به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، سید حسن موسوی چلک افزود: در حال حاضر تعداد ۲۸۰ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند که طلاق، فوت و از کار افتادگی همسر از جمله مهم ترین دلایلی است که منجر به حمایت مستمر توسط سازمان بهزیستی از این گروه از زنان شده است.
وی به فوتی های ناشی از تصادفات به عنوان دلیل دیگر حمایت از زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: پیامدهای فوتیهای ناشی از تصادفات در قالب زنان سرپرست خانوار و فرزندان بیسرپرست خود را نشان میدهد و معلولیتهای ناشی از تصادفات منجر به بزرگتر شدن سازمانهای اجتماعی ایران برای ارائه خدمات میشود.
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: یکی از ویژگی های جامعه امروزی بهره گیری بیشتر از صنایع و تکنولوژی ها است که در این میان صنعت خودرو جایگاه ویژه ای دارد. در همین زمینه یکی از نگرانی هایی که در سال های اخیر در کشور ایجاد شده آمار بالای تصادفات رانندگی و فوتی های ناشی از آن است. طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۲.۸ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید.
موسوی چلک ادامه داد: در افزایش آمار تصادفات سه عامل نیروی انسانی، جاده های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودروها تاثیر گذار هستند، به رغم این که در سال های گذشته روند فوتی ها از حدود ۲۷ هزار به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش یافته اما در سال گذشته افزایش مرگ و میر را داشتیم که روزانه حدود ۵۵ نفر و هر ساعت ۲ تا ۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می دهند.
معلولیتهای ناشی از تصادفات، نیروی انسانی را از چرخه فعالیت خارج میکند
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: برخی از پژوهشها نشان میدهد که سه پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی، عامل رفتاری است. حال که علیرغم اقدامات و تلاش های ارزنده پلیس در این زمینه موفق به کاهش چشمگیر کشتهشدگان نشدیم و نتوانستیم برای داشتن جاده های ایمن و خودروهای با کیفیت خواسته هایمان را عملیاتی کنیم. بنابراین می توان با راه اندازی پویش های مختلف ار جمله پویش نه به تصادف هشدارها را به عامل انسانی بدهیم چراکه معتقدیم پیامدهای فوتی ها در قالب زنان سرپرست خانوار و فرزندان بی سرپرست و معلولیت های ناشی از تصادفات منجر به بزرگتر شدن سازمان های اجتماعی ایران برای ارائه خدمات می شود.
موسوی چلک افزود: این امر بارمالی زیادی را بر دوش دولت می گذارد و از همه مهمتر نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع توسعه کشور را ازچرخه فعالیت خارج می کند. در این میان آسیب پذیری کودکان و نوجوانان و جوانان که آینده سازان کشور هستند برای ما بسیار گران خواهد بود.
۲۰ درصد زنان سرپرست خانوار به علت فوت همسر در تصادف، تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت:ما نمی توانیم بنشینیم و بعد از تصادفات به فکر ارائه خدمت به بازماندگان این حوادث باشیم. با این باورکه «پیشگیری بهتر از درمان است» برای نوروز سال ۱۴۰۴ با این پویش همراه می شوم. بدون شک در چنین شرایطی علاوه بر تدوین ضوابط و مقررات قانونی باید نسبت به اخلاق رانندگی اخلاق حرفه ای در رانندگی هم توجه ویژه کرد. موضوعی که نشان می دهد علاوه بر رعایت قوانین و مقررات رانندگی می بایست به بایدها و نبایدهای اخلاقی که جنبه قانونی هم ندارند، توجه شود.
موسوی چلک افزود: بنابراین هم رعایت قوانین و مقررات و هم اصول اخلاق در رانندگی به عنوان اصول اخلاق حرفه ای در رانندگی قلمداد می شوند. در واقع وجدان اخلاقی مردم می تواند مهمترین مولفه در توجه به این قوانین، مقررات و اصول اخلاق باشد که می تواند در ارتقای کیفی رانندگی و کاهش تصادفات و پیام های منفی ناشی از آن کمک شایان کند.
وی اضافه کرد: بیاییم برای لذت بیشتر بردن از رانندگی و سفر درنوروز ۱۴۰۴ گذشت در رانندگی را جدی بگیریم، خوش خلقی هنگام رانندگی را اهمیت دهیم، هنگام رانندگی تنش ایجاد نکنیم، به قانون و مقررات پایبند باشیم، به حقوق دیگران در رانندگی احترام بگذاریم، با رانندگان دیگر لجبازی نکنیم و مدارا در رانندگی را مد نظر قراردهیم.
نظر شما