فیزیوتراپی به بهبود کیفیت زندگی منجر می‌شود

دوم مردادماه روز فیزیوتراپی است که با هدف شناخت فعالیت‌ها و اقداماتی که فیزیوتراپیست‌ها برای بیماران و جامعه خود انجام می‌دهند، گرامی داشته می‌شود. در واقع فیزیوتراپی، رشته‌ای از پزشکی است که هدف آن، پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت جامعه است. این در حالی است که فیزیوتراپی درمانی علمی بر اساس تحصیلات عالی و بالینی با قدمتی طولانی است که همزمان با توسعه دانش پزشکی به یکی از ارکان درمان‌های نوین پزشکی تبدیل شده است. فیزیوتراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی، ماهیچه‌ای، اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و سایر عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فرا رسیدن روز فیزیوتراپی و اهمیت این رشته در سلامت انسان‌ها، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر ایرج عبداللهی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران که در پی می‌آید.

فیزیوتراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فیزیوتراپی علمی است که هدف آن، پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی، بالا بردن سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد است. این علم با سلامت حرکات بدن سروکار دارد. هر جایی که مشکلات حرکتی و دردهای مرتبط با سیستم عضلانی وجود داشته باشد، مرتبط با فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی دارای دو نقش مهم و اصلی است؛ اول بهبود کیفیت زندگی و افزایش سطح سلامت عمومی جامعه و دوم بهبود اختلالات حرکتی. با توجه به اینکه اکنون جامعه ما به سمت سالمند شدن پیش می‌رود، اهمیت این رشته دوچندان می‌شود. برخی از فواید فیزیوتراپی در تسکین دردهای ستون فقرات، گردن‌درد و کمردرد ناشی از مشکلات در عضلات و بافت اسکلتی بدن، در استخوان‌ها، مفاصل ماهیچه‌ها و رباط‎ها از جمله آرتروز، مشکلات ریوی مانند: آسم، ناتوانی قلبی، موارد مربوط به فلج، مشکلات مربوط به لگن، از دست دادن تحرک به علت تراما، آسیب به مغز یا ستون فقرات ناشی از بیماری‌هایی مانند پارکینسون و ام‌اس، خستگی مفرط، درد، ورم و از دست دادن قدرت عضلانی یا مراقبت تسکینی است. فیزیوتراپی همچنین می‌تواند در افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری بدن، افزایش تحرک و آزادی حرکت، تنفس راحت، کاهش درد، کمک به استقامت و جلوگیری از مصدومیت مؤثر واقع شود.

در حال حاضر فیزیوتراپ‌ها با چه مسائل و مشکلاتی مواجه هستند؟

در ایران رشته فیزیوتراپی پیشینه‌ای 60 ساله دارد و از دوم مرداد سال 1378 که استقلال حرفه‌ای این رشته تأسیس شد، گسترش زیادی پیدا کرد و از رشته‌هایی است که نیاز عمده جامعه محسوب می‌‎شود. اما مشکلاتی که بخصوص در 2 تا 3 اخیر در رشته فیزیوتراپی ایجاد شده موضوع تمدید پروانه‌ها و اخذ پروانه‌های جدید است؛ زیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استانداردهای سختگیرانه‌ای از نظر ایمنی، آتش‌نشانی و آسانسور وضع و آنها را الزامی کرده؛ به طوری که عملاً امکان تأسیس کلینیک‌های جدید فیزیوتراپی متوقف شده و تمدید پروانه‌های همکاران ما به سختی و با هزینه‌های بسیار زیادی انجام می‌شود. همکاران ما که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند نیز با مشکلات زیادی از قبیل قانون بهره‌وری روبه‌رو هستند، به طوری مزایایی که به برخی مشاغلی سخت و زیان‌آور اختصاص پیدا می‌کند به آنان تعلق نمی‌گیرد؛ از این رو درآمد کمی در بخش‌های بیمارستانی و دولتی دارند. موضوع بعد، دخالت برخی از رشته‌های غیرمرتبط در حوزه فیزیوتراپی است که صلاحیت این رشته پزشکی را ندارند؛ مانند رشته‌ تربیت بدنی یا بعضی از رشته‌هایی که اساساً صلاحیت ورود به حوزه درمان را ندارند که در برخی از حوزه‌های فیزیوتراپی دخالت می‌کنند و علاوه بر مشکلاتی که برای جامعه فیزیوتراپی ایجاد می‌کنند، سلامت مردم را هم به خطر می‌اندازند. از سوی دیگر، بعضی از تجهیزات و دستگاه‌هایی که در واقع منحصر به رشته فیزیوتراپی است توسط برخی گروه‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این دخالت‌های غیرمجاز منجر به خطر افتادن سلامت عمومی جامعه می‌شود.

در مورد تجهیزات و دستگاه‌های فیزیوتراپی با کمبودی هم مواجه هستید؟

بله، در حال حاضر تجهیزات فیزیوتراپی روزبه‌روز در حال پیشرفت است. بعضی از این تجهیزات گرانقیمت هستند. خوشبختانه طی 7 تا 8 سال اخیر شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرفته‌های خوبی داشته‌اند، به طوری که بعضی از دستگاهایی که دارای تکنولوژی روز مانند شاک‌ویو، لیزر پرتوان بیوفیدبک و دستگاه‌هایی که تکنولوژی بالایی دارند مانند تکار را تولید می‌کنند. موضوع مهم دیگر هزینه بالای تجهیزات فیزیوتراپی است. فردی که می‌خواهد کلینیک فیزیوتراپی تأسیس کند باید هزینه بسیار سنگینی بپردازد.

متأسفانه در حال حاضر بعضی از کلینیک‌ها و افراد به طور غیررسمی اقدام به فیزیوتراپی می‌کنند. نظر شما در این باره چیست؟

مردم زمانی که به یک کلینیک فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند باید مطمئن باشند آن مرکز دارای مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت کلینیک فیزیوتراپی است. مراکز دیگری به نام حرکات اصلاحی که از وزارت علوم مجوز می‌گیرند، اجازه دخالت در حوزه درمان را ندارند. مردم به هر مرکزی که مراجعه می‌کنند؛ چه خصوصی و چه دولتی باید پروانه‌های کاری فیزیوتراپ‌ها در آنجا وجود داشته باشد. این در حالی است که بیمارانی که نیاز به فیزیوتراپی در منزل دارند، در اغلب موارد توسط افراد غیرحرفه‌ای درمان می‌شوند. متأسفانه بیشترین دخالت‌ها هم توسط گروه‌های غیرحرفه‌ای در این بخش صورت می‌گیرد، از این رو به مردم توصیه می‌کنیم هر فردی که برای فیزیوتراپی از طرف هر بیمارستان یا کلینیک به منزل شما مراجعه کرد حتماً از او مدرک یا کارت شناسایی معتبر و مرتبط را بخواهید. کارت شناسایی معتبر شامل کارت نظام پزشکی است که در آن رشته فیزیوتراپی قید شده یا اینکه شخص عضو انجمن فیزیوتراپی باشد.

کد خبر: 72541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =