۲۶ درصد جوانان به دنبال شغل و مهارت نیستند

 معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در هشتاد و هفتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، گفت: ۲۶ درصد از جوانان ایرانی ۱۵ تا ۲۴ ساله و ۲۰ درصد از جوانان دنیا به دنبال تحصیل و مهارت‌آموزی یا حتی شغل نیستند.  

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، غلامحسین محمدی با بیان اینکه در بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ بسیاری از شغل‌های جدید از بین می‌رود، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود عناوین شغلی نظیر کارشناس هوش مصنوعی، مهندس رباتیک و مهندس فناوری‌های مالی بیشترین سهم در میان مشاغل آینده را به خود تخصیص دهند؛ همچنین عناوین شغلی نظیر طراحان گرافیک، مهندسان، کارگران، ساختمانی، آشپزها و نصاب‌های تجهیزات هم رشد کنند، اگرچه رشد آنها اندک است.

معاون وزیر کار در ادامه با توصیف سیر تحول مهارت مدیریتی در جهان، افزود: اصلی‌ترین چالش کسب‌وکارها از سال ۲۰۱۵ تاکنون، چابکی و خلاقیت در حل مسائل بوده که منجر به لزوم تحول در مهارت‌های کلیدی مورد تقاضا، برای مواجه با این چالش است.

او با تأکید بر اینکه ۴۴ درصد از مهارت‌های کلیدی نیروی کار طی ۵ سال آینده دستخوش تغییر می‌شوند، اضافه کرد: هم‌اکنون ایران و جهان در عصر حل مسائل پیچیده قرار دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به وضعیت فعلی آموزش در جهان، تأکید کرد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، سرمایه‌گذاری در یادگیری و آموزش حین‌کار، یکی از رایج‌ترین راهبردهای منافع منابع انسانی است که برای تحقق اهداف کسب و کار سازمان‌ها اتخاذ می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد نیروی کار تا سال ۲۰۲۷ به آموزش نیاز خواهند داشت، گفت: در حال حاضر تنها نیمی از آن‌ها به این فرصت دسترسی دارند و به نظر می‌رسد که در این بخش، کارآفرینان می‌توانند ایفای نقش جدی داشته‌باشند.

محمدی ادامه داد: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای به آسیب دیدگان اجتماعی، خانواده‌های آسیب‌دیده، افراد دارای معلولیت، پناهندگان و اتباع خارجی، دانش‌آموزان، دانشجویان، دانش‌آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، زنان خانه‌دار، زنان سرپرست خانوار، زندانیان، ساکنان سکونت‌های غیررسمی، ساکنین مناطق روستایی، ساکنان مناطق محروم مرزی، سربازان وظیفه شاغلان بنگاه‌های اقتصادی عشایر، کودکان کار و خیابان، متقاضیان مهارت‌آموزی، مشمولان بیمه بیکاری و معتادان بهبودیافته با روش‌های غیرحضوری، تلفیقی و مجازی آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد.

وی دلیل عدم حضور شرکت‌ها در حوزه مهارت‌آموزی را فراهم نکردن مسیر آموزش فنی‌وحرفه‌ای دانست و بیان کرد: نیاز به یک الگوی شیفت وجود دارد تا با ترویج برابری فراگیری و یادگیری بنیادی، هماهنگ‌سازی آموزش و مهارت‌ها با نیازهای بازار کار، حمایت از کارآفرینی و خوداشتغالی، تحولات سبز و دیجیتال و همچنین تقویت مشارکت‌های عمومی و خصوصی مسیر مهارت‌آموزی فراهم شود.

معاون وزیر کار با بیان اینکه در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای الگوی شیفت شروع شده است، گفت: قرارداد یونسکو به مبلغ ۷.۵ میلیون دلار برای نوسازی مرکز تربیت مربی مطابق مهارت‌های پیشرفته امضاء شده ‌است؛ همچنین با استفاده از «دیجیتال مارکتینگ» در پلتفرم دیجی‌کالا اقدام به فروش محصولات صنایع دستی باکیفیت، ساخته دست مهارت‌جویان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کرده‌ایم.

وی در توصیف وضعیت فعلی آموزش در ایران بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای حرکت به سمت آینده اطمینان‌بخش در فضای مهارت‌آموزی، قائل به مشارکت‌جویی گسترده برای تعامل با تمامی ذی‌نفعان و به صورت خاص کارآفرینان است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: چرخه اشتغال، فرآیندی است که در آن کارجو با کسب شایستگی‌ها و مهارت‌های لازم در شغل مدنظر، ارزیابی شایستگی و دریافت آموزش‌های متناسب به یک موقعیت شغلی دست پیدا می‌کند.

بر اساس تفاهم‌نامه دوجانبه‌ بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مجتمع مس شهربابک، اولین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای هیأت امنایی کشور در این شهرستان ایجاد خواهد شد.

کد خبر: 76853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =