مهارت‌آموزی به حدود ۳ میلیون نفر فقط در یک سال

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ۲۱ خرداد با اعلام خبر تحقق ۹۹.۶ درصدی برنامه تحولی ابلاغی در سال ۱۴۰۲ گفت: رشد ۱۲۰۰ درصدی صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد، نشانه اجرای مأموریت‌های کلیدی با مشارکت مردم است.

به گزارش آتیه آنلاین، «مهرداد عظیمی» در ارتباط با جزئیات ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به جامعه هدف، بیان کرد: افزایش ۱۱۹۴ درصدی صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد، رشد ۳۲ درصدی آموزش در بخش دولتی و غیردولتی، رشد ۴۲ درصدی سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای و رشد ۹۲ درصدی تعداد واحد پذیرنده آموزش در محیط کار واقعی از جمله رشد در شاخص‌های مذکور بوده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه کشور با تحقق ۹۹.۶ درصدی برنامه‌های تحولی ابلاغی از سازمان‌های پیشرو در وزارت کار است.

در عین حال، براساس آمارها، «۴۳۰ حوزه سنجش الکترونیکی با ۶۱۷۰ کلاینت و ظرفیت ۲۴۶۸۰ نفر آزمون در روز، ۴۸۰۳ کارگاه سنجش عملی با ظرفیت ۶۸۱۸ نفر آزمون در روز و ۱۵۰۰۰ نفر آزمونگر عملی تعیین صلاحیت شده از ظرفیت‌های موجود مهارت و صلاحیت حرفه‌ای کشور در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است؛ در سال‌جاری نیز ۱۰ مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای در استان‌های اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، تهران، کرمانشاه، هرمزگان و یزد راه‌اندازی خواهد شد».

در دولت سیزدهم و به طور مشخص در سال ۱۴۰۲، صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در مسیر صعود قرار گرفته است. براساس داده های اعلام شده از سوی مدیران سازمان فنی و حرفه‌ای، «تعداد مجوزهایی که برای تاسیس آموزشگاه در سال گذشته صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز بوده است و تعداد مجوزهای صادر یا تمدید شده برای تاسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم تا کنون به ۴۱ هزار و ۷۹۳ مجوز رسیده که رشد آن نسبت به دولت دوازدهم به ۱۱۹۴ درصد بوده است».

در دولت فعلی، ۳۶ هزار مجوز برای آموزشگاه صادر شده و اکنون ۲۲ هزار آموزشگاه در حال فعالیتند؛ از زمان روی کار آمدن این دولت، مجموع آموزش‌های دولتی و غیردولتی آمار ۴ میلیون و ۶۹۹ هزار نفر/دوره را نشان می‌دهد که نسبت به دولت گذشته ۳۲ درصد رشد داشته و از این تعداد ۲.۲۸ میلیون نفر/دوره در سال ۱۴۰۲ آموزش دیده‌اند.

آموزش حدود ۳ میلیون نفر در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در طول فقط یک سال، شاخص بسیار مثبتی است که نشان از اهمیت بالای مهارت‌آموزی در سیاست‌گذاری‌های کلان دولت و وزارت کار دارد؛ مهارت‌آموزی و توسعه آموزش‌های ضمن کار، یکی از اولویت‌های اصلی دولت در حوزه اشتغال است که اصلاح قانون بیمه بیکاری نیز با همین هدف صورت گرفته است.

ارتباط صدور مجوز آموزشگاه مهارت با تربیت نیروی کار ماهر

توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای چه مزایایی می‌تواند برای بازار کار داشته باشد و چگونه کارگران و کارفرمایان از مهارت‌آموزی در دسترس و توسعه یافته، سود می‌برند؟ «آرمین خوشوقتی» کارشناس حقوقی و روابط کار با تاکید بر اهمیت مهارت‌آموزی موثر و منطبق با نیازهای روز بازار کار به آتیه آنلاین گفت: یکی از چالش‌های اصلی بازار کار امروز کشور که کارفرمایان صنعتی را درگیر کرده، نبود نیروی کار ماهر به میزان کافی است؛ بخش قابل توجهی از کارجویان و متقاضیان کار حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، از مهارت‌های مورد نیاز بازار کار به اندازه کافی بهره‌ای ندارند و کارفرمایان اغلب به دنبال نیروی کار ماهر و متخصص هستند تا بتواند نیازمندی‌های حرفه‌ای را برآورده کند.

این کارشناس حقوقی بیان کرد: نهادی که می‌تواند این خلاء مهارتی را پر کند، سازمان فنی و حرفه‌ای کشور است و رشد صدور مجوزهای آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بدون تردید یک گام مثبت در همین مسیر است اما در این میان یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد و آن، لزوم تطبیق دوره‌های مهارت آموزی با نیازمندی‌های واقعی بازار کار است.

به گفته خوشوقتی، تاسیس مراکز آموزشی جوارکارگاهی و برگزاری نشست‌های ادواری با کارفرمایان و کارشناسان بازار کار، راهکارهایی است که مشکل ‌عدم تطابق آموزش‌ها با نیازهای بازار کار را برطرف می‌کند.

او تاکید کرد: اصلاح قانون بیمه بیکاری به‌گونه‌ای که مقرری‌بگیران ملزم شده‌اند در دوره‌های مهارت‌آموزی پیشنهادی شرکت کنند تا از دریافت مقرری محروم نشوند، در صورتی که معرفی دوره‌ها متناسب با تجربه و تخصص قبلی فرد و نیازهای واقعی فرصت‌های شغلی موجود باشد، مزایای بسیار خواهد داشت. مقرری‌بگیران بیمه بیکاری باید به دوره‌هایی هدایت شوند که برای یافتن فرصت‌های شغلی مناسب مفید باشد و بتواند در مسیر کاریابی موثر واقع شود.

سازمان فنی و حرفه‌ای در سال‌های اخیر از نظر کمّی و آماری توسعه یافته است؛ به گفته «مهرداد عظیمی» در سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۵۸۶ هزار گواهینامه مهارت صادر شده که در دولت سیزدهم این عدد بیش از ۳ میلیون و ۵۰ هزار گواهینامه بوده است؛ در همین بازه زمانی درآمدهای اختصاصی سازمان فنی و حرفه‌ای نیز ۲۱۰ رصد رشد داشته است.

در عین حال، نیاز به یک بررسی کیفی و کارشناسی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است تا مشخص شود این رشد کمّی و آماری تا چه میزان در پر کردن خلاء مهارتی موجود در بازار کار موثر بوده و تا چه اندازه کارفرمایان و نیروهای جویای کار یا شاغلانی که ضمن خدمت دوره‌های مهارت‌آموزی گذرانده‌اند، مزایای آن را در زندگی شغلی خود احساس می‌کنند.

کد خبر: 71526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =