هر ۱۹ ثانیه یک نفر به خانواده بزرگ تأمین اجتماعی اضافه می‌شود

جدیدترین داده‌های آماری تأمین‌نما سازمان تأمین اجتماعی نشانگر این موضوع است که به طور متوسط هر ۱۹ ثانیه یک نفر به خانواده بزرگ این نهاد بیمه‌ای کشور اضافه می‌شود یعنی خانواده تأمین اجتماعی هر لحظه در حال افزایش تعداد بیمه‌شدگان تحت پوشش است.

به گزارش آتیه آنلاین، آمارهای موجود حاکی از آن است که در حال حاضر ۴۹ میلیون و ۳۹۷ هزار نفر به عنوان بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند. جمعیتی که بیشترین تعداد افراد تحت پوشش نهادهای بیمه‌گر کشور محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور رقم ۷۳ درصد جامعه را نشان می‌دهند، آمارهای موجود بیانگر این موضوع است که سازمان تأمین اجتماعی به تنهایی ۵۳ درصد این جمعیت را تحت پوشش دارد، آماری که عمده تعهدات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی این سازمان بزرگ بیمه‌ای را به خود اختصاص داده است و هرساله به طور میانگین رقم قابل توجهی در بخش تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای این گروه‌ها هزینه می‌شود.

برخی داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ در بخش تعهدات همه‌جانبه در قبال همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این تعهدات از سوی بزرگترین نهاد بیمه‌گر هزینه شد که این میزان تعهدات در سال گذشته به رقم ۴۲ هزار میلیارد تومان در ماه رسید.

همچنین براساس اطلاعات موجود در سال جاری میزان تعهدات سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش با جامعه آماری بیش از ۴۹ میلیون نفر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان در طول ماه است که تعهدات بسیار زیادی برای اجرا و ایفای تعهدات این سازمان محسوب می‌شود.

براساس داده‌های آماری مدیریت و آمار محاسبات اقتصادی و اجتماعی تأمین ‌اجتماعی، تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ میلیون و ۳۸۶‌ هزار بیمه‌شده اصلی شامل حدود ۱۱میلیون و ۴۴۰‌ هزار بیمه‌شده اجباری و بالغ بر چهار میلیون و ۶۵۳‌ هزار نفر بیمه‌شده در بخش مشاغل آزاد، دانشجویان، زنان خانه‌دار، بیمه‌ اختیاری، کارفرمایان صنفی و بیمه‌های توافقی تحت‌پوشش این سازمان قرار دارند.

بیش از ۴۰ میلیون نفر خانواده بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

جامعه بزرگ بیمه‌شدگان اجباری سازمان تأمین اجتماعی با جمعیت ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی فعال در یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه تولید، اقتصادی و خدماتی، بخش اصلی بیمه‌شدگان این سازمان را تشکیل می‌دهند.

براساس آخرین داده‌های آماری تأمین‌نما، در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون نفر و ۶۰۰ هزار نفر به عنوان خانواده بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان به شمار می‌روند که این گروه‌های بیمه شده با افراد تبعی، تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت از این نهاد بیمه‌ای در طول سال دریافت می‌کنند.

هشت میلیون نفر خانواده مستمری‌بگیران

در حال حاضر چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عنوان گروه مستمری‌بگیران شامل بازنشستگان، بازماندگان و ازکارافتادگان از خدمات و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند که با افراد تبعی آنان شامل خانواده و فرزندان به عنوان اعضای خانواده بزرگ سازمان تأمین اجتماعی به حساب می‌آیند.

طبق آخرین آمارهای موجود در تأمین‌نما، خانواده مستمری‌بگیران با افراد تبعی آنان اکنون به بیش از هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسند که خدمات‌رسانی به این گروه‌ها نیز در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی انجام می‌شود. البته پرداخت مستمری به عنوان یکی از خدمات گسترده سازمان به گروه مستمری‌بگیران تحت پوشش است.

افزایش شمار بیمه‌شدگان براساس تکلیف قانونی

اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی تکلیف و وظیفه قانونی به سازمان تأمین اجتماعی تعیین کرده تا نسبت به تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای برای گروه‌های فاقد بیمه اقدام کند. براساس آمارهای موجود در چند سال اخیر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه‌شده به این سازمان اضافه شدند.

اگرچه ضریب پوشش بیمه‌ای روی عدد ۵۳ درصد جمعیت کشور رقم خورده اما همچنان با روش‌های مختلف برای جذب بیمه‌شدگان جدید اقدام می‌کند تا هم بر افزایش ضریب پوشش بیمه‌ای این سازمان افزوده شود هم برای اجرای تعهدات در قبال بیمه‌پردازی این افراد بتوانند به ایفای همه تعهدات خود بپردازد.

از آنجا که بیش از ۶ تا ۹ میلیون نفر به عنوان افراد فاقد بیمه در کشور به شمار می‌روند سازمان تأمین اجتماعی برای جذب بیمه‌شدگان جدید به دنبال جذب گروه‌های بدون بیمه از میان افراد شاغل در کارگاه‌ها به عنوان اشتغال غیررسمی رفته تا علاوه بر اضافه کردن این گروه‌ها به عنوان بیمه‌شدگان جدید بر رشد وصول حق‌بیمه‌ها در این سازمان نیز اهتمام ویژه داشته باشد.

در حال حاضر گروه‌های بدون بیمه از مزایای بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی بی‌اطلاع هستند که باید با آموزش فواید بیمه‌ای زمینه بهره‌مندی این گروهها از بیمه و رشد منابع سازمان را برای ایفای تعهدات دنبال کرد که در این سال‌ها رشد شمار بیمه‌شدگان به صورت ویژه در دستور کار این نهاد بیمه‌گر قرار دارد.

پایداری صندوق‌های بیمه‌ای با جذب بیمه‌شده

با توجه به اینکه یکی از عوامل مؤثر در پایداری مالی صندوق‌های بیمه‌ای، افزایش نسبت جمعیت بیمه‌پرداز به تعداد مستمری‌بگیران هر سازمان یا صندوق بیمه‌گر بستگی دارد بنابراین هرچه تعداد بیمه‌شدگان سازمان‌هایی همانند تأمین ‌اجتماع یرشد چشمگیری داشته باشد، ارائه تعهدات قانونی و خدمات به هنگام در چنین سازمانی برای همه ذینفعان شامل بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در بهترین شرایط ممکن انجام می‌شود.

همچنین این اقدام در بلندمدت به عنوان یکی از اصول اساسی نظام‌های بیمه اجتماعی موجب ارتقای میانگین سابقه جهت دریافت مزایا و خدمات در این سازمان خواهد شد و به نوعی بیمه‌شدگان به سمت کسب سوابق کامل‌تر و بیمه‌پردازی از هنگام جوانی، سوق داده می‌شوند.

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به رسالت خود در گسترش و پوشش بیمه‌های اجتماعی و منطبق با سیاست‌های کلی تأمین ‌اجتماعی، راهبردهای چندگانه‌ای را در چند سال اخیر به عنوان برنامه تحولی در دستور کار خود قرار داده است. فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده و همچنین بازنگری و تسهیل فرایندهای اجرایی با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به‌ منظور ایجاد رضایتمندی مخاطبان تأمین ‌اجتماعی و تسریع در انجام امور، به طور خاص غیرحضوری کردن ارائه انواع خدمات بر بستر الکترونیک از اقدامات اساسی مرتبط با جذب بیمه‌شدگان جدید در این سازمان محسوب می‌شود.

چنین اقداماتی که نتیجه جذب منابع پایدار و اجرای به موقع تعهدات قانونی سازمان تأمین اجتماعی را به دنبال دارد به عنوان یکی از راهبردها و رویکردهای مثبت این نهاد بیمه‌ای در راستای اجرای برنامه‌های مهمی همچون گسترش پوشش بیمه‌ای اجرایی می‌شود.

کد خبر: 75829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =