«ثروتمند بودن» لزوماً به معنای «ثروتمند بودن» نیست

بانک سوئیس UBS در گزارش جهانی ثروت در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که ترکیه با رشد خیره‌کننده بیش از ۱۵۷ درصدی ثروت به ازای هر فرد بزرگسال بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ متمایز است و سایر کشورها را پشت سر گذاشته است. اما در عین حال تورم در ترکیه کمی بیش از ۷۱ درصد است، رقمی چشمگیر برای جمعیت ۸۵ میلیون نفری که بسیاری از آنها طی چند سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر قدرت خرید خود بوده‌اند. پس افزایش ثروت به چه معنا است و ارتباط آن با «ارز» و تورم چگونه است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ ترکیه در رتبه‌بندی سالانه ثروت جهانی کیلومترها جلوتر از سایر کشورهای جهان قرار گرفت. نتیجه‌ای که با توجه به تورم بالای این کشور احتمالا شگفت‌انگیز و مشکوک به نظر می‌رسد.

بانک سوئیسی UBS Global Wealth Management در گزارش جهانی خود درباره ثروت در سال ۲۰۲۴ نوشت: «ترکیه با رشد خیره‌کننده بیش از ۱۵۷ درصدی ثروت به ازای هر فرد بزرگسال بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ کشور متمایزی است و همه کشورهای دیگر را پشت سر گذاشته است».

کشورهای بعدی از نظر میانگین رشد ثروت به ازای هر بزرگسال در این گزارش، روسیه و قطر با نزدیک به ۲۰ درصد و آفریقای جنوبی با کمی بیش از ۱۶ درصد هستند و در ایالات متحده، متوسط ‌ثروت به ازای هر بزرگسال نزدیک به ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

اما تورم در ترکیه نزدیک به ۷۲ درصد است، رقمی چشمگیر برای ۸۵ میلیون نفر از مردم این کشور که بسیاری از آنها طی چند سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر قدرت خرید خود بوده‌اند. همچنین در پنج سال گذشته لیر ترکیه نزدیک به ۸۳ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و ارزش معامله هر یک دلار آمریکا با لیر ترکیه چیزی در حدود ۳۵ لیر است.

پس چه کسانی ثروتمندتر شده‌اند؟ در واقع برای آن دسته از شهروندان ترکیه که دارایی‌هایی مانند خانه و مستغلات دارند، ثروت رشد کرده است، زیرا تورم ارزش این دارایی‌ها را افزایش می‌دهد.

گزارش UBS ارزش خالص یا «ثروت» را به عنوان «ارزش دارایی‌های مالی به اضافه دارایی‌های واقعی (عمدتا مسکن) متعلق به خانوارها، منهای بدهی‌های آنها تعریف می‌کند. با این حال برخی از نویسندگان این گزارش در تعریفی رابطه بین تورم و افزایش ثروت در ترکیه را بر هم زدند.

«ساموئل آدامز» اقتصاددان در UBS Global Wealth در اینباره می‌گوید: «سرعت بالای تورم از روش‌های خاصی می‌تواند به توضیح اینکه چرا ثروت بر حسب پول محلی بسیار بیشتر شده است، کمک می‌کند، در این مورد باید در نظر داشته باشیم که ثروت بر حسب اسمی اندازه‌گیری می‌شود. اگر تورم بسیار بالا باشد، آن چیزی که معمولاً اتفاق می‌افتد این است؛ اگر کسی دارایی واقعی مانند مسکن دارد، در وضعیت تورم قیمت خانه‌ها مطابق با تورم یا حتی سریع‌تر افزایش می‌یابد». بنابراین افرادی که دارای مالکیت خانه هستند، یا دارای سهام مشابه که در آن محیط‌ اقتصادی عملکرد نسبتاً خوبی دارد، شاهد انباشت سریع‌تر ثروت خود خواهند بود.

آدامز ادامه می‌دهد: «البته، این بدان معنا نیست که همه به یک اندازه از این تورم سود می‌برند. اگر افراد صاحب آن دارایی‌ها نباشند و افزایش دستمزد نیز با تورم همگام نشود، مطمئناً تأثیر منفی بر ثروت افراد خواهد داشت».

باید در نظر گرفت که گزارش Global Wealth به «اثر ارز» اشاره می‌کند، که بیشترین تغییر را در رشد ثروت ایجاد خواهد کرد؛ ارقام رشد پول محلی برای ثروت، اغلب به طور قابل‌توجهی با رقم دلار متفاوت است. برای مثال در این گزارش رشد استثنایی ترکیه بر حسب دلار ۶۳ درصد و بر اساس ارز داخلی آنها بیش از دو برابر شده و به نزدیک به ۱۵۸ درصد رسیده است. نمونه‌ی دیگر در این گزارش که این تفاوت را نشان می‌دهد کشور ژاپن است؛ در این کشور بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ میانگین رشد ثروت به ازای هر فرد بزرگسال بر حسب دلار کمتر از ۲ درصد بوده است، اما به پول محلی این رشد ۹ درصد محاسبه می‌شود.

با ارزیابی میانگین رشد ثروت کشورها بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۳، می‌توان دید که دراماتیک‌ترین تحول در ترکیه اتفاق افتاده است، «جایی که میانگین ثروت هر بزرگسال در این دوره ۱۷۰۸ درصد به پول محلی افزایش یافته است».

«پل دانوان»، اقتصاددان ارشد مدیریت ثروت جهانی در بانک UBS، خاطرنشان کرد که «ثروتمند بودن» لزوماً به معنای «ثروتمند بودن» نیست؛ «در واقع در ترکیه، ثروتمند بودن می‌تواند برعکس باشد». برای توضیح این مسئله «دونوان» می‌گوید «از نظر استانداردهای زندگی به جای ثروت، مهم این است که به یاد داشته باشید اگر صاحب خانه هستید، ارزش خانه شما افزایش یافته است، اما همزمان دستمزد واقعی شما نسبت به تورم منفی است. بنابراین شما می‌توانید ... ثروتمند و فقیر باشید».

کد خبر: 72406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =