چرا بانک‌ها وام ازدواج نمی‌دهند؟

چهار ماه از سال به پایان رسیده و زوج‌های بسیاری از پرداخت‌نشدن تسهیلات ازدواج در مدت زمان یک ماهه گلایه دارند. از سوی دیگر مسئولان وزارت ورزش و جوانان چند ماهی است که درباره این وضعیت به انتقاد پرداخته و هر بار از جایی طلب کمک می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بانک‌ها نیز به استناد آمارهای موجود از پرداخت این تسهیلات شانه خالی می‌کنند و به این دلیل وام ازدواج با وقفه پرداخت می‌شود. رویه‌ای که انتقادات متعددی به همراه داشته و حتی سینا کلهر، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با گلایه از افزایش مدت زمان پرداخت «وام ازدواج» طی دو ـ سه هفته اخیر گفته است: «متاسفانه اخیرا بانک‌ها در پرداخت وام‌ها اهمال کردند و همه دستاوردی که در دولت برای کم شدن پشت نوبتی‌های وام‌ ازدواج داشتیم، در دو ـ سه هفته گذشته تحت‌الشعاع قرار گرفته است.»

به گفته معاون وزیر ورزش و جوانان اکنون تعداد افرادی که در صف هستند به بالاترین زمان خود رسیده و شعب بانک‌ها مراجعه‌کنندگان را سنگ‌قلاب و اذیت می‌کنند.

کلهر در این باره گفته است: «اکنون ۲۷۰ هزار نفر در صف هستند، درحالیکه به صورت منطقی باید ۷۰ هزار نفر در صف دریافت وام حضور داشته باشند؛ این رقم در مدت مشابه سال قبل نیز ۷۰ هزار نفر بوده است.»

بنا بر اعلام او «حتی موردهای بررسی شده نشان می‌دهد که مدت زمان پرداخت وام حداکثر یک ماهه بوده و اکنون تا سه ماه افزایش یافته است؛ به عبارتی افرادی از فروردین‌ماه ثبت‌نام کرده اند هنوز نتوانسته‌اند وام خود را دریافت کنند.»

برای وام ازدواج چند ضامن لازم است؟

البته پرداخت دیرهنگام تنها چالشی نیست که این روزها پیش پای جوانان متقاضی این تسهیلات وجود دارد چرا که بسیاری از سختگیری‌هایی که در زمینه ضمانت این وام صورت می‌گیرد نیز گلایه دارند.

حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر، مدیرکل توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از جمله مسئولانی است که به انتقاد از این رویه پرداخته و با سلیقه‌ای خواندن رفتار برخی مدیران بانک‌ها، گفته است: «براساس قانون، بانک‌ها مکلف به درخواست یک ضامن هستند. سال گذشته رییس بانک مرکزی به همه بانک‌ها نامه زد که براساس قانون باید یک ضامن درخواست شود اما باتوجه به اینکه مسئول اعتبارسنجی وام‌ها، رییس شعبه است، براساس سلیقه خود گاهی دو یا سه ضامن خواستار هستند.»

سینا کلهر، معاون وزیر ورزش و جوانان نیز نسبت به این قضیه انتقاد کرده و چنین اظهار کرده است که «طول مدت زمان و هم ضامن‌هایی که تقاضا می‌کنند و هم حجم کلی آن به قبل از ۱۴۰۰ برگشته است، البته این موضوع نشان می‌دهد که رئیس حمهور شهید هم در هیات دولت و هم در برنامه‌های دیگری پیگیر این مسئله بودند و به این موضوع اعتقاد داشتند و شخصا پیگیری می‌کردند اما متاسفانه از زمان شهادت شهید رئیسی، برخی بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج اهمال می‌کنند.»

حتی آمارها گویای آن است که ۱۵ درصد متقاضیان وام ازدواج سال گذشته نیز موفق به دریافت این تسهیلات نشده‌اند و پرداختی‌های آنها به سال جاری موکول شده است و حال با توجه به شرایط موجود، معاون وزیر ورزش و جوانان توپ را به زمین دولت چهاردهم و رئیس جمهور منتخب انداخته و در این باره گفته است: «امیدواریم که مسئولان دولت منتخب نسبت به این مساله ورود کنند، زیرا تاکید و اولویت رئیس جمهور منتخب نیز مسائل جوانان بوده و حتما موضوع ازدواج نیز جز اولویت‌شان است و گویی نیاز به اعلام نظری از سوی دولت منتخب است تا بانک‌ها بتوانند به روال سابق خود بازگردند.»

وضعیت بودجه برای پرداخت وام ازدواج

اما اگر بخواهیم واقعیت را درباره چرایی مشکل‌تراشی بانک‌ها برای متقاضیان این وام بررسی کنیم بخشی از مشکل به اعتبارات در نظر گرفته شده به این حوزه برمی‌گردد. براساس قانون بودجه امسال، ۲۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) برای تسهیلات وام ازدواج در نظر گرفته شده که همانند مصوبه سال گذشته است. اما رقم پرداختی وام ازدواج از ۲۰۰ میلیون به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تغییر کرده و این در حالی است که میزان تقاضا بسیار بیشتر از بودجه مورد نظر است.

طی روزهای گذشته مسئولان بانک مرکزی درباره اعطای این وام چنین اعلام کرده‌اند که «از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خردادماه مبلغ ۲۴۸ هزار میلیارد ریال (۲۴.۸ همت) تسهیلات به متقاضیانی که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازواج ثبت نام کرده‌اند، پرداخت شده؛ این تسهیلات به ۸۰ هزار نفر اعطا شده است و تعداد آمار افرادی که در صف انتظار هستند ۲۳۰ هزار نفر است که تعدادی از این افراد در سال گذشته ثبت نام کرده‌اند.»

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی به‌تازگی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی تأخیر در پرداخت وام ازدواج و همچنین صف متقاضیان دریافت وام گفته است: «در رابطه با وام ازدواج، ما به عنوان بانک مرکزی، آنچه مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است را دائما نظارت می‌کنیم تا عدد مورد نظر مجلس محقق شود. اما مشکلی که الان وجود دارد این است که صف‌ها بسیار بیشتر از آن عددی است که بانک مرکزی براساس مصوبه مورد نظر مجلس باید پرداخت کند.»

طبق اعلام وی «سال گذشته بیشتر از عدد بودجه برای وام ازدواج پرداخت شد و در اواخر سال که دیدیم صف طولانی شده و تسهیلات تکلیفی و عددی که باید پرداخت شود محقق شد، با دستور رئیس جمهور منابع جدید به بانک‌ها اختصاص داده شد تا صف متقاضیان دریافت وام ازدواج، کمتر شود و حتی بیشتر از بودجه پرداخت کردیم. امسال عددی که در نظر گرفته شده است، پاسخگوی این صف و تقاضاها نیست. با این حال، بانک‌ها بر اساس تکلیف خود و قانون در حال پرداخت وام‌ها هستند.»

کد خبر: 72539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =