کاریابی برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در هر ماه

اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، «امید ملک» مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام‌کرد: بیش از ۳۳۰ هزار نیروی کار در ۱۰ ماه گذشته در سامانه جستجوی شغل ثبت‌نام کردند و از این تعداد ۳۵ هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، ملک در تشریح عملکرد سامانه جستجوی شغل گفت: در ۱۰ ماهی که از آغاز به کار این سامانه می‌گذرد، تعداد ۳۳۰ هزار نفر نیروی کار در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد ۱۶۰هزار نفر سوابق خود را تکمیل کرده و درخواست شغل داده‌اند. در این مدت ۳۰ هزار کارفرما در سامانه ثبت نام کرده‌اند و ۳۱۷ هزار فرصت شغلی را به ثبت رسانده‌اند.

مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار وزارت تعاون افزود: برای ۱۱۲هزار نفر از کارجویان توسط دفاتر کاریابی معرفی نامه جذب صادر شده و حدود ۳۵ هزار نفر از آنان مشغول به کار شده‌اند.

نگاهی دقیق‌تر به آمارها

چکیده خروجی سامانه جستجوی شغل به این صورت است که ۳۵ هزار نفر از طریق ثبت‌نام در این سامانه به واحدهای تولیدی و خدماتی سراسر کشور معرفی شده و از این طریق توانسته‌اند صاحب شغل شوند و با کارفرمایان مربوطه قرارداد ببندند. وقتی در نظر می‌گیریم در طول ۱۰ ماه این تعداد از کارجویان موفق به یافتن شغل شده‌اند، این موفقیت پررنگ‌تر می‌شود، معنای دیگر آن است که در هر ماه به طور میانگین ۳۵۰۰ کارجو از طریق سامانه جستجوی شغل، از بیکاری نجات‌یافته و مشغول به کار شده‌اند.

فلسفه وجودی ایجاد سامانه جستجوی شغل، فراهم کردن زیرساختی مطمئن و کارا برای اتصال برخط کارجویان و کارفرمایان است چراکه به گفته مدیرکل دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار وزارت کار «در گذشته سامانه‌های کاریابی راه اندازی شده بودند، اما بهره‌وری آن‌ها آن‌طور که سیاستگذار انتظار داشت، بالا نبود و وزارت تعاون برای رفع این مشکل بستری را فراهم کرد که بازیگران حوزه کار اعم از کارجو و کارفرما بتوانند نیاز خود را مطرح کرده و به یکدیگر متصل شوند».

اصلاح آیین‌نامه مربوط به کاریابی در سال ۱۴۰۱ به تصویب هیأت وزیران رسید و سامانه جست‌وجوی شغل از اواخر اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد. از این سامانه به محض رونمایی، استقبال بسیار خوبی به عمل آمد؛ حدود سه ماه بعد از راه‌اندازی، در مردادماه ۱۴۰۲، مدیر کل دفتر نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت کار در ارتباط با اقبال عمومی از سامانه جستجوی شغل گفت: مطابق آخرین آمار عملکرد سامانه جستجوی شغل از ابتدای راه اندازی در اردیبهشت ماه سال جاری تا ۲۵ مرداد ماه حدود ۸۲ هزار نفر به سامانه مراجعه و ۳۱هزار و ۴۰۰ درخواست شغلی ثبت شده است و حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در سامانه ثبت شده است.

به این ترتیب، در زمانی کمتر از سه ماه، ۳۱ هزار و ۴۰۰ کارجو به سامانه نوبنیاد وزارت کار مراجعه کردند و درخواست شغلی خود را به ثبت رساندند. در همین بازه زمانی، حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی از سوی کارفرمایان مختلف در این سامانه به ثبت رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که از همان ابتدای کار، سامانه جستجوی شغل مورد اطمینان و وثوق جامعه هدف بوده است و در هر ماه بیش از ۱۰ هزار کارجو برای یافتن شغل به این سامانه اینترنتی مراجعه کرده‌اند.

مزایای سامانه جستجوی شغل

سامانه جستجوی شغل امکان ارتباط برخط میانِ نیروهای جویای کار و کارآفرینان و کارفرمایانی که نیاز به استخدام نیروی انسانی دارند را فراهم می‌کند؛ عملکرد این سامانه کاملاً مشابه یک کاریابی آنلاین است که به دو طرف امکان می‌دهد بدون نیاز به مراجعات حضوری یا کاغذبازی‌های پردردسر، از توانمندی‌های و ظرفیت‌های متقابل مطلع شوند و در صورت تطابقِ فرصت‌های شغلی با مهارت‌های طرف مقابل، موفق به عقد قرارداد کار شوند. و این در حالی است که تلاش شده است کمبودها و نقصان‌های این سامانه در گذر زمان برطرف شود. یکی از این کمبودها، محدود بودن فرصت‌های شغلی معرفی شده در سامانه بوده که در فروردین ماه سال‌جاری با «ایجاد ۲۹۴هزار ظرفیت شغلی در سامانه جستجوی شغل»، طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی در اختیار کارجویان و یابندگان شغل قرار گرفت و نقیصه سابق تا اندازه زیادی برطرف شد. براساس آمارهای رسمی، تا فروردین ماه سال جاری، تقریبا ۲۹۴ هزار ظرفیت شغلی در این سامانه ایجاد و ۱۰۰ هزار معرفی‌نامه برای کارجویان از طریق دفاتر کاریابی برای کارفرمایان صادر شده است.

در مجموع، ورود ۳۵ هزار کارجو به بازار کار از طریق سامانه جستجوی شغل وزارت کار، نشان از یک موفقیت نسبی در استقرار کاریابی برخط دارد؛ به گفته «احسان سهرابی» فعال کارگری، نمودارها و داده‌های منتشره نشان می‌دهد که سامانه جستجوی شغل تا اندازه زیادی توانسته جای دفاتر کاریابی را بگیرد و این، اتفاق مثبتی‌ست.

او در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: کارگران گاهاً در مراجعه به کاریابی‌های خصوصی مجبور به پرداخت هزینه می‌شدند و یا وقت‌شان در رفت و آمدهای مکرر تلف می‌شد؛ حالا با برقراری امکان برخط جستجوی شغل، بسیاری از معایب برطرف شده است که بدون تردید نکته مثبتی‌ست.

سهرابی تاکید کرد: برای تحقق اهداف عالیه در زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان، باید قابلیت‌ها و امکانات سامانه مربوطه تقویت شود؛ برای نمونه، مشاوران متخصصی در سامانه حضور داشته باشند که به صورت کاملاً رایگان به کارجویان مشورت بدهند و آن‌ها را در مورد انتخاب رسته‌های شغلی مختلف راهنمایی کنند.

توسعه سامانه جستجوی شغل و کاریابیِ برخط و غیرحضوری، بایستی یکی از اهداف دولت و به طور مشخص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد، تردیدی نیست نیروی جوان جویای کاری که در این شرایط اقتصادی عزم خود را برای یافتن یک شغل مناسب جزم کرده، از امکانات مالی و حوصله کافی برای مراجعات مکرر به کاریابی‌ها یا دفاتر شرکت‌های آگهی‌دهنده شغل برخوردار نیست؛ کاریابی غیرحضوری و اینترنتی، تنها راهکاری‌ست که این نیروی طالب شغل را از درسرهای گیج کننده کاریابی نجات می‌بخشد.....

کد خبر: 72297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =