پوشش حدود ۲۰۰ هزار بیمه‌پرداز اصلی در شعبه شمیران

«علی معماری» رییس شعبه شمیران تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اعلام اینکه اکنون حدود ۲۰۰ هزار بیمه‌پرداز اصلی تحت پوشش این شعبه قرار دارند، گستره جغرافیایی بزرگ تحت پوشش به همراه کارگاه‌های متنوع حقوقی، صنفی و شرکت‌های خصوصی، پوشش ۵۷ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، ۱۴هزار کارگاه فعال و بیش از ۱۸ هزار کارگاه نیمه‌فعال و برقراری ۲ هزار و ۲۹۸ فقره حکم بازنشستگی تا پایان مهرماه سال‌جاری را بخشی از خدمات و عملکرد این شعبه تأمین اجتماعی دانست.

رییس شعبه شمیران تأمین اجتماعی در ادامه، جذب بیمه‌شدگان جدید از طریق برنامه‌ریزی و اقدامات متمرکز شعبه، تمرکز این شعبه در حوزه پوشش بیمه‌ای هنرمندان و پرداخت ماهانه ۸۶۰ میلیارد تومان مستمری را از دیگر خدمات و برنامه‌های اجرایی این شعبه تأمین اجتماعی برشمرد و به سئوالات آتیه آنلاین در ارتباط با بخش‌های مختلف کارکردی و کارشناسی حوزه تأمین اجتماعی پاسخ گفت.

چه ویژگی‌های متمایزکننده‌ خاصی در حوزه تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی از نظر بیمه‌شدگان، کارگاه‌ها، بازنشستگان، کارفرمایان و نوع فعالیت وجود دارد؟

یکی از ویژگی‌های بارز و خصوصیات شعبه شمیران تأمین اجتماعی، پهنا و گستره جغرافیایی آن است که از این نظر یکی از دو شعبه با گستردگی بالا در تهران محسوب می‌شود. این گستردگی به‌نحوی است که مراکز کارگاهی متنوع در این بستر تحت پوشش شعبه شمیران قرار دارند. این ویژگی بارز در عین حال فرصت و تهدید محسوب می‌شود؛ فرصت از این نظر که افتخار خدمت‌گذاری به جمع بالایی از کارفرمایان، بیمه‌پردازان و بازنشستگان تحت پوشش نصیب همکاران شعبه شده و از طرف دیگر، کار در این شعبه به شدت سخت و مسئولیت‌آور است. همچنین در این پهنه جغرافیایی انواع گروه‌های کاری فعالیت دارند و از مزایای پوششی تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.

برخی شعب تأمین اجتماعی، فعالان حوزه کسب و کار و برخی شعب دیگر ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی را تحت پوشش دارند، اما در شعبه شمیران همه این گروه‌ها با داده‌های آماری بالا از مزایای خدماتی تأمین اجتماعی بهره‌مندند. تنوع پوششی گروه‌های مختلف اجتماعی و فعالان حوزه کسب و کار و تولید در محدوده شعبه شمیران ایجاب می‌کند که همکاران این شعبه به لحاظ فرهنگی، نحوه تعامل با اقشار خاص را مورد توجه داشته باشند. هر کدام از گروه‌ها و شاغلان تحت پوشش شعبه شمیران، با وجود فرهنگ‌های مختلف، تعامل دوسویه مختص به خود را نیاز دارند و به این واسطه کارکنان شعبه باید در این مسیر گام بردارند.

چه تعداد بیمه‌شده تحت پوشش این شعبه قرار دارند و تفکیک انواع بیمه‌ها را اعلام کنید. چه مقایسه آماری در حوزه بیمه‌شدگان در دو سال اخیر قابل ارائه است؟

با توجه به آسیب‌شناسی مربوط به حوزه بیمه‌شدگان در شعبه شمیران، تعداد بیمه‌شدگان این شعبه بین فروردین تا اسفند متفاوت است؛ در واقع فروردین‌ماه کمترین و اسفندماه بیشترین تعداد بیمه‌شدگان در این شعبه تحت پوشش هستند. در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار نفر بیمه‌پرداز شامل ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار نفر بیمه‌پرداز اجباری و حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر بیمه‌شده خاص تحت پوشش این شعبه قرار دارد. بیمه‌شدگان اختیاری، هنرمندان و دیگر بیمه‌ها در این شعبه بیمه‌پرداز محسوب می‌شوند.

تمرکز بیمه هنرمندان در دو شعبه شمیران و ۲۲ تهران قرار دارد و مجموعه‌ هنرمندان از طریق این شعبه بیمه‌پردازی انجام می‌دهند. همچنین حدود ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ کارفرما نیز به عنوان بیمه‌شدگان خاص شعبه شمیران محسوب می‌شوند. براساس برخی آمارها ۱۶۰ هزار نفر بیمه شده تبعی نیز بخشی از آمار این شعبه تأمین اجتماعی به‌شمار می‌روند. آمار بیمه‌شدگان جدید امسال و سال گذشته علیرغم تمام تلاش‌ها روند افزایشی محسوسی نداشته و به نظر می‌رسد علت موضوع مذکور در تناسب ورودی بیمه‌شدگان و خروجی بازنشستگان باشد.

چه رویکردی در حوزه رشد بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌کنید و در این بخش از چه ظرفیت‌هایی بهره‌مند هستید؟

موارد پیگیری شده در راستای رشد بیمه‌شدگان در حوزه‌های کشف بیمه‌شدگان جدید از طریق بازرسی کارگاهی و کشف کارگاه‌های جدید به عنوان بازرسی کشفی مطرح می‌شوند، این دو مورد از طریق بازرسان در طول سال در دستور کار قرار دارند. در حوزه بیمه‌شدگان خاص نیز بازاریابی جذب بیمه‌شدگان جدید از طریق کارگزاری‌های تحت پوشش و شعبه شمیران صورت می‌گیرد.

سال‌جاری براساس آمارهای موجود، روند رو به رشدی در حوزه توسعه بیمه‌شدگان ثبت شده است؛ به این واسطه ۴۰ درصد بیمه‌شدگان خاص از طریق فعالیت‌ها و اقدامات شعبه و ۶۰ درصد از طریق کارگزاری‌ها جذب شده‌اند. روشنگری، تبلیغات لازم و شفاف‌سازی در راستای فعالیت‌ها و خدمات سازمان تأمین اجتماعی زمینه تغییر رویکرد مردم به سمت استفاده از پوشش بیمه‌ای را فراهم می‌کند.

در حال حاضر در راستای توسعه بیمه‌ای و جذب بیمه‌شدگان جدید، تکالیف سازمانی را در اولویت داریم؛ در هر صورت بر اساس وظایف موجود، اقدامات و فعالیت‌ها در حال انجام است. در محدوده جغرافیایی شمیران، پاساژها و مراکز خرید جدید دارای ظرفیت‌های خوبی قرار دارند که همکاران ما آنها را شناسایی و به مسأله پوشش بیمه‌ای ورود می‌کنند.

چه تعداد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش این شعبه قرار دارند؟ به تفکیک اعلام کنید. در سال‌های اخیر چه تغییراتی در حوزه آماری بازنشستگان در شعبه اتفاق افتاده است؟ در مجموع چه میزان حقوق به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران شعبه به صورت ماهانه و سالانه پرداخت می‌شود؟

شعبه شمیران از معدود شعب پوشش‌دهنده تعداد بالای بازنشسته و مستمری‌بگیر محسوب می‌شود. در حال حاضر حدود ۵۷ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر از مزایای خدماتی تأمین اجتماعی در این شعبه استفاده می‌کنند. در این حوزه همچنین پرونده حدود یک‌هزار و ۴۵۰ نفر از مستمری‌بگیران بخش‌های بیمه و درمان سازمان به این شعبه ارجاع شده است.

ما با توجه به تعداد بیمه‌پردازان، متقاضیان بیشتری در حوزه بازنشستگی داریم و نظر به گستردگی جغرافیای تحت پوشش شعبه، پرونده بازنشستگی افراد ساکن در این محدوده به این شعبه ارجاع می‌شود، مجموع این افراد، حجم بالایی از بازنشستگان را شامل می‌شود.

آمار مقایسه‌ای مستمری‌بگیران این شعبه سال‌جاری نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است. با توجه به ارسال پرونده از شعب دیگر، رشد مستمری‌بگیران این شعبه قابل توجه است. حدوداً از ابتدای امسال تاکنون سه هزار نفر پرونده مستمری‌بگیر به این شعبه اضافه شده است.

بر اساس آخرین داده‌های آماری پرونده ۴۳ هزار و ۸۵۷ بازنشسته، ۶۳۱ نفر از کارافتاده و ۱۱ هزار و ۶۲۱ بازمانده در این شعبه تأمین اجتماعی ثبت شده است. به طور متوسط در سال‌های اخیر هر ساله بیش از سه هزار پرونده یا مستمری‌بگیر به آمار این بخش افزوده شده است. براساس آمارهای موجود میزان پرداختی ماهانه مستمری‌بگیران شعبه شمیران حدود ۸۶۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ در این شرایط وصولی و هزینه‌های شعبه سر به سر محاسبه می‌شود و این آمار قابل تامل است.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند. در حوزه کارگاه‌های کشفی چه اقداماتی در شعبه انجام و چه برنامه‌ای برای آینده این بخش پیش‌بینی می‌کنید؟

باید به این پرسش پاسخ داد که آیا بازرسی از کارگاه‌های کشفی منتج به هدف سازمان تأمین اجتماعی می‌شود یا نه؟ در این زمینه مشکلات عدیده‌ای وجود دارد از جمله اینکه پایداری فعالیت کارگاه‌ها بعضا به چند ماه نرسیده و روند وصول مطالبات را با اما و اگر مواجه می‌کند.

دومین مطلب نیز عدم وجود اطلاعات کارفرمایی از بازرسی‌های کشفی است که برخی هیچ سند و مدرکی ارائه نداده و همکاری ندارند و در صورت ایجاد بدهی، اعلام و پیگیری آن برای دریافت حق بیمه به راحتی صورت نمی‌گیرد؛ این رویه برخی مواقع مطالباتی را برای سازمان ایجاد می‌کند که دریافت مابه‌ازای آن برای سازمان تأمین اجتماعی راحت نیست.

ما براساس تکلیف و وظیفه قانونی خود در ماده ۴۷ قانون تأمین اجتماعی، بازرسی از کارگاه‌ها را انجام می‌دهیم اما باید این موضوع را مورد توجه داشت که تعهدات این سازمان یک طرفه نباشد.

ماه گذشته تعداد ۱۴ هزار اظهارنامه بیمه‌ای به شعبه شمیران ورود داشته، به این معنی که ۱۴ هزار کارگاه لیست بیمه ماهانه خود را ارائه داده‌اند و این کارگاه‌ها به صورت فعال تحت پوشش قرار دارند. البته حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار کارگاه نیمه‌فعال نیز در این شعبه تحت پوشش هستند.

همینطور مطالباتی از کارگاه‌های تحت پوشش شعبه ثبت شده است، بخشی از فعالیت‌های تأمین اجتماعی در حوزه پیگیری مطالبات معوق تعریف می‌شود؛ به این واسطه حدود ۴ هزار میلیارد تومان بدهی معوق برای کارگاه‌های مذکور برآورد شده که حدود۳۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات با توقف عملیات اجرایی است که دست شعبه از پیگیری و وصول آن خالی ‌است. در بخش قابل احصا نیز ۵۰۰ میلیارد تومان تقسیط بدهی کارگاه‌ها صورت گرفته است.

رویکرد شعبه در گسترش تعامل با شرکای اجتماعی به‌ویژه جامعه کارفرمایی چگونه است؟ چه اقداماتی در حوزه رضایتمندی ذینفعان در حوزه پوششی این شعبه در دستور کار دارید؟

در مرحله اول برای تعامل با شرکای اجتماعی برنامه داشتیم تا همکاران را از نظر آموزش نوع کار، تجهیز کنیم؛ بخشی از این رویه در حوزه تخصصی دسته‌بندی می‌شود که آموزش‌های مرتبط این حوزه ارائه می‌شود. از نظر فرایند سیستمی و نوع آموزش نیز باید آگاهی کامل وجود داشته باشد. بخش دوم در حوزه توسعه تعامل با شرکای اجتماعی به تعامل با ارباب رجوع مربوط می‌شود و به این واسطه کارکنان شعبه باید در تعامل با ذینعان و مجموع بیمه‌شدگان، صبر لازم را داشته باشند.

در حوزه کارفرمایان، تعامل بیشتر از دیگر بخش‌ها در دسترس قرار دارد، به این علت که تعداد کارفرمایان نسبت به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران کمتر و ارائه خدمت نیز تا حدودی راحت‌تر است. همچنین با شفاف‌سازی امور می‌توان به این افراد آموزش‌های لازم را ارائه داد. در این شعبه تأمین اجتماعی، به معنای واقعی درب اتاق‌ها و گیشه‌های ارائه خدمت به روی همه گروه‌های ذینفع و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی باز است. اختصاص زمان لازم برای ارائه خدمات به افراد تحت پوشش از وظایف همه کارکنان شعبه محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه بخشی از خدمات به صورت سیستمی به کارفرمایان و ذینفعان سازمان ارائه می‌شود، در صورت امکان برقراری ارتباط سیستمی با جامعه شرکای اجتماعی به‌ویژه کارفرمایان، سرعت انتقال اطلاعات با شتاب بیشتری انجام می‌شود.

چه مبلغی به عنوان مصوب وصولی سال‌جاری اعلام شده و چه تغییری نسبت به سال قبل دارد؟ آمار مقایسه‌ای حوزه وصول حق بیمه شعبه را در سال‌های اخیر تشریح کنید.

در سال‌جاری شاهد افزایش حدود ۶۳ درصدی مصوب وصول حق بیمه نسبت به مصوب سال گذشته هستیم، به این معنی که رقم ماهانه ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ماهانه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است. ما همه تلاش خود را برای تحقق این وصولی‌ها انجام می‌دهیم. تعداد بیمه‌پردازان و پیمان‌ها از زمان فعالیت نشان می‌دهد که به رقم موردنظر می‌رسیم یا نه. امیدواریم با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و ظرفیت‌های موجود، تا پایان سال امکان تحقق وصولی اشاره شده فراهم شود.

آمار مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور و تغییرات آن در سال‌های اخیر را بفرمایید.

چند کارگاه نوع فعال تحت پوشش شعبه شمیران مشمول قوانین بازنشستگی سخت ‌و زیان‌آور هستند؛ بخشی از این کارگاه‌ها را مراکز درمانی و بیمارستان‌های موجود شامل می‌شوند.

البته شرکت‌هایی هم با توجه به نوع فعالیت آنها شامل مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند. مطابق داده‌های آماری حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور، تعداد ۳۰۰ فقره پرونده در این قالب بررسی و حکم بازنشستگی ۲۴ فقره پرونده در حوزه مشاغل سخت و زیان آور در سال‌جاری برقرار شده است.

به عقیده شما راهکار کاهش مشمولان قانون مشاغل سخت و زیان‌آور چیست؟ اساساً رشد یا کاهش آمار این حوزه چه تاثیری در منابع سازمان تأمین اجتماعی خواهد داشت؟

قانون در زمینه مشاغل سخت و زیان‌آور از ابتدا پیش‌بینی مربوط به ماندگاری کارگاه‌ها را در حوزه سختی کار و زیان ‌آوری داشته و برای رفع شرایط مربوط به آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی یا روانی، زمان ۲ ساله‌ای برای کارفرمایان درنظر گرفته است.

اما نکته اینجا است که چه کسی قرار است در این ۲ سال پیگیری برطرف کردن شرایط سخت و زیان‌آوری و رفع مسئولیت از دوش سازمان تأمین اجتماعی را عهده‌دار است؛ در اینجا نقص وجود دارد. نقصی که ماندگار است و هنوز کارگاهی که ۲۰ سال پیش مشمول شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده در قالب اینگونه مشاغل فعالیت دارد.

با توجه به مشاهدات و داده‌های دریافتی برخی از بازنشستگان حوزه سخت و زیان‌آور، پس از مدتی مجددا جذب بازار کار می‌شوند و این چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. از این رو باید به واسطه صیانت از حقوق بیش از ۴۷ میلیون بیمه‌شده و افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی، یک نگاه عمیق به این موضوع صورت گیرد.

واقعیت این است که تکالیف قانونی دیگر دستگاه‌ها در حوزه سخت و زیان‌آور باید دقیق تر بررسی شود و به نظر می‌رسد از این بابت تکالیفی که از تأمین اجتماعی درخواست می‌شود بسیار بیشتر از آن چیزی است که به عنوان تکلیف به عهده این سازمان گذاشته شده است.

چه تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تحت پوشش شعبه قرار دارند و چه میزان مقرری به این افراد پرداخت می‌شود؟

مطابق آمارها اسفند ۱۳۹۹ تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری شعبه شمیران حدود ۶ هزار نفر برآورد شده بود که علت اصلی آن به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و موارد مربوط به آن بود؛ با رفع این وضعیت و اقدامات شعبه جهت پیدا کردن مشاغل پنهان، روند بیمه بیکاری کاهشی شد. براساس آمارها در حال حاضر تعداد یک‌هزار و ۱۷۰ مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در این شعبه تحت پوشش قرار دارند.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ حکم برقراری بیمه بیکاری در ماه به ثبت می‌رسانیم و با این حال روند تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری کاهشی است. میزان پرداختی ماهانه به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نیز آمار متفاوتی دارد.

اهمیت هوشمندسازی تأمین اجتماعی در چه شاخص‌هایی است و توسعه این روند چه تاثیری در راهبری تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه اجتماعی کشور دارد؟

موضوع هوشمندسازی و ارائه متفاوت خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران شعبه شمیران به صورت کاملاً محسوس دیده می‌شود. ما معتقدیم در صورت عدم اجرایی شدن فعالیت‌های خدمات غیرحضوری در شعب، بسیاری مشکلات همچنان پابرجا بود.

توسعه و تقویت اقدامات مربوط به دولت الکترونیک باید در دستور کار قرار گیرد و در این حوزه باید دسترسی و ارتباط سازمان‌ تأمین اجتماعی با دیگر نهادهای مرتبط با حوزه فعالیت تعریف شود.

گسترش اختیارات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه دولت الکترونیک، توسعه کمی و کیفی خدمات این نهاد بیمه‌ای و رضایتمندی بیشتر ذینفعان را موجب خواهد شد.

همچنین سیستم‌های سازمان تأمین اجتماعی نیازمند به‌روزرسانی است. تمرکز سیستم تأمین اجتماعی در حوزه‌هایی نظیر بازرسی، درآمد، اجراییات و بیمه‌شدگان از خرداد سال ۱۳۷۶ به سمت مکانیزه شدن رفت اما بعد از گذشت ۲۷ سال جا دارد یک سیستم جامع داشته باشیم. معتقدم بدون سیستم‌های غیرحضوری و هوشمند این حجم از خدمات‌رسانی جامع در تأمین اجتماعی قابل اجرا نبود. با توجه به اینکه هزینه‌ها انجام شده و زیرساخت‌ها وجود دارد، در صورت تعمیم فعالیت‌ها بهتر پیش می‌رود.

اساساً چه سازوکارهایی برای توسعه بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد می‌کنید؟ چه راهکارهایی برای جذب جمعیت چند میلیون نفری بدون بیمه شامل اقشار مختلف، به‌ویژه شاغلان بدون پوشش بیمه‌ای وجود دارد؟

در حوزه بیمه اجباری، کارفرمایان موظف به بیمه‌پردازی و استفاده از ظرفیت پوششی تأمین اجتماعی هستند؛ اما در ارتباط با بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و گروه‌های خویش‌فرما باید اعتمادسازی وجود داشته باشد. هرجایی که این اعتمادسازی درباره استفاده از خدمات و آینده از بازنشستگی وجود دارد اقبال بیشتر است و در غیر اینصورت امکان از شخص و سازمان تأمین اجتماعی گرفته شده است.

کد خبر: 76002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =