جشنواره ملی گامینو (تولیدات نابینایان در فضای مجازی) برگزار می‌شود

رئیس انجمن نابینایان ایران از برگزاری دومین دوره جشنواره ملی‌گامینو خبر داد.  

علی‌اکبر جمالی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بااشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی تولیدات نابینایان در فضای مجازی (گامینو) گفت: انجمن به مناسبت ۱۵ اکتبر روز جهانی ایمنی عصای سفید و سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت، دومین دوره از این جشنواره را به پاس چندین سال فعالیت داوطلبانه نابینایان در فضای مجازی برگزار می‌کند.

جمالی در معرفی جشنواره گامینو گفت: قرار است که در قالب این جشنواره از آثار شاخصی که حدفاصل اولین دوره جشنواره گامینو تاکنون به دست کاربران کم‌بینا و نابینا تولید و منتشر شده، تقدیر شود.

او با تأکید بر فعالیت مؤثر چندین ساله نابینایان در فضای مجازی افزود: این حضور بدون شک ثمرات و اثرات ماندگاری در زندگی فردی و جمعی افراد آسیب‌دیده بینایی در ایران به دنبال داشته است. نابینایانی که توانسته‌اند به کمک تولیدات همنوعان خود در اینترنت، انگیزه‌ای مضاعف به دست آوردند و علاوه بر فراگیری انواع آموزش‌ها، دانش خود را در حوزه توانبخشی و مهارت‌های موردنیاز برای گذران زندگی روزمره را ارتقاء دهند. گامینو از سه محور اصلی آموزش و توانبخشی، تفریح و سرگرمی و فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده است و علاقمندان می‌توانند در هر سه حوزه آثار خود را شرکت دهند.

وی در تشریح محور آموزش و توانبخشی گفت: هرگونه اثر تولیدی شامل متن، صوت یا ویدئو که هدفی آموزشی را دنبال کند یا موضوع توانبخشی افراد نابینا را دست‌مایه تولید محتوا قرار دهد می‌تواند در این رقابت شرکت داده شود. آثار می‌تواند شامل آموزش‌های متنی، صوتی و تصویری درباره موضوعاتی مانند رایانه، تلفن همراه، بهره‌گیری از هوش مصنوعی، جهت‌یابی و حرکت، خانه‌داری، کودک‌یاری، آشپزی و هر آنچه که مرتبط با نیازهای آموزشی و توانبخشی افراد با آسیب بینایی می‌شود، باشد.

جمالی تمام اپیزودهای صوتی و پست‌های صوتی-تصویری را موضوع اصلی محور تفریح و سرگرمی را دانست و گفت: این محور جشنواره شامل مجموعه‌ای از تمام تولیدات صوتی و تصویری است که از طریق وبسایت‌ها و انواع رسانه های اجتماعی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. انواع سفرها، معرفی گردشگاه‌های دسترس‌پذیر، هنرهای خلاقانه، نمایشنامه‌ها، نشست‌های دوستانه، مصاحبه‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌های توضیح‌دار، داستان‌ها، کتاب‌های صوتی، دکلمه‌ها و معرفی و تولید انواع بازی‌های فردی و گروهی در زمره محور تفریح و سرگرمی گامینو قرار می‌گیرند.

رییس انجمن نابینایان ایران در تشریح محور فرهنگی و اجتماعی جشنواره گفت: هر آنچه که به بالا بردن فرهنگ و آگاهی عمومی در برخورد با نابینایان و معلولیت کمک کند قابلیت ارائه در این جشنواره را دارد. تولید محتوا در راستای ترویج و تشویق استفاده عموم نابینایان از ابزار و مهارت‌های تسهیل‌کننده زندگی آنها، معرفی سبک زندگی نابینایان به افراد بینا، تولید محتوا در حوزه اهمیت و نقش مناسب‌سازی مبلمان شهری، تولید محتوای فرهنگی نابینایان برای عموم جامعه، مناسب‌سازی محصولات فرهنگی برای استفاده نابینایان از عمده‌ترین موضوعات قابل طرح در حوزه فرهنگی و اجتماعی گامینو هستند. مخاطبان می‌توانند با توجه به گستردگی این محور، با فراغ بال بیشتری آثار مرتبط خود را در جشنواره شرکت دهند.

او در تشریح شرایط شرکت در جشنواره گفت: افراد می‌توانند در هر یک از سه محور برشمرده، دو اثر را در رقابت شرکت دهند. در نتیجه، هر فرد می‌تواند حداکثر شش اثر را در سه محور برای رقابت به دبیرخانه جشنواره ارسال کند. آثاری که متقاضی داوری باشند حتماً باید در بازه زمانی یک شهریور ۱۴۰۱، لغایت ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تولید و منتشر شده باشند. آثاری که پیش یا پس از این تاریخ منتشر شده باشند، از سوی داوران بررسی نخواهند شد. تمامی آثار ارسالی باید تا پیش از یکم مهر ۱۴۰۳ از یکی از راه‌های مرسوم شامل وبسایت، وبلاگ، اینستاگرام، توئیتر، تلگرام، یوتیوب، کلاب‌هاوس، تیمتاک، آپارات، واتساپ، اپلیکیشن‌های پادگیر و سایر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، منتشر شده باشد.

رییس انجمن نابینایان ایران گفت: به منظور تسهیل شرکت کاربران در این جشنواره، فرمی در فضای گوگل فرم (Google Forms) طراحی شده است و کاربران می‌توانند از طریق این لینک https://docs.google.com/formsبه فرم مربوطه دسترسی داشته باشند و آثار خود را که تا پیش از یکم مهر سال جاری تولید و منتشر شده‌اند از طریق این فرم تا ۲۴ مهر ۱۴۰۳ به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

جمالی با تأکید بر اینکه افراد تنها با نام شخصی خود می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره شرکت کنند، گفت: ارسال آثار از طریق یک سازمان و یا نام یک مجموعه که شخصیتی حقوقی دارد، تنها در بخش شایستگان تقدیر شرکت داده خواهد شد.
وی یادآور شد: چنانچه اثر تولیدی از نوع برنامه رادیویی است و در یکی از رادیوهای اینترنتی پخش شده و در جایی بایگانی نشده است شرکت‌کننده می‌تواند آن را از طریق یکی از سرویس‌های میزبانیِ رایج مانند دراپ‌باکس، گوگل درایو یا وان درایو به فضای ابری منتقل کند و لینک دانلود پرونده را در فرم شرکت در جشنواره درج کند.

رییس انجمن نابینایان ایران گفت: در صورت نیاز به راهنمایی یا وجود هرگونه پرسش شناسه AmirSarmadi۶۸@ در پیام‌رسان تلگرام به نام امیر سرمدی، دبیر اجرایی جشنواره یا شماره ۰۹۱۲۷۲۷۷۵۵۳ پاسخگوی علاقه‌مندان شرکت در این جشنواره است.

کد خبر: 74808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =