۵۹ هزار کارگاه تحت پوشش شعبه شهرری تأمین اجتماعی

پوشش بیش از ۷۶ هزار بیمه‌شده با آمار ۶۸ درصدی بیمه‌شدگان اجباری، هدف‌گذاری جذب افراد با اجرای طرح‌های بیمه‌ای، برنامه‌ریزی پوشش اتباع، پوشش حدود ۳۷ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته، پوشش آماری حدود ۵۹ هزار کارگاه و ارائه خدمات به ۷۰۰ مقرری‌بگیر بیمه بیکاری علاوه بر همه گروه‌های تحت پوشش، به عنوان بخشی از مجموعه اقدامات شعبه شهرری تأمین اجتماعی در راستای کسب و رشد رضایتمندی ذینفعان اجرایی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تشریح کلی وضعیت روند روبه‌رشد ارائه خدمات و برنامه‌ریزی شعبه شهرری در راستای اجرای طرح‌های مختلف بیمه‌ای نظیر طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، رویکرد و هدف‌گذاری جذب بیمه‌شدگان جدید در جهت تعمیم بیمه‌های اجتماعی، چگونگی فعالیت مرتبط با کارگاه‌های کشفی، فعالیت‌های حوزه وصول و تاثیر هوشمندسازی در توسعه خدمات تأمین اجتماعی، مجموعه موضوعاتی است که آتیه آنلاین در گفت‌گو با «مسلم گزانی» رییس تأمین اجتماعی شعبه شهرری به آنها پرداخته است.

چه ویژگی‌های خاصی در حوزه تحت پوشش شعبه از نظر بیمه‌شدگان، کارگاه‌ها و نوع فعالیت وجود دارد؟ میزان بیمه‌شدگان تحت پوشش این شعبه چه تعداد هستند و تفکیک انواع بیمه‌ها را اعلام کنید.

محدوده تحت پوشش شعبه تأمین اجتماعی شهرری به صورت ترکیبی شامل کارگاه‌های کوچک، متوسط و نسبتاً بزرگ صنفی، صنعتی، پیمان و ساختمانی است. این شعبه در واقع به عنوان یکی از شعب متوسط در حوزه سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

براساس آخرین داده‌های آماری حدود ۷۶ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب اجباری، اختیاری، مشاغل آزاد و انواع دیگر بیمه‌شدگان به عنوان افراد بیمه‌شده اصلی تحت پوشش شعبه شهرری تأمین اجتماعی قرار دارند. از مجموع بیمه‌شدگان این شعبه ۶۸ درصد اجباری و ۳۲ درصد را بیمه‌شدگان خاص تشکیل می‌دهند. همچنین با مجموع افراد تبعی در قالب ۱۱۷ هزار و ۵۵۶ نفر، بالغ بر ۱۹۴ هزار بیمه‌شده اصلی و تبعی از مزایای پوششی تأمین اجتماعی در شعبه شهرری بهره‌مند هستند.

چه رویکردی در حوزه رشد بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌کنید و در این بخش از چه ظرفیت‌هایی بهره‌مند هستید؟

تحقق روند افزایشی بیمه‌شدگان جدید باید در دو قالب بیمه اجباری و خاص برنامه‌ریزی و دنبال شود. در واقع رشد بیمه‌شدگان اجباری با استفاده از برنامه‌های عملیاتی نظیر بازرسی‌های کشفی کارگاهی در سال گذشته توسط همکاران ما در شعبه شهرری انجام و در سال‌جاری نیز همین رویه و با بهره‌مندی کامل از همه ظرفیت‌ها در دستور کار خواهد بود. در حوزه بازرسی‌های کشفی با استفاده از بازرسی شیفت بعدازظهر امکان جذب افراد جدید شاغل در بسیاری کارگاه‌ها را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

همچنین از طریق تعامل با شرکای اجتماعی، برگزاری نشست‌ها و جلسات متعدد با کارفرمایان و برپایی میز خدمت هفتگی در شعبه و برخی شرکت‌ها و کارگاه‌های بزرگ محدوده، امکان جذب بیمه‌شدگان جدید در حوزه بیمه‌های خاص را دنبال می‌کنیم.

در ارتباط با استفاده از ظرفیت بیمه فراگیر خانواده ایرانی نیز امکان بهره‌مندی از جذب افراد ساکن در بافت مسکونی شهرری و کهریزک وجود دارد که در این‌باره زنان خانه‌دار، دختران و دانشجویان جامعه هدف شعبه به‌شمار می‌روند. همینطور در مراجعه به شرکت‌های بزرگ تحت پوشش نیز رشد بیمه‌شدگان را در قالب طرح بیمه فراگیر و جذب خانواده افراد شاغل در این کارگاه‌ها در دستور کار خواهیم داشت. همچنین مراجعان صنفی به شعبه به صورت عادی و در موعد برپایی میزهای خدمت را باید از ظرفیت‌ها و جامعه هدف برای توسعه پوشش بیمه‌ای محسوب کرد.

شعبه شهرری تأمین اجتماعی در حوزه پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی دارای چه ظرفیت‌هایی است؟

با توجه سکونت جمعیت بالای اتباع خارجی در محدوده شعبه شهرری تأمین اجتماعی، ظرفیت مهمی در حوزه پوشش بیمه‌ای این افراد وجود دارد. در این راستا جلسات متعددی با مسئولان دستگاه‌های مختلف شهرری برگزار شده و قرار بر این شد که با سرعت‌بخشی به شناسایی اتباع، بسترهای بیمه کردن این جمعیت اشاره شده فراهم شود. در واقع صِرف وجود تراکم جمعیتی اتباع در این منطقه برای ما در شعبه ملاک نیست و داشتن کد فیدا و طی شدن مراحل شناسایی و دیگر موارد قانونی از سوی نهادهای ذیربط برای ما در شعبه شهرری تأمین اجتماعی ملاک عمل خواهد بود. در نهایت اینکه ما پرتلاش و با برنامه‌ریزی در حوزه جذب بیمه‌شدگان اتباع فعالیت خواهیم داشت.

ضریب پوششی بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال‌های اخیر چه تغییراتی را شامل شده است؟

در مجموع ۲۱ هزار نفر بازنشسته، ۱۵ هزار بازمانده و حدود ۸۰۰ نفر از کارافتاده تحت پوشش شعبه شهرری قرار دارند که در مجموع ۳۶ هزار و ۷۵۰ نفر را شامل می‌شوند. همین‌طور تعداد ۲۷ هزار نفر به عنوان افراد تبعی جمعیت مستمری‌بگیران این شعبه از مزایای پوششی و خدماتی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند. در مجموع ۶۳ هزار و ۸۰۰ نفر مستمری‌بیگر اصلی و تبعی تحت پوشش شعبه شهرری تأمین اجتماعی قرار دارند.

تغییرات حوزه ضریب پوششی بازنشستگان و مستمری‌بگیران در واقع تابع موراد متغیری از جمله سیاست‌های سازمان است؛ به عبارتی اجرای طرح‌هایی نظیر بازنشستگی‌های پیش از موعد مانند سخت‌وزیان‌آور بر تغییر و تحولات حوزه بازنشستگی اثرگذاری دارد. به عنوان مثال موارد مندرج در برنامه هفتم توسعه در حوزه اصلاحات مربوط به سن و سوابق بازنشستگی، بر مناسبات این بخش تاثیرگذار خواهد بود؛ در واقع بر خلاف رویه پیشین، روند ورودی حوزه بازنشستگی با اجرای این قانون کند خواهد شد.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند. در حوزه کارگاه‌های کشفی چه اقداماتی در حال انجام است؟

در حال حاضر ۵۹ هزار کارگاه فعال، نیمه‌فعال و پیمان تحت پوشش شعبه شهرری قرار دارند که از این تعداد حدود ۳ هزار کارگاه مشمول کمک‌دولت محسوب می‌شوند. به صورت تفکیکی حدود ۱۴ هزار ۷۰۰ کارگاه اجباری فعال و بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ نفر راننده فعال نیز در محدوده پوششی و خدماتی این شعبه از مزایای سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند.

برقراری تعامل با سازمان‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف نظیر شهرداری را می‌توان زمینه‌ساز فعالیت در حوزه کارگاه‌های کشفی محسوب کرد. همچنین استفاده از ظرفیت خارج از زمان اداری و نیروی انسانی فعال نیز در حوزه بازرسی کشفی امکان رشد بیمه‌شدگان و کارگاه‌های جدید را به جمع تحت پوشش این شعبه فراهم می‌کند.

در این حوزه همینطور باید از بسترهای ارتباطاتی و اینترنتی برای لینک شدن به حوزه‌های مختلف استفاده کرد و به عبارتی باید از روش‌های فعلی با بهره‌مندی از زمان، نیروی انسانی، خودرو و دیگر ابزار فاصله گرفت تا بازدهی بیشتری در حوزه کشفی محقق شود.

به عنوان مثال صدور جواز کسب، انعقاد قراردادهای اجاره برای کارگاه‌های صنفی، دریافت کارت‌های بازرگانی و موارد دیگر باید در بسترهای الکترونیک به اطلاع سازمان و شعب برسد تا از این طریق در حوزه کشفی اقدامات صورت گیرد. رویکرد اشاره شده در واقع به شعب کمک می‌کند که در حوزه بازرسی کشفی نگاه به‌روزتر و کارآمدتری را تجربه کنند. رصد وضعیت اشتغال کارگران ساختمانی و کارگاه‌های تحت پوشش منطقه نیز از دیگر ظرفیت‌های حوزه کشفی محسوب می‌شوند.

در حوزه کارگاه‌های کشفی ۲ هزار و ۹۰۰ مورد سالانه به عنوان مصوب کشفی اعلام شده که البته در این راستا ظرفیت منطقه و شعبه باید مورد توجه قرار گیرد. البته با توجه به نرخ‌گذاری حوزه کارگاه‌های کشفی که با استفاده از بنیان‌های نظری و عملی مورد توجه قرار گرفته، در حوزه عمل تحقق مصوبات مذکور کار ساده‌ای نیست. تلاش ما در این شعبه به صورت روتین و با استفاده از پلتفرم‌های الکترونیکی در حوزه بازرسی کشفی طبیعتاً در دستور کار خواهد بود.

رویکرد شعبه در گسترش تعامل با شرکای اجتماعی به‌ویژه جامعه کارفرمایی چگونه است؟ چه اقداماتی در حوزه رضایتمندی ذینفعان در حوزه پوششی این شعبه در دستور کار دارید؟

اساساً دنیای امروز را باید جهان تعامل بنامیم و بدون این مهم امکان برپایی و توسعه کسب و کارها و انجام اقدامات لازم در حوزه‌های مختلف وجود ندارد؛ در واقع پیشرفت، تعالی، مقبولیت و پایداری محصول ارتباطات است و ما با استفاده از این رویکرد، به صورت دائمی با نمایندگان کارگاه‌های مختلف در ارتباط هستیم. همچنین بر اساس اصل سه‌جانبه‌گرایی و توجه به گسترش فضای تعاملی ما در شعبه پذیرای همه شرکای اجتماعی و حل موارد مطرح شده از سوی آنان هستیم و در این حوزه از ظرفیت ارتباط و تعامل با نهادهای مرتبط نیز بهره‌مند می‌شویم.

آمار مقایسه‌ای حوزه وصول حق بیمه شعبه را در سالهای اخیر تشریح کنید.

مصوب وصولی ماهانه سال ۱۴۰۲ برای شعبه شهرری تأمین اجتماعی ۲۲۰ میلیارد تومان اعلام شد؛ مجموعاً سال قبل ما در این شعبه با تمام توان از همه ظرفیت مرتبط با وصول منابع حق‌ بیمه استفاده کردیم. مصوب سال ۱۴۰۳ نیز تا کنون به شعب ابلاغ نشده است. در سال‌جاری از بسترهایی نظیر بازرسی‌های کشفی و دیگر ظرفیت‌های منطقه و شعبه برای تحقق وصولی موردنظر اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

همچنین اجرایی شدن لیست هوشمند حق بیمه که به‌زودی در ماه‌جاری در این شعبه انجام می‌شود، زمینه تسهیلگری پرداخت حق بیمه و افزایش وصولی این حوزه را ایجاد می‌کند. تحقق لیست هوشمند حق بیمه عملاً بسیاری از مشکلات وصولی این حوزه را برطرف خواهد کرد.

پروژه واقعی کردن دستمزدها نیز در راستای رشد منابع وصولی اثرگذاری لازم را خواهد داشت. محاسبه تفاوت دستمزد ناشی از تغییر شغل در مشاغل سخت‌وزیان‌آور نیز به عنوان یکی دیگر از ابزارهای تحقق وصولی عمل خواهد کرد. البته افزایش پیمان‌ها نیز در ارتباط با رشد وصولی شعبه تاثیرگذاری لازم را در عملکرد این بخش خواهد داشت.

آمار مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور و مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در شعبه در چه وضعیتی قرار دارد؟

در مجموع حدود ۳ هزار نفر از مستمری‌بگیران این شعبه در حوزه سخت‌ و زیان‌آور از سنوات ارفاقی برخوردار هستند و براساس آمارها این روند همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر از مشمولان مقرری بیمه بیکاری با استفاده از پوشش خدماتی شعبه شهرری از مزایای این خدمت سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند. البته در این حوزه بر مبنای قوانین و مقررات، بخشی از افراد که خارج از شمول دریافت مقرری بیمه بیکاری قرار دارند از جمع مشمولان حذف می‌شوند.

به اعتقاد شما راهکار کاهش مشمولان قانون مشاغل سخت و زیان‌آور چیست؟

بازنشستگی‌های پیش از موعد از جمله سخت‌وزیان‌آور در حوزه بازنشستگی با کمک دولت قرار می‌گیرند؛ به این علت که این بخش از منابع به صورت آنی قابل وصول نیست، مشکلاتی را موجب می‌شود. در واقع تاثیرگذاری صرف منابع در حوزه بازنشستگی‌های سخت‌وزیان‌آور و مستمری قابل پرداخت ناشی از این نوع بازنشستگی باید در سطح کلان سازمانی مورد توجه قرار گیرد.

در دسترس نبودن منابع آنی ناشی از حمایت‌های حوزه سخت‌وزیان‌آور در شرایطی، ارائه تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ حداقل ورود بخشی از منابع حاصل از این مهم به سازمان، زمینه اقدامات بهتر در این حوزه را فراهم می‌کند.

برای کاهش و محدودسازی حوزه سخت‌وزیان‌آور باید الزامات قانونی تدوین و اجرایی شوند؛ به عبارتی با استناد به قانون باید زمینه برطرف کردن شرایط سخت‌وزیان‌آوری کارگاه‌ها توسط کارفرمایان فراهم شود.

اهمیت هوشمندسازی تأمین اجتماعی در چه شاخص‌هایی است و فعالیت‌های شعبه در این حوزه چه وضعیتی را تجربه میکند؟

هوشمندسازی و استفاده از بستر الکترونیک در راستای انجام امورات جاری و ارائه خدمات به جامعه ذینفعان تحت پوشش تأمین اجتماعی همواره به عنوان یکی از آرمان‌های همه همکاران سازمانی مطرح بوده است. واقعیت این است که با آغاز روند مکانیزاسیون در سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۴۰۰ روند کند هوشمندسازی در حوزه اتوماسیون داخلی سازمان و توسعه خدمات هوشمنند به جامعه تحت پوشش را تجربه کردیم.

در سال‌های اخیر اما با اجرای طرح‌های مختلف در حوزه توسعه هوشمندی در تأمین اجتماعی، اثرات و برکات آن بر اقدامات جاری سازمانی و ارائه خدمات متنوع در بسترهای غیرحضوری و الکترونیک کاملا مشخص است؛ در واقع امروز نفوذ هوشمندسازی در همه حوزه‌های اجرایی و عملیاتی سازمان تأمین اجتماعی پیدا است.

نکته مهم در ارتباط با ایجاد و توسعه هوشمندی در سازمان تأمین اجتماعی موجب افزایش رضایتمندی ذینفعان و گروه‌های مختلف شرکای اجتماعی این نهاد بزرگ بیمه‌گر شده است. در واقع رضایتمندی ناشی از افزایش بهره‌مندی از هوشمندی در تأمین اجتماعی به صورت دوطرفه از سوی کارکنان و ذینفعان مشاهده می‌شود. به‌نظر می‌رسد که بدون رویکرد و رویه هوشمندسازی، بقاء و ادامه ارائه خدمات در بهترین شکل ممکن آن ممکن نیست.

در مجموع اینکه بهره‌مندی جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی از خدمات هوشمند و رشد بهره‌برداری سازمانی از این هوشمندی سیستم‌ها از سال ۱۴۰۰ تا امروز روند افزایشی قابل ملاحظه‌ای داشته و این روند افزایشی همچنان ادامه دارد.

چه تعداد پرسنل با چه سطحی از تحصیلات در این شعبه تأمین اجتماعی فعالیت دارند؟

در حال حاضر ۷۶ نفر در قالب ۳۰ کارشناس ارشد، ۲۷ کارشناس، ۷ نفر با مدرک فوق‌دیپلم و دیگر نیروها نیز با مدارک پایین‌تر در حال ارائه خدمات تخصصی حوزه بیمه‌ای و تعدات تأمین اجتماعی به جامعه تحت پوشش شعبه شهرری هستند.

کد خبر: 71053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =