کمک فوتبال به مهاجران

این روزها با برگزاری جام ملت‌های اروپا تب فوتبال داغ شده است. اما این ورزش چه نقشی را می‌تواند برای جوامع حاشیه‌ای ایفا کند. برای دریافت این مسئله تجربه اسپانیا که با استفاده از فوتبال در پی ادغام مهاجران در جامعه است یک نمونه موفق به نظر می‌رسد. مجموعه «لوس دراگونز» در اسپانیا، فرصتی را برای مهاجران و پناهندگان فراهم می‌کند تا با هم ارتباط برقرار کنند و زندگی جدیدی بسازند. این لیگ یکی از ۱۰۰ لیگ اروپایی است که به عنوان بخشی از مجموعه فوتبال آدیداس فعالیت می‌کنند، ابتکاری که از فوتبال پایه در اروپا حمایت می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از گاردین؛ با برگزاری یورو ۲۰۲۴، بسیاری از چشم‌ها در تابستان امسال توجه را به فوتبال معطوف کرده‌اند. اما در حالی که بیشتر تمرکز روی استادیوم‌های بزرگ و تیم‌های ملی است، فوتبال همچنان در گوشه و کنار خیابان‌ها و پارک‌ها در سراسر جهان انجام می‌شود. در اسپانیا، دروازه جنوبی اروپا، فوتبال می‌تواند نقشی متحول کننده در جوامع مهاجر داشته باشد و برای بسیاری از هزاران نفری که هر ساله از آمریکای جنوبی و آفریقا وارد می‌شوند، امید و فرصت ایجاد می‌کند.

در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۵۷ هزار مهاجر وارد اسپانیا شدند که از طریق دریا و از طریق مرزهای زمینی به اروپا سفر می‌کردند. بسیاری از این مهاجران به باشگاه‌های فوتبالی پیوسته‌اند که در شهرهای اسپانیا با هدف دادن فرصتی به مهاجران برای شکوفایی در خانه‌های جدیدشان تشکیل شده‌اند.

زکریا عزوین می‌گوید: «دو سال پیش با یک رویا از دریا گذشتم، سپس از مراکش و از طریق جزایر قناری به بارسلونا رسیدم و در اینجا با افرادی آشنا شدم و اکنون FC Darna خانواده دیگر من است».

FC Darna در بارسلونا به عنوان انجمنی برای کمک به مهاجران جوان بدون همراه شروع به کار کرده است. این تیم زمانی تاسیس شد که برخی از فوتبالیست‌ها از رئیس جمهور «آنجلا پرز»، خواستند که یک تیم فوتبال ایجاد کند و در سال ۲۰۱۹ FC Darna تأسیس شد؛ یک تیم ۱۱ نفره بدون پول و با چشم انداز اندک، اما پر از اشتیاق و شور.

این تیم در حال حاضر هنوز منابع محدودی دارد، اما در «کوارتا کاتالانا» (لیگ چهارم فوتبال کاتالونیا) شرکت می‌کنند و قصد دارند قهرمان لیگ شوند.

«سرگی لاماس»، مربی داوطلب آنها، که به تیم کمک می‌کند تا به رویای صعود خود برسند، می‌گوید کلمه دارنا، که در زبان عربی به معنای «خانه» است، «مکانی برای ساختن هویت است، آنها به بارسلونا مهاجرت کردند و یک تیم فوتبال تشکیل دادند تا زندگی خود را حفظ کنند. بازیکنان این تیم نماینده چندین کشور مختلف هستند، اگرچه اکثر آنها از مراکش آمده‌اند».

در سمت دیگر «سمیرا آمازوله» که اهل مراکش است و یکی از اعضای باشگاه «لس جوگونس» مادرید است، می‌گوید: «من همیشه در تیم جوگونس احساس استقبال و احترام کرده‌ام. من به خاطر اعتقادم با حجاب بازی می‌کنم و هیچکس مرا زیر سوال نمی‌برد. آنها به من احترام می‌گذارند به حدی که اگر حجابم در حین مسابقه بیفتد، دور من دایره‌ای تشکیل می‌دهند، بازی را متوقف می‌کنند و منتظر می‌مانند تا من آماده شوم» او می افزاید، «اما این مربوط به قبلا است» و با خنده می‌گوید: «یک روز مربی من، آنجل، حجاب ورزشی ظاهر شد و این پایان مشکل بود».

«آنجل بلون»، بنیانگذار و مربی تیم «لس جوگونس» می‌گوید: «بدون احترام به ارزش‌های ورزش، پیروزی حاصل نمی‌شود». شعار باشگاه است که چهار سال پیش در حومه پایتخت ایجاد شد «در یک تیم، ما بهتر هستیم» است، بلون می‌گوید که هدف باشگاه فقط بازی فوتبال نیست، بلکه ترویج برابری جنسیتی و ادغام فرهنگی جوامع مهاجر است».

«فاطمه بوبکری» ۱۸ سال پیش از مراکش به اسپانیا آمد. امروز، او به عنوان پیشخدمت کار می‌کند، اما همچنین وقت خود را به ترویج ادغام مهاجران در «لاواپیس»، محله چند فرهنگی با بالاترین تراکم مهاجر در مادرید اختصاص می‌دهد، آن هم با استفاده از فوتبال، او تیمی به نام «بوبکری» تاسیس کرده است.

۲۱ تیم وجود دارد که بخشی از Dragones de Lavapiés (لیگ اژدها) هستند، یک لیگ که برای ادغام مهاجران در جامعه اسپانیا ایجاد شده است.

«فاطمه» می‌گوید: «ما هر روز در حین تمرین بچه‌ها منتظر می‌ماندیم، یک روز فکر کردم که چرا ما بازی نکنیم؟اکنون بچه‌های ما در طول بازی‌ها ما را تشویق می‌کنند».

«راچیدا الیاتیم» چند سال پیش به همراه همسرش و پسرشان محمد اجبری به اسپانیا آمدند. او می‌گوید: «من به سختی اسپانیایی صحبت می‌کردم و به سختی از خانه بیرون می رفتم، اما یک روز فاطمه من را متقاعد کرد و اکنون به لطف مادران اژدها، من در حال ادغام هستم».

«یاکو دیارا» مهاجر دیگری است که از جنگ مالی فرار کرده و پس از ورود به اسپانیا به یکی از تیم‌های «لیگ اژدها» پیوست. او می‌گوید «من از مالی آمدم و از جنگ فرار کردم. اوضاع در کشور من بسیار پیچیده بود. من اینجا کسی را نمی‌شناختم، و به لطف Dragones de Lavapiés، اکنون می‌توانم روی زندگی‌ام تمرکز کنم. تیم ما به من در تمام کارهای اداری کمک می‌کنند و حتی به ما کمک می‌کنند تا شغل پیدا کنیم».

مربیان باشگاه بر نقش فوتبال به عنوان نقطه کانونی برای ادغام تاکید دارند. «لوس دراگونز» فرصتی را برای مهاجران و پناهندگان فراهم می‌کند تا با هم ارتباط برقرار کنند و زندگی جدیدی بسازند. این لیگ یکی از ۱۰۰ لیگ اروپایی است که به عنوان بخشی از مجموعه فوتبال آدیداس فعالیت می‌کند، ابتکاری که از فوتبال پایه در اروپا حمایت می‌کند.

کد خبر: 72168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =