کمبود ده‌ها هزار خانه در ایرلند

بانک مرکزی ایرلند اعلام کرده است که بازار مسکن با یک دهه کمبود عرضه دست و پنجه نرم می‌کند و به ده‌ها هزار خانه دیگر برای ساخت و ساز سالانه نیاز دارد. دولت ایرلند بودجه ساخت مسکن را از حدود ۱ میلیارد یورو به ۶.۵ میلیارد یورو در سال افزایش داده است، به طوری که بودجه ساخت مسکن در این کشور اکنون یکی از بالاترین‌ها در اتحادیه اروپا است. گزارش این بانک معتقد است که کمبود مسکن و افزایش هزینه‌های زندگی در نهایت هزینه بیشتری را برای تجارت در ایرلند به همراه خواهد داشت و در نهایت به رقابت پذیری و رشد پایدار در میان مدت آسیب می‌رساند.

به گزارش آتیه آنلاین؛ بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی ایرلند، این کشور برای حل بحران مسکن ملی خود باید سالانه حدود ۲۰۰۰۰ ملک مسکونی اضافی بسازد. ایرلند که یکی از کشورهای اتحادیه اروپا با شدیدترین بحران مسکن است، هزینه‌های مسکن بسیار بالایی دارد؛ به طوری که در سال ۲۰۲۲ هزینه یک منزل مسکونی در ایرلند دو برابر میانگین اتحادیه اروپا بود.

وضعیت به قدری وخیم است که کارفرمایان، از جمله شرکت هوایی «رایان ایر»، با خرید ملک برای اجاره به کارمندان خود، سعی در کنترل موضوع مسکن کارمندان خود دارد تا بتواند نیروی کار مورد نیاز خود را تامین کند.

به گفته بانک مرکزی ایرلند، بازار مسکن ایرلند با بیش از یک دهه کمبود عرضه دست و پنجه نرم می‌کند. در طول ۱۰ سال گذشته، جمعیت ایرلند به قدری افزایش یافته است که از هر چهار نفر سه نفر نمی‌توانند ملکی موجود برای اجاره یا خرید پیدا کنند. در بسیاری از موارد، بهای تمام شده خانه، داشتن آن را برای یک کارگر معمولی غیرقابل دسترس کرده است.

هزینه بالای ساخت و نیاز بیشتر به مسکن

دولت ایرلند بودجه ساخت مسکن را از حدود ۱ میلیارد یورو به ۶.۵ میلیارد یورو در سال افزایش داده است، به طوری که بودجه ساخت مسکن در این کشور اکنون یکی از بالاترین‌ها در اتحادیه اروپا است.

طرح دولت با عنوان «مسکن برای همه» وعده فراهم کردن مسکن مقرون به صرفه برای هر شهروند ایرلندی را می‌دهد. تاکنون بیش از ۳۰۰۰۰ مسکن در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ساخته شده است و هدف از این ساخت و سازها تولید ۳۳۰۰۰ مسکن در هر سال است.

این هدف در سال گذشته محقق شد و بانک مرکزی ایرلند به این تشخیص رسید که «عرضه مسکن در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است». با این حال، به دلیل تقاضای بالا، قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است و مشکل اصلی هم همین موضوع است. بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار ایرلند، آخرین شاخص قیمت ملک مسکونی جهش ۹.۶ درصدی را در ۱۲ ماه منتهی به پایان جولای ۲۰۲۴ نشان می‌دهد.

چاره قیمت بالای مسکن در کجاست؟

بانک مرکزی ایرلند با توضیح این که «رشد جمعیت در سال‌های اخیر از انتظارات قبلی فراتر رفته است» خواستار افزایش هدفمند تعداد ساخت و ساز سالانه مسکن شده است. موضوعی که نشان می‌دهد یک تقاضای «سرکوب شده» در دهه گذشته انباشته شده است و انتظار می‌رود که جمعیت در چند دهه آینده به طور پیوسته رشد کند. این بانک پیشنهاد می‌کند تا سالانه ۵۲۰۰۰ خانه تا اواسط قرن بسازند تا عرضه‌ مسکن پاسخگوی تقاضا باشد.

بانک مرکزی خاطرنشان می‌کند: «پاسخگویی به تقاضا فقط افزایش تعداد خانه‌ها نیست». این سازمان می‌گوید «بهره‌وری بخش ساختمان باید بهبود یابد، زیرا بحران مالی زخم‌های طولانی‌مدتی بر روی آن بر جای گذاشته است». بخش ساخت و ساز بیش از حد به شرکت‌های کوچک متکی است در حالی که شرکت‌های ساخت و ساز باید در تجهیزات سرمایه‌گذاری کنند و فناوری‌های مدرن را به کار گیرند؛ موضوعی که به دلیل کوچک بودن شرکت‌های فعال در این بخش چندان موفق نبوده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل بانک مرکزی ایرلند، اگر صنعا ساخت و ساز در این کشور بخواهد که نیازهای مسکن فعلی و آینده را تامین کند، علاوه بر هزینه‌های جاری، نیازمند ۶.۵ تا ۷ میلیارد یورو در سال خواهد بود. اگر چه هزینه‌های ساخت و ساز بالا است، اما بانک مرکزی هشدار می‌دهد که «تاخیر در تامین مسکن آن هم دراز مدت برای اقتصاد هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت».

گزارش این بانک معتقد است که کمبود مسکن و افزایش هزینه های زندگی در نهایت هزینه بیشتری را برای تجارت در ایرلند به همراه خواهد داشت و در نهایت به رقابت پذیری و رشد پایدار در میان مدت آسیب می‌رساند.

کد خبر: 74403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =