مهاجرت فشار را از بازار کار و اقتصاد ایالات متحده کم می‌کند

طبق داده‌های اداره آمار کار ایالات متحده، کارگران خارجی ۱۸.۶ درصد از نیروی کار غیرنظامی را در سال ۲۰۲۳ تشکیل می‌دادند که این رقم در سال ۲۰۰۶ برابر با ۱۵.۳ درصد بود. اقتصاددانان می‌گویند در حالی که مهاجرت چالش‌هایی را ایجاد می کند، اما یک سود خالص برای اقتصاد ایالات متحده است. بدون نیروی کار خارج از کشور، تعداد نیروی کار ایالات متحده به دلیل کاهش نرخ تولد و پیری نیروی کار کاهش می‌یابد و تامین مالی برنامه‌هایی مانند تامین اجتماعی را دشوارتر می‌کند.

به گزارش آتیه انلاین و به نقل از CNBC؛ سهم مهاجران در نیروی کار ایالات متحده برای بیش از یک دهه به طور پیوسته افزایش یافته است و این رشد همچنان ادامه دارد، روندی که اقتصاددانان می‌گویند به نفع نیروی کار و اقتصاد آمریکا است. طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، در سال ۲۰۰۶، ۱۵.۳ درصد از نیروی کار غیرنظامی را کارگران «خارجی» یا کسانی که در خارج از ایالات متحده متولد شده بودند تشکیل می‌دادند. این سهم در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۱۸.۶ درصد رسید.

«مارک زندی»، اقتصاددان ارشد «مودیز آنالیتیکس»، معتقد است که افزایش کارگران خارجی «فشار را از اقتصاد کم می‌کند». او گفت: «در واقع، احتمالاً این یکی از دلایلی است که اقتصاد در سال گذشته به شدت رشد کرده است».

تولید ناخالص داخلی ایالات متحده، معیاری برای تولید اقتصادی، در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۵ درصد رشد کرد که از انتظارات بالاتر بود و نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۱.۹ درصد داشت.

رشد کارگران خارجی در بحبوحه بحث سیاست مهاجرتی در ایالات متحده صورت می‌گیرد. در اواسط فوریه، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، «آلخاندرو مایورکاس»، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده را استیضاح کرده و او را به خاطر کاستی‌ در امنیت مرزها سرزنش کردند.

در همین حال، شهرها در تلاش برای جذب هجوم مردمی هستند که به مرز ایالات متحده و مکزیک می‌رسند. در ماه دسامبر، گشت مرزی ایالات متحده تقریباً ۲۵۰ هزار برخورد با مهاجرانی را گزارش کرد که از مکزیک وارد ایالات متحده شده بودند؛ اگرچه این رقم در ژانویه به نصف کاهش یافت اما بر اساس داده‌های فدرال، این یک رکورد ماهانه بود. بحران کنونی مهاجران، هم در مقیاس، هم از نظر تنوع ملیت‌هایی که به مرز می‌آیند و هم تأثیری که نه تنها بر کشورهای مرزی بلکه در ایالت‌ها و شهرهای داخل کشور دارد، کاملاً بی‌سابقه است.

کارگران خارجی در نیروی کار ایالات متحده

در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۱.۱ میلیون کارگر از ۱۶۷.۱ میلیون نیروی کار ایالات متحده به طور متوسط متولد خارج از این کشور بودند. سهم مهاجران ایالات متحده از نیروی کار از سال ۱۹۹۶، زمانی که اداره آمار کار شروع به جمع آوری چنین داده‌هایی کرد، افزایش یافته است. البته اکثر آنها به صورت قانونی اینجا هستند: طبق آمار مرکز تحقیقاتی «پیو»، در سال ۲۰۲۱، ۴.۶ درصد از کارگران ایالات متحده غیرمجاز بودند، میزانی که از سال ۲۰۰۵ در «میزان محدود» باقی مانده است.

به طور متوسط بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ بیش از ۳.۷ میلیون مهاجر به نیروی کار ایالات متحده پیوستند که افزایشی ۱۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد. در همین حال، ۲.۶ میلیون کارگر بومی در مدت مشابه به نیروی کار پیوستند که افزایش ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

منفعت خالص مهاجرت برای اقتصاد

مفهوم نیروی کار مجموع افراد ۱۶ ساله و بالاتر است که یا دارای شغل‌اند یا بیکار هستند و فعالانه به دنبال کار می‌گردند. اقتصاددانان می‌گویند جمعیت رو به رشد و نیروی کار، مؤلفه‌های کلیدی یک اقتصاد سالم و توانایی کشور برای پرداخت صورت حساب های خود است.

به عبارت ساده، کارگران بیشتر، کالاها و خدمات بیشتری تولید می‌کنند. تعداد بیشتری از افرادی که چک حقوق دریافت می‌کنند به معنای مخارج مصرف‌کننده بیشتر است که مایه حیات اقتصاد ایالات متحده نیز هست. افراد بیشتری که مالیات بر درآمد می‌پردازند، درآمدهای مالیاتی را در زمان رشد کسری بودجه ایالات متحده افزایش می‌دهد. چنین برنامه‌هایی به حمایت از تامین اجتماعی و «مدیکر» می‌پردازند و از طریق مالیات بر حقوق و دستمزد تأمین می‌شود، که البته با کمبود مواجه است.

اقتصاددانان می‌گویند مشکل این است که خانواده‌های بومی ایالات متحده فرزندان کمتری دارند و نسل انفجار جمعیتی در حال پیر شدن و کناره‌گیری از بازار کار است. در غیاب مهاجرت، چنین پویایی باعث کاهش درازمدت جمعیت و نیروی کار ایالات متحده می‌شود، در حالی که برنامه‌های اجتماعی به درآمد مالیاتی بیشتری برای حمایت از سالمندان بازنشسته نیاز دارند.

دفتر بودجه کنگره یا CBO، یک آژانس فدرال غیر حزبی در آمریکا، پیش‌بینی می‌کند که مرگ و میر در ایالات متحده از سال ۲۰۴۰ بیشتر از تعداد تولدها خواهد بود، یعنی از آن زمان، مهاجرت عامل کل رشد جمعیت خواهد بود. جک مالد، تحلیلگر ارشد این مرکز می‌گوید: «وقتی شما فقط جمعیت بومی متولد شده را در نظر بگیرید، به دلیل پیری جمعیت و نرخ پایین زاد و ولد، شاهد رشد نیروی کار بسیار کمی هستیم».

کارگران مهاجر نیز معمولا جوان‌تر هستند و به تعادل نیروی کار سالخورده ایالات متحده کمک می‌کنند. طبق پیش‌بینی‌های اخیر CBO، حدود ۹۱ درصد از مهاجران که از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۴ وارد ایالات متحده می‌شوند، زیر ۵۵ سال خواهند بود. در مقایسه، این فقط برای ۶۲ درصد از کل جمعیت بزرگسال ایالات متحده صادق است. همچنین این موسسه تخمین می‌زند که نیروی کار ایالات متحده از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۴ به میزان ۵.۲ میلیون نفر رشد خواهد کرد که عمدتاً به دلیل «افزایش مهاجرت» است که در سال ۲۰۲۲ آغاز شد و تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت. در نتیجه، تولید ناخالص داخلی حدود ۷ تریلیون دلار بیشتر خواهد شد.

همچنین مهاجرت به مهار تورم کمک کرده است، به گفته اقتصاددانان، کارگران مهاجر همچنین با کاهش کمبود کارگر به فشار نزولی بر تورم ناشی از دوران همه‌گیری کمک کرده‌اند. با بازگشایی اقتصاد ایالات متحده، فرصت‌های شغلی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید. در دسترس بودن آماده مشاغل، کسب و کارها را به سمت رقابت برای استعدادیابی با افزایش دستمزدها با سریعترین سرعت خود در چند دهه گذشته سوق داد. افزایش هزینه‌های نیروی کار، کسب و کارها را تحت فشار قرار داد تا قیمت‌ها را افزایش دهند و تورم را تحریک کنند.

کد خبر: 70540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =