ماهانه به‌طور متوسط ۸ درصد اشتغال ایجاد شد

در ۹۸۶ روز فعالیت دولت سیزدهم منتهی به ۱۶ خرداد امسال، به‌طور متوسط روزانه بیش از ۲ هزار و ۷۵۹ فرصت شغلی و در مجموع دو میلیون و ۷۲۱هزار اشتغال خالص ایجاد شده است. گزاره‌ای که نشان می‌دهد این میزان اشتغالزایی درشرایطی به‌دست آمده که دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی این موضوع را محقق کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق داده‌های سامانه رصد اشتغال، از اول مهرماه سال ۱۴۰۰ تا اواسط خرداد امسال، نزدیک به ۳۳ ماه، دو میلیون و ۷۲۱ هزار فرصت شغلی در این سامانه به ثبت رسیده است.

ارزیابی داده‌ها نشان می‌دهد؛ در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰، تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۵۶ فرصت شغلی با کدملی منحصر به‌فرد، در سامانه ملی رصد اشتغال به ثبت رسیده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۰ هزار شغل و در سال گذشته نیز یک میلیون و ۵۵ هزار و و ۴۱۰ شغل در این سامانه ثبت شده است. در ابتدای فروردین تا اواسط خرداد سال‌جاری نیز تعداد ۴۶ هزار و ۳۱۷ فرصت شغلی در سامانه رصد ملی اشتغال به ثبت رسید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در مدت ۱۷۹ روز از فعالیت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، به‌طور میانگین روزانه سه هزار و ۶۴ شغل به وجود آمده و در سال ۱۴۰۱، بالغ ۲ هزار و ۹۳۱ شغل و در سال قبل نیز روزانه بیش از ۲ هزار ۸۹۱ فرصت شغلی ایجاد شده است. همچنین آمارها حاکی است در سه‌ماهه بهار امسال نیز، روزانه بالغ بر ۶۰۱ شغل به وجود آمده است.

گزارش سامانه رصد اشتغال نیز ایجاد ۲ میلیون و ۷۵۹ هزار فرصت شغلی در دولت سیزدهم را نشان می‌هد؛ سهم هر ماه در ۳۳ ماه اخیر از اشتغالزایی به‌طور متوسط ۸.۲ درصد بوده است.

آخرین داده‌های اشتغال از نگاه سامانه رصد اشتغال

ثبت ۲ میلیون و ۷۲۱ هزار فرصت شغلی در سامانه رصد اشتغال کشور نشان می‌دهد که این تعداد فرصت شغلی پس از فرایند نظارت‌های پیگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌های مرتبط با سامانه رصد اشتغال انجام گرفته، بیانگر آن است که این تعداد شغل، اشتغال تثبیت شده و پایدار بوده است.

این سامانه پس از صحت‌سنجی‌ها، پیشرفت شغل‌های ایجادی در سال جدید را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ این رویه منجر می‌شود تا دستگاه‌ها در قالب یک سامانه رسمی و بدون حرکت‌های جزیره‌ای خدمات را به شاغلان ارائه کنند.

در دولت سیزدهم برای نخستین بار شفاف‌سازی آمارهای اشتغال با ایجاد سامانه ملی رصد اشتغال صورت گرفت که آمارهای اشتغال از سوی مرکز آمار ایران نیز صحت اطلاعات این سامانه را نه تنها تأیید می‌کند بلکه مهر تأییدی بر آن است.

در این سامانه به صورت لحظه‌ای می‌توان وضعیت اشتغال کشور را بر اساس خدماتی که دستگاه‌ها در استان‌های مختلف به شاغلان ارائه کرده‌اند را نشان دهد از طریق سامانه ملی رصد، تعداد فرصت‌های شغلی به تفکیک کد ملی در قالب تأمین مالی، صدور مجوز، مشاوره، آموزش مهارتی، کاریابی و تأمین زیرساخت و فناوری ثبت شده است.

آمار اشاره شده توسط رابطان دستگاه‌ها و نهادهای متولی ایجاد اشتغال به صورت برخط و براساس کد ملی یکتا ثبت شده و به وسیله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چندین سطح مورد پایش قرار می‌گیرد.

با اعلام وزارت کار سه مرحله نظارت و صحت‌سنجی پیامکی، تماس تلفنی و حضوری و میدانی نسبت به مشاغل ایجاد شده در سامانه صورت می‌گیرد. در مرحله اول از سوی کارشناسان و بازرسان ارسال پیامک به خدمات‌گیرندگان انجام می‌شود؛ در مرحله دوم تماس و در سومین مرحله نظارت حضوری انجام می‌شود.

براساس اعلام سامانه ملی رصد اشتغال، تماس‌ها از طریق سامانه‌ای با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۷۳ مشخص از سوی وزارت کار صورت می‌گیرد و در صورت وجود نقص در خدمات‌رسانی، از طریق متقاضیان جویای کار اعلام و توسط کارشناسان بررسی می‌شود. همچنین بعد از ارائه خدمات به شاغلان، مرحله نظارت میدانی آغاز و بازرسان وزارت کار علاوه بر بازدید حضوری از طرح اشتغال، مکان دقیق و اطلاعات کامل فرد با خدمات دریافت شده و ثبت شده، تطبیق داده می‌شود. همچنین اطلاعات سامانه مذکور به‌طور مستمر رصد و بررسی و نسبت به نظارت بر طرح‌ها سختگیری می‌شود تا هر موضوعی به اسم اشتغال ثبت نشود.

همه ابعاد حقوقی و زیرساختی اشتغال در سامانه رصد اشتغال دیده شده تا با همکاری دستگاه‌ها در خدمات‌رسانی، ثبت و نظارت بر مشاغل ایجاد شود و رفع موانع اشتغالزایی، زمینه بهبود وضعیت اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در جامعه را فراهم سازد.

تمایز سامانه رصد اشتغال با دیگر سامانه ها

سامانه رصد اشتغال، اکنون به عنوان مرجع دقیق اعلام آمار اشتغال در وزارت کار مطرح است و اشتغال ایجاد شده در این سامانه براساس کد ملی افراد است و امکان تکرار وجود ندارد؛ به نحوی که مشخصات هر کد ملی براساس هویت شغلی و منطقه جغرافیایی در سامانه رصد ثبت می‌شود.

سامانه مذکور هم‌اکنون روی سایت وزارت کار قرار دارد و آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال هر دستگاه و تعداد شاغلان در سطح استانی و شهرستانی در آن بارگذاری می‌شود؛ طبق آمارها بیش از ۲۰ هزار دستگاه در سطح کشور به این سامانه متصل‌اند تا از موازی کاری در حوزه ارائه خدمات به شاغلان جلوگیری کنند.

این سامانه در اختیار دستگاه‌های متولی و مربوطه، ناظران ملی و استانی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، استانداران، مدیران و کارشناسان در بخش دولتی و اجرایی قرار گرفته تا دسترسی به اطلاعات و آمار و نحوه فرایند اشتغال در استان‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

ضمن اینکه در این سامانه امکان دسترسی کامل به شاغلان با کد ملی و سایر اطلاعات وجود دارد که امکان نظارت بر طرح‌های ملی اشتغال را به صورت دقیق فراهم می‌کند.

در گذشته، نبود آمارهای دقیق از وضعیت اشتغال چالش‌ها، خلأها و مشکلاتی را برای تحلیلگران بازار کار و کسب و کارها ایجاد کرده بود که اکنون این آمارهای دقیق مسیر روشن سیاستگذاری در سطح کلان را در قالب برنامه‌های مختلف فراهم می‌کند.

کد خبر: 72004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =