تحولات بیمه‌ای تأمین اجتماعی مسیر توسعه‌دهنده خدمات به ذینفعان

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی در سال‌های اخیر تحولات بیمه‌ای در بخش‌های افزایش شمار بیمه‌شدگان، پرداخت مستمری بدون استقراض از نظام بانکی، اجرای به هنگام تعهدات، وصول بی‌سابقه بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی و انجام بزرگترین افزایش سرمایه در بانک رفاه کارگران از جمله این برنامه‌های تحولی بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در این چندین سال ۱۰۶ هزارمیلیارد تومان بدهی سازمان تأمین اجتماعی به عنوان ابربدهکار نظام بانکی کشور تسویه شد و از ابتدای سال ۱۴۰۲ روند استقراض برای انجام تعهدات سازمان متوقف شده و سازمان تأمین اجتماعی از آن زمان تاکنون همه تعهدات خود را بدون استقراض بانکی انجام می‌دهد.

اجرای به هنگام تعهدات در زمینه پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی و پرداخت منظم ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته و در سال جاری نیز ۵۳ هزار میلیارد تومان مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران از ابتدای سال جاری بدون هرگونه استقراض از نظام بانکی محقق شد. این در حالی است که از حدود سه سال گذشته برای پرداخت حقوق مستمری با کسری نقدینگی حدود پنج هزار میلیارد تومانی در ماه مواجه بود که پرداخت‌ها به صورت استقراض از بانک تأمین منابع می‌شد.

با تسویه ۱۰۶ هزارمیلیارد تومان بدهی سازمان تأمین اجتماعی که روزگاری ابربدهکارترین بدهکار نظام بانکی کشور شناخته می‌شد اکنون ابرطلبکارترین نهاد است و به واسطه تأمین منابع اکنون سازمان در شرایط به نسبت باثباتی قرار دارد و می‌تواند به صورت مستقل عهده‌دار تأمین منابع خود باشد.

وصول مطالبات تأمین اجتماعی از دولت

تلاش منجر به وصول بی‌نظیر رقم تقریبی ۲۵۷ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در قالب سهام مناسب و برخلاف رویه پیشین در واگذاری سهام نامطلوب که چهار برابر مجموع واگذاری‌های دولت دوازدهم است از دیگر برنامه‌های تحولی در سازمان محسوب می‌شود.

براساس داده‌های آماری موجود در سال ۱۴۰۰ در بخش وصولی از ردیف سازمان (۱۳۲۵۰۰) و وصولی غیرنقدی از محل تبصره‌های کل کشور در مجموع ۷۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ نیز این رقم به ۸۷ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان رسید. همچنین در سال گذشته ۷۲ هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان بود که در سال جاری نیز تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات از دولت بوده که در مجموع در این سال‌ها ۲۵۶ هزار و ۷۸۱ میلیارد تومان بود.

انجام بزرگترین تسویه بدهی بانکی

بی‌سابقه‌ترین تسویه بدهی بانکی در سازمان تأمین اجتماعی نیز در این سال‌ها رخ داده که بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به عنوان بزرگترین تسویه در تاریخ نظام بانکی است که از تحمیل سالانه بیش از ۲۵ هزار ملیارد تومان سود این تسهیلات به منابع سازمان جلوگیری شده است.

انجام بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ نظام بانکی (افزایش سرمایه بیش از ۲۰ همت به ۶۳ همت بانک رفاه کارگران) که منجر به ارتقای شاخص کفایت سرمایه این بانک شده است و در سال جهش تولید با مشارکت مردم ظرفیت بسیار ارزشمندی در این بانک برای حمایت موثر از تولیدکنندگان فراهم شده است.

هچنین در راستای مساعدت با کارفرمایان، تلاش در وصول بدهی حق بیمه از طریق تهاتر به میزان بیش از یک هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۳ بوده که براساس این آمارها در سال ۱۴۰۰ این رقم ۱۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، در سال گذشته ۴۶۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری تاکنون ۹۰۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که با نرخ مساعدت ۸۹ درصدی روبه‌رو شده است.

توسعه پوشش بیمه‌ای فراگیر

همچنین براساس اقدامات صورت گرفته پیاده‌سازی و اجرای سیاست‌های توسعه پوشش بیمه‌ای فراگیر منجر به اضافه شدن بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به بیمه شدگان و افزایش ۲.۵ هزارمیلیارد تومان به منابع پایدار ماهانه این سازمان شده است. طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در قالب طرح‌های مانند بیمه دانشجویان و بیمه زنان خانه‌دار و دختران که برای اولین بار معادل عملکرد حداقل ۶ سال گذشته منجر به افزوده شده این تعداد بیمه شده جدید شد که با این توسعه رشد منابع سازمان را به دنبال داشت.

آثار مالی برنامه تحولی گسترش پوشش بیمه‌ای در این مدت نشان می‌دهد که منابع حق بیمه در سال ۱۴۰۰ به ۲۲۳ هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱ نیز ۳۵۳ هزار و ۷۱۹ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته نیز رقم ۵۲۰ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان رسیده است. همچنین در بخش قرارداد جدید شامل بیمه‌شدگان جدید در زمینه منابع حق بمیه از سال‌های ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۳ نیز این رقم به ۲ هزار و ۸۱۶ میلیارد و ۱۱۷ میلیون تومان رسیده است.

افزایش بیمه شدگان کارگاه های اجباری از ۱۰ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۶۹ نفر در شهریورماه ساله ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۶۸۰ نفر در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۱۱ درصدی مواجه شد و این نرخ رشد سالانه این شاخص در سال ۱۴۰۲ به ۴.۶ درصد رسیده است.

افزایش پرداخت مستمری به بازنشستگان

افزایش پرداخت مستمری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی از ۳۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ نیز محقق شده که این میزان پرداختی به بازنشستگان رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت انجام طرح متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان براساس برنامه هفتم توسعه در این دوره محقق شد که این موضوع نیز در راستای حمایت از این گروه و بهبود وضعیت معیشتی این افراد برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

پرداخت علی‌الحساب سه ماه متناسب‌سازی حقوق و کمک معیشت بازنشستگان به ارزش ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان انجام و مقدمات تأمین منابع لازم برای پرداخت مابقی تعهدات برای پرداخت علی‌الحساب باقی مانده و اجرای کامل متناسب‌سازی فراهم شده است که همه تلاش بر این است تا تحقق کامل این منابع پیگیری جدی شود.

ارائه خدمات غیرحضوری به ذینفعان
همچنین در مسیر ارتقای کارآمدی و جلب رضایت جامعه ذی‌نفعان سازمان، عملیاتی‌سازی راهبردهای هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت که در نهایت منجر به فراگیر شدن و پایدارسازی کامل نسخ الکترونیک، استقرار و دریافت لیست بیمه‌ای هوشمند کارگاه‌ها برای اولین بار در سازمان در راستای ایجاد شفافیت و پاسخگویی به ذی‌نفعان و ارائه ۶۰ خدمت غیرحضوری دیگر از درگاه سایت و موبایل اپلیکیشن «تأمین من» منجر شد که نتیجه آن کاهش ۷۰ درصدی مراجعات حضوری و بخش بزرگی از هزینه‌های بروکراتیک بود.

طبق آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۱۹ لیست حق بیمه از سوی کارفرمایان به صورت غیرحضوری به این سازمان ارائه شده است که همین موضوع نشان از استقبال خوب حوزه کارفرمایی از غیرحضوری شدن خدمات در تأمین اجتماعی است.

اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی از سال‌های گذشته در چندین استان به صورت همزمان انجام شد اما از سال ۱۴۰۰ همه کارفرمایان کارگاه‌های مختلف در کشور موظف به ارائه ماهانه لیست حق بیمه کارگران مشمول خود به شکل اینترنتی هستند و باید طبق این الزام لیست حق بیمه کارکنان را در قالب لیست هوشمند ارسال کنند.

در حال حاضر اجرای سراسری طرح لیست هوشمند حق بیمه و فراهم شدن امکان ارسال لیست هوشمند و پرداخت حق بیمه در هر ساعت از شبانه‌روز در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌ اجتماعی برای کارفرمایان فراهم شده است.

سازمان تأمین اجتماعی که در حال حاضر بیش از ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور را در قالب بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش دارد برای توسعه فعالیت‌های حوزه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برنامه‌های تحولی را در برنامه کاری خود دارد.

کد خبر: 74920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =