امگا 3 اسید چرب ضروری برای بدن

امگا ۳ یک اسید چرب ضروری برای بدن است که می‌توان آن را از مکمل‌های دارویی و همچنین غذای رژیمی به دست آورد. بدن انسان به اسید چرب؛ به ویژه امگا 3 جهت تأمین انرژی، سلامت قلب و عروق، پوست، بهبود عملکرد مغز و پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن نیازمند است. این در حالی است که اسیدهای چرب به دو دسته ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند که اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 برای بدن ضروری هستند. به اسیدهای چربی که در بدن انسان به مقدار کافی ساخته نمی‌شوند و می‌بایست از رژیم غذایی تأمین شوند، اسیدچرب ضروری گفته می‌شود. اهمیت امگا 3 برای بدن، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر سودابه رحیمی؛ داروساز که در پی می‌آید.

در مورد امگا 3 توضیح می‌دهید و اینکه در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟

امگا 3 به عنوان ماده‌ای شناخته می‌شود که خواص ضد التهابی دارد و برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی التهاب مفاصل، انواع سرطان‌ و افزایش توانایی‌های ذهنی و پیشگیری از آلزایمر بسیار مهم است. ترکیبات امگا 3 گروهی از اسیدهای چرب ضروری هستند که در ساختار سلول‌های بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. از آنجایی که بدن توانایی تولید این ترکیبات را ندارد، باید آن‌ها را از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل دریافت کرد. روغن ماهی، دانه کتان، دانه چیا، گردو و همچنین ماهی‌هایی مانند: ماهی شیر، تن، سالمون، ساردین، ماهی آزاد، قزل‌آلای خال قرمز، میگو، هامور و... سرشار از امگا 3 است. به خاطر داشته باشید میزان امگا ۳ در ماهی‌های پرورشی کمتر است. منابع غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

در مورد فواید امگا 3 برای بدن هم توضیح می‌دهید؟

اسیدهای چرب امگا 3 فواید بسیاری بر سلامت بخش‌های مختلف بدن دارند که عبارتند از:

بهبود عملکرد قلب و عروق: مصرف امگا 3 سطح تری‌گلسیرید خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و از تجمع پلاکت و تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کند.

کاهش افسردگی و اضطراب: افسردگی و اضطراب از شایع‌ترین اختلالات روانی در جهان هستند. این در حالی است که تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم امگا 3 مصرف می‌کنند. کمتر به این اختلالات مبتلا می‌شوند.

سلامت چشم: امگا 3 جز اصلی ساختار شبکیه چشم است که باعث پیشگیری از آسیب‌هایی چشمی و نابینایی می‌شود.

- سلامت مغز جنین در دوران بارداری: امگا 3 برای رشد و تکامل مغز در نوزادان بسیار مهم است. همچنین سبب بهبود رشد شناختی، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، مشکلات رفتاری کمتر و رشد فیزیکی جنین می‌شود.

- بهبود سندرم متابولیک: سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط چاقی مرکزی، فشار خون بالا، تری‌گلسیرید و قند خون بالا و یک نگرانی برای سلامت عمومی است. امگا 3 خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر از جمله بیماری قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد.

کاهش التهاب: التهاب یک پاسخ طبیعی به عفونت و آسیب در بدن است، اما گاهی برای مدت طبیعی حتی بدون عفونت یا آسیب ادامه می‌یابد که به آن التهاب مزمن می‌گویند که می‌تواند سبب ایجاد بیماری‌های مختلف شود.

- بهبود آسم کودکان: حملات شدید آسم، التهاب و تورم در راه‌های هوایی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف امگا 3 با کاهش خطر آسم بخصوص در کودکان مرتبط است.

- کاهش خطرات کبد چرب: بیماری کبد چرب یک بیماری شایع است که با تجمع چربی در کبد مشخص می شود. مکمل امگا 3 می‌تواند به کاهش چربی و التهاب کبد در افراد مبتلا به کبد چرب کمک کند.

- حفظ سلامت پوست: امگا 3 یک جزء ساختاری پوست است که در آب‌رسانی به پوست مؤثر است و از پیری زودرس پوست پیشگیری می‌کند، در کاهش آکنه موثر است و در برابر آسیب نور خورشید حالت حفاظتی دارد.

- درمان التهاب مفصلی: التهاب مفصلی یک اختلال رایج است که در محل تلاقی استخوان ایجاد می‌شود. امگا 3 می‌تواند درد و مشکلات را در افراد مبتلا به این بیماری از جمله سفتی و ورم محل مفصل کاهش دهد.

مهمترین نوع اسید چرب امگا 3 کدام است و چه فوایدی برای بدن دارد؟

DHA مهمترین نوع اسید چرب امگا 3 در بدن است که در سلامت مغز، شبکیه چشم و بسیاری از اعضای بدن نقش حیاتی دارد. همچنین مصرف آن در خانم‌های باردار و شیرده بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا بر سلامت جسم و هوش کودک تأثیر زیادی برجای می‌گذارد. این نوع از امگا در مقادیر چشمگیر در غذاهای دریایی از جمله ماهی‌های چرب و جلبک‌ها یافت می‌شود. محصولات حیوانی تغذیه شده با علف نیز حاوی مقداری DHA است. همچنین با مصرف مکمل‌هایی که حاوی امگا 3 است می‌توان کمبود DHA در بدن را جبران کرد.

بهترین زمان برای مصرف قرص امگا 3 چه زمانی است؟

مطالعات نشان می‌دهند جذب امگا 3 به همراه وعده‌های غذایی حاوی چربی‌های مفید افزایش می‌یابد. از طرفی مصرف امگا 3 با معده پر عوارض کمتری دارد. بنابراین، بهترین زمان مصرف امگا 3 و روغن ماهی بعد از وعده ناهار یا شام (با معده پر) به همراه یک لیوان آب است.

در مورد عوارض امگا 3 نیز توضیح می‌دهید؟

واقعیت این است که همه مکمل‌های غذایی اگر به طور صحیح استفاده نشوند نه‌تنها مفید نیستند بلکه مضر هم هستند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان بالای مکمل‌های غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها سودی ندارند و ممکن است حتی خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهند. مصرف امگا 3 در برخی از موارد ممکن است باعث بروز عوارض گوارشی مانند نفخ، درد شکم و حتی اسهال شود. این عوارض معمولاً به علت مصرف میزان بالای امگا 3 ایجاد می‌شود و با قطع مصرف از بین می‌روند.

کد خبر: 74793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =