به گزارش آتیه آنلاین، به این معنا که از این پس، رانندگان بین شهری در صورت تمایل میتوانند برای دستمزدهای بالاتر از حداقل دستمزد مقطوع، حق بیمه بپردازند و بیمهپرداز سایر سطوح باشند؛ در واقع «بیمه حداقلی» دیگر برای همه رانندگان بین شهری الزامی نیست.
در حالی که بسیاری از رانندگان بین شهری، خویشفرما هستند و حق بیمه را شخصا و البته با بهرهگیری از امتیازات معافیتهای بیمهای تأمین اجتماعی میپردازند، امکان پرداخت حق بیمه برای بالاتر از دستمزد مقطوع، برای گروه قابل توجهی از آنها کاربرد چندانی ندارد؛ اما به گفته «علی عقبایی» فعال صنفی رانندگان بینشهری و مینیبوس، رانندگانی که درآمدهای بالاتر دارند و به ویژه در سالهای پایانی خدمت و نزدیک به بازنشستگی هستند، میتوانند از این مزیت فراهم شده برخوردار شوند و حق بیمههای بالاتری به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند.
عقبایی در گفتوگو با آتیه آنلاین، در ارتباط با فواید این کار گفت: در صورت پرداخت حق بیمه بالاتر در سالهای پایانی خدمت به خصوص در دو سال آخر اشتغال، امکان بهرهمندی از مستمری بازنشستگی بالاتر فراهم میشود؛ به این ترتیب، رانندگان بین شهری در زمان بازنشستگی الزاماً «حداقلبگیر» نیستند و اگر حق بیمه بالاتر پرداخت کرده باشند، بازنشسته سایر سطوح محسوب میشوند و مستمری بالاتر از حداقل مستمری مصوب دریافت میکنند.
به گفته عقبایی، فراهم آوردن بستر برای دریافت مستمری بازنشستگی بالاتر برای رانندگان بین شهری، در نوع خود یک اتفاق مثبت است و به بهبود وضع معیشتی رانندگان در زمان سالمندی و بازنشستگی کمک میکند.
او تاکید کرد: البته برای حق بیمههای بالاتر از دستمزد مقطوع، پرداخت کل مبلغ بیمه (۲۷ درصد) برعهده خود فرد بیمهشده است و طبیعی است که دیگر نمیتواند از معافیتهای قانونی بیمه استفاده کند.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی ۲۹ آبان گفت: در اجرای قانون بیمه اجتماعی رانندگان و به منظور بهرهمندی بیشتر رانندگان حمل و نقل بار و مسافر بین شهری از مزایای قانون تأمین اجتماعی و با توجه به هماهنگیها و توافقات انجام شده با کانون سراسری انجمنهای صنفی کارگری رانندگان بخش مسافر و حمل ونقل کالا بین شهری، امکان افزایش دستمزد مازاد بر دستمزد مقطوع برای رانندگان برون شهری فراهم شده است.
«بشیر عمرانی» با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی این امکان را فراهم ساخته است که رانندگان برون شهری در صورت تمایل و با پرداخت حق بیمه مازاد بر دستمزد مقطوع این قشر، از میزان مستمری بالاتری در آینده برخوردار شوند گفت: رانندگانی که تمایل به استفاده از قابلیت انتخاب افزایش دستمزد مازاد بر دستمزد مقطوع دارند، باید هر ماه حق بیمه دستمزد مازاد را به اضافه اصل حق بیمه و در مهلت مقرر به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند تا خللی در روند تداوم حمایتهای مقرر در قانون تأمین اجتماعی برای آنان پیش نیاید.
امسال، حق بیمه پرداختی رانندگان بینشهری سبک با کمک یارانه دولت، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و برای رانندگان بینشهری سنگین، یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است؛ اما برای پرداخت حق بیمه بر مبنای دستمزدهای بالاتر، واریز مبلغ مازاد تمام و کمال برعهده رانندگان است؛ در واقع حمایت دولت فقط تا سطح دستمزد برابر با دستمزد مقطوع و حداقلی ادامه دارد و بعد از آن، خود فرد بیمه شده باید حق بیمه کامل را به حساب تأمین اجتماعی واریز کند.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی نیز در این رابطه گفته است: « حق بیمه دستمزد مازاد بر دستمزد مقطوع، مشمول معافیت موضوع ماده (۷) قانون هدفمندسازی یارانه ها و بند (ب) ماده (۱۱) آئین نامه اجرایی قانون مذکور نیست و لازم است با نرخ کامل (۲۷ درصد) توسط بیمهشده به صورت انفرادی و یا توسط شرکتهای تعاونی کارگزار حمل ونقل به صورت گروهی پرداخت شود».
با همه اینها، فراهم کردن امکان دریافت مستمری بازنشستگی بالاتر از حداقل برای رانندگان بینشهری که سالهای جوانی را در جادههای داخل و خارج کشور سپری میکنند و بسیار زود دچار استهلاک و فرسودگیهای جسمی و روحی فراوان میشوند، اقدام مثبتی است که میتواند این گروه از شاغلان کشور را در زمان پیری یاری دهد و آنها را از بحران معاش نجات بخشد.
نظر شما