به گزارش آتیه آنلاین، روز دوشنبه، ۸ مرداد «سومین جشنواره ملی مهارت» با حضور «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونان وی برگزار شد. در سومین جشنواره ملی مهارت به تفکیک در چهار بخش شناسایی و تجلیل از فعالان و پیشکسوتان مهارتآموزی، شناسایی و تکریم خیرین مهارتآموزی، انتخاب و معرفی سفیران مهارت و انتخاب و معرفی بنگاههای اقتصادی سرآمد در حوزه مهارتآموزی پرداخته شد.
حُسن شهرت فرهنگی و اجتماعی در حوزههای مهارتی، فعالیت در رسانهها بهمنظور ترویج آموزشهای فنی و حرفهای، کسب افتخارات ملی در قالبهای انتخاب بهعنوان مربی، هنرآموز، مدرس نمونه کشوری، پژوهشگر نمونه کشوری در حوزه مهارتآموزی و مسابقات ملی مهارت، تدوین استانداردهای آموزش یا سنجش مهارت، مشارکت در درآمدزایی این سازمان از طریق اجرای تبصره ۷۵، اختراع ثبت شده و تالیف و ترجمه کتاب، دارا بودن تشویق نامه از مقامات استانی و کشوری در حوزه آموزشهای فنی و حرفهای از شاخصهای ارزیابی فعالان و پیشکسوتان مهارتی بود.
با توجه به اینکه مهمترین ماموریت هدفگذاری شده سازمان آموزش فنی حرفهای کشور در راستای ارائه آموزشهای فنی و تخصصی استاندارد و مورد نیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز آموزش مهارت تعریف شده، همزمان با این جشنواره ۳۱ کارگاه آموزش هوش مصنوعی در سراسر کشور افتتاح شد.
هرچند هنوز جزییاتی از کمیت و کیفیت برگزاری دورههای آموزش هوش مصنوعی توسط سازمان آموزش فنی وحرفهای منتشر نشده اما آموزش هوش مصنوعی (AI) میتواند به طور قابل توجهی سطح مهارت جویندگان کار را از طریق ارتقا مهارتهای فردی، دسترسی به طیف وسیعی از منابع، ارزیابی مهارت و بازخورد، شبیهسازی و تمرین، توسعه مهارتهای نرم، یادگیری تطبیقی، راهنمایی و توصیههای شغلی و فرصتهای شبکهسازی بهبود بخشد.
ارتقای مهارتهای فردی: هوش مصنوعی میتواند مسیرهای یادگیری را بر اساس مجموعه مهارت های فعلی، سبک یادگیری و اهداف شغلی فرد هموار کند. این امر به جویندگان کار کمک میکند تا بر روی نقاطی که بیشترین نیاز به بهبود را دارند، تمرکز کنند و فرآیند یادگیری را کارآمدتر میکند.
دسترسی به طیف وسیعی از منابع: پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند مجموعه وسیعی از منابع یادگیری، از جمله دورهها، آموزشها، ویدئوها و مقالات را که متناسب با نیازهای افراد هستند در اختیار آنان قرار دهند. این دسترسی گسترده به جویندگان کار کمک میکند تا مهارت های جدید مرتبط با نقش های مورد نظر خود را کسب کنند.
ارزیابی مهارت و بازخورد: ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند مهارتهای فعلی کارجو را از طریق آزمونها، شبیهسازیها و تمرینهای عملی ارزیابی کنند. آنها بازخوردها و پیشنهاداتی را برای بهبود ارائه میدهند و به افراد کمک میکنند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و روی آنها تمرکز کنند.
شبیهسازی و تمرین: هوش مصنوعی میتواند سناریوهای دنیای واقعی را شبیهسازی کند و فرصت های تمرینی را فراهم کند که به جویندگان کار کمک میکند تا مهارت های خود را در یک محیط امن به کار گیرند. این تجربه عملی برای ایجاد اعتماد به نفس و بروز شایستگیهای شغلی، ارزشمند است.
توسعه مهارتهای نرم: ابزارهای هوش مصنوعی همچنین میتوانند به توسعه مهارتهای نرم، مانند ارتباطات، حل مسئله و کار گروهی، از طریق ماژولهای تعاملی و سناریوهای نقشآفرینی مجازی کمک کنند.
یادگیری تطبیقی: سیستمهای هوش مصنوعی میتوانند دشواری و سبک ارائه محتوا را بر اساس پیشرفت و درک یادگیرنده تطبیق دهند و اطمینان حاصل کنند که جویندگان کار با موارد طرح شده ارتباط برقرار میکنند.
راهنمایی و توصیههای شغلی: هوش مصنوعی میتواند روندهای بازار و الزامات شغلی را تجزیه و تحلیل کند تا به جویندگان کار بینشی در مورد مهارت های مورد تقاضا ارائه دهد. همچنین میتواند مسیرهای شغلی و نیاز به ارتقای مهارتهای بیشتر را در قالب توصیه کند.
فرصتهای شبکهسازی: برخی از پلتفرمهای هوش مصنوعی، یادگیرندگان را با مربیان، کارشناسان صنعت و همتایان مرتبط میکنند و فرصتهایی را برای شبکهسازی به کمک متخصصان با تجربه فراهم میکنند.
در مجموع با وجود معایبی چون تهدید امنیت شغلی کارگران با وجود هوش مصنوعی، اما با استفاده از آموزش هوش مصنوعی، جویندگان کار میتوانند به طور موثر مهارت های خود را افزایش دهند، در بازار کار رقابتی باقی بمانند و شانس خود را برای کسب موقعیت های مطلوب افزایش دهند.
نظر شما