کاهش شدید فروش خودروهای برقی در اروپا

صنعت خودروهای برقی در اروپا با مشکلات اقتصادی و زیرساختی فراوانی روبرو شده است به طوری که ادامه فعالیت‌های این صنعت با چالش‌های اقتصادی جدی مواجه خواهد بود. این صنعت از سیاستگذاران درخواست کمک می‌کند و می‌گوید که اگر کاری انجام نشود، انتقال سبز مورد نیاز نه تنها برای خودروسازان، بلکه برای خود اقتصاد نیز پرهزینه خواهد بود و همچنین انتقال سبز اتحادیه اروپا و رسیدن به آلایندگی صفر در دسترس نخواهد بود.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از یورونیوز؛ ثبت نام خودروهای جدید در ماه آگوست در سراسر اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به طور میانگین در سراسر اتحادیه اروپا ۱۸.۳ درصد کاهش در فروش خودروهای برقی دیده می‌شود؛ این اتفاق پس آن رخ می‌دهد که چهار بازار بزرگ اروپا همگی کاهش فروش را نشان دادند، با ضررهای دو رقمی در آلمان (منفی ۲۷.۸ درصد)، فرانسه (منفی ۲۴.۳ درصد)، ایتالیا (منفی ۱۳.۴ درصد) و کاهش فروش ۶.۵ درصدی در اسپانیا.

جدا از خودروهای شهری برقی، سهم بازار وسایل حمل و نقل الکتریکی به طور کلی در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته به میزان چشمگیر ۴۳.۹ درصد کاهش یافته است. سهم بازار وسایل حمل و نقل الکتریکی در اتحادیه اروپا ۱۴.۴ درصد در مقایسه با ۲۱ درصد در سال گذشته بود.

آخرین رقم فروش این وسایل حمل ونقل در تضاد شدید با ارقام آگوست ۲۰۲۳ بود که هم برای فروش خودروهای بنزینی جدید و هم برای خودروهای برقی فروش فوق‌العاده‌ای به ثبت رسید و هر دو بخش ۲۱ درصد رشد داشتند. در هشت ماه اول سال به طور کلی، اعداد امیدوار کننده‌تر به نظر می‌رسند. در این هشت ماه ثبت نام خودروهای جدید نسبت به سال گذشته رشد متوسط ‌۱.۴ درصدی را نشان داد. فروش خودروهای فرانسوی و آلمانی اندکی کمتر از سال گذشته بوده است، اما بازارهای اسپانیا و ایتالیا با افزایش ۴.۵ درصدی و ۳.۸ درصدی در فروش خودروهای جدید بهبود یافته اند.

اما در ادامه امسال نگرانی‌ها با کاهش فروش خودروهای برقی اروپایی افزایش یافته است. خودروسازان اروپایی نگران هستند که در حالی که فروش خودروهای برقی کند شده، مهلت سال ۲۰۲۵ برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن برای خودروها و ون ها نزدیک تر می شود. این صنعت از سیاستگذاران می‌خواهد که اقدامات فوری برای کمک انجام دهند و صنعتگران اتومبیل‌های برقی معتقدند که انتقال سبز لازم برای دستیابی به حد تعیین شده (انتشار کربن ۹۵ گرم در هر کیلومتر تا سال آینده)، نه تنها برای خودروسازان بلکه برای اقتصاد نیز پرهزینه خواهد بود.

در بیانیه انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، که نماینده ۱۵ اتحادیه بزرگ خودروسازان، وانت، کامیون و اتوبوس اروپا است، آمده است: «صنعت خودروی اروپا از توافقنامه پاریس و اهداف اتحادیه اروپا برای کربن زدایی حمل و نقل در سال ۲۰۵۰ حمایت می‌کند و میلیاردها دلار در برقی‌سازی برای عرضه وسایل نقلیه به بازار سرمایه گذاری کرده است ... اما در وضعیت کنونی صنعت خودروهای برقی نمی‌تواند منتظر بازنگری مقررات کربن زدایی در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ باشد، اکنون به اقدام فوری و معناداری نیاز داریم».

بیانیه انجمن خودروسازان اروپا ادامه می‌دهد: «ما در حال از دست دادن شرایط حیاتی برای دستیابی به تقویت لازم در تولید و پذیرش خودروهای بدون آلایندگی هستیم؛ برای مثال زیرساخت شارژ و پر کردن مجدد هیدروژن فراهم نیست، محیط تولید رقابتی نیست، انرژی سبز مقرون به صرفه در دسترس نیست، مشوق‌های خرید و مالیات ناکافی هستند و عرضه ایمن مواد خام، هیدروژن و باتری‌ها به‌صرفه صورت نمی‌گیرد، در این میان رشد اقتصادی، پذیرش مصرف کننده و اعتماد به زیرساخت‌ها نیز به اندازه کافی توسعه نیافته‌اند».

این سازمان هشدار می‌دهد که اگر این وضعیت حل نشود، خودروسازان مجبور می‌شوند یا تولید حدود دو میلیون خودرو را متوقف کنند یا با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد. در پایان ACEA اعلام کرد «ما آماده بحث درباره بسته امداد کوتاه مدت برای اهداف کربن‌زدایی ۲۰۲۵ هستیم».

کد خبر: 74353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =