‌کند که سیستم بازنشستگی تا سال ۲۰۳۵ تمام می‌شود.

کد خبر: 73559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =