«حق خاموش کردن» به حقوق کارمندان اضافه می‌شود

امروزه کمتر کسی است که از وسایل ارتباطی مانند تلفن هوشمند یا اینترنت استفاده نکند. اما همانطور که این ابزارها می‌توانند کارها را تسهیل کنند، می‌توانند دردسرساز هم باشند. مثلا کارمندانی که بیرون از ساعات اداری از طریق ایمیل، تلفن، شبکه‌های اجتماعی و... توسط کارفرما مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. این مسئله باعث شده تا برخی کشورها در اروپا قانونی را بکار گیرند که از ساعات بیرون از کار کارمندان دفاع می‌کند. این قانون که به صورت کلی «حق خاموش کردن» نامیده می‌شود اکنون در چند کشور در حال اجرایی شدن است.

به گزارش آتیه آنلاین؛ به زودی کارکنان شرکت‌ها و موسسات در بریتانیا می‌توانند ایمیل‌های مربوط به کار و تماس‌های تلفنی در ساعات خارج از دفتر و محل کار را نادیده بگیرند.

این امر پس از وعده کمپین انتخاباتی دولت جدید حزب کارگر بریتانیا برای «حق خاموش کردن» صورت می‌گیرد؛ «حق خاموش کردن» (right to switch off) به کارگران اجازه می‌دهد خارج از ساعات کاری از محل کار خود بدون دغدغه جدا شده و در آخر هفته‌ها از کار اضافی خودداری کنند.

اما ایده فوق‌العاده «حق خاموش کردن» مفهوم جدیدی نیست و قبلاً توسط چندین کشور اروپایی پذیرفته شده است. در واقع اگر اروپا را در نظر بگیرید، بریتانیا می‌تواند آخرین کشوری باشد که به کارگران این حق را می‌دهد که در ساعات شخصی ایمیل‌ها را نادیده بگیرند، چرا که بخش‌هایی از اروپا در حال حاضر بسیار جلوتر از بریتانیا هستند؛ در اینجا نحوه اجرای برخی از قوانین مشابه در کشورهای اتحادیه اروپا آمده است.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا (EU) حق قطع ارتباط را اینگونه تعریف می‌کند: «حق کارگر برای اینکه بتواند از کار جدا شود و از درگیر شدن در ارتباطات الکترونیکی مرتبط با کار، مانند ایمیل یا سایر پیام‌ها، در ساعات غیر کاری خودداری کند». با این حال این حق هنوز در قوانین اتحادیه اروپا نوشته نشده است. البته تلاش‌هایی برای تغییر آن در این اتحادیه انجام شد؛ اتحادیه اروپا در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ با تشکیل کمیسیونی خواست تا قانونی ارائه کند که به کارمندان اجازه می‌دهد در ساعات غیر کاری بدون عواقب از محل کار خود جدا شوند و حداقل استانداردها را برای کار از راه‌دور تعیین کند.

از زمانی که همه‌گیری کووید-۱۹ کار از خانه (WFH) و کار از راه دور را فراگیر کرد، «حق خاموش کردن» اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. اما این نگرانی وجود دارد که زندگی در خانه تبدیل به یک کار دفتری ۲۴ ساعته شود و ساعات کاری را افزایش دهد؛ به همین دلیل صداهایی برای «حق خاموش کردن» پس از دوره همه‌گیری شنیده شد.

فرانسه

فرانسه به عنوان پیشگام «حق خاموش کردن» شناخته می‌شود. این کشور در سال ۲۰۱۶ قانونی را تصویب کرد که به کارمندان اجازه می‌دهد تلفن‌های خود را خارج از ساعات کاری خاموش کنند.

بر این اساس در فرانسه شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ کارمند دارند، موظفند «منشور رفتار خوب» را تنظیم کنند و ساعات مشخصی را تعیین کنند که کارکنان نتوانند ایمیل ارسال یا دریافت کنند. شرکت‌هایی که قوانین را رعایت نکنند ممکن است با جریمه بالقوه ۳۷۵۰ یورو و تا یک سال زندان مواجه شوند.

بلژیک

بلژیک یکی از جدیدترین کشورهایی است که قانون «حق خاموش کردن» را تصویب کرده است، این کشور در فوریه ۲۰۲۲ چنین قانونی را تصویب کرد. این قانون در ابتدا فقط برای کارمندان دولت این کشور بود اما در سال ۲۰۲۳ رعایت آن برای شرکت‌هایی با بیش از ۲۰ کارمند نیز الزامی شد.

با این حال، در حالی که در بلژیک این حق قانونی است، برخلاف فرانسه اگر شرکت‌ها آن را رعایت نکنند، تحریمی وجود ندارد؛ همچنین مشاغل در خدمات اورژانس از این قانون معاف هستند.

اسپانیا

کارکنان از راه‌دور در اسپانیا حق دارند خارج از ساعات کاری خود به صورت دیجیتالی ارتباط خود را قطع کنند. همچنین کارفرمایان اسپانیایی موظف هستند که یک خط مشی داخلی برای حق قطع ارتباط و ارائه آموزش برای کارکنان در مورد استفاده معقول از ابزارهای تکنولوژیکی و ارتباطی تهیه کند و مطابق با حقوق کارکنان آن را تنظیم نمایند.

پرتغال

پرتغال قانون خود را «حق استراحت» می‌نامد که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. بر اساس قانون «حق استراحت» پرتغال شرکت‌هایی که بیش از ۱۰ کارمند دارند در صورت تماس با کارمندان خارج از ساعات قراردادی خود، ممکن است با جریمه مواجه شوند. اما در موارد «فورس ماژور» کارفرما می‌تواند با کارمند تماس بگیرد. با این حال، سوء استفاده از این استثناء به عنوان یک جرم سنگین قابل پیگرد قانونی است.

ایتالیا

در ایتالیا، حق قطع اتصال تحت قانونی قرار می‌گیرد که به اصطلاح «کار هوشمند» نامیده می‌شود. این قانون مستلزم آن است که هر قرارداد دورکاری باید مراحل فنی و سازمانی خاصی را شرح دهد که در آن از این مسئله که کارمند می‌تواند به طور کامل از دستگاه‌های الکترونیکی مرتبط با کار جدا شود اطمینان حاصل گردد. این توافقنامه همچنین باید دوره‌های استراحت و جدا شدن از وسایل ارتباطی را مشخص کند.

یونان

در یونان این قانون را «حق قطع ارتباط» می‌نامند که در قوانین این کشور در سال ۲۰۲۲ مورد تصویب قرار گرفت. این قانون بدان معنی است که کارگران از راه‌دور باید به طور کامل از ارائه کار در زمان غیر اداری خودداری کنند، به خصوص این قانون بر عدم استفاده از وسائل ارتباطی مرتبط با کار (ایمیل یا تلفن)، در ساعات غیرکاری و تعطیلات تاکید می‌کند. این قانون همچنین تبعیض علیه کارکنانی را که از حق قطع ارتباط استفاده می‌کنند، منع می‌کند.

کد خبر: 74664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =