اشتغالزایی و تثبیت ۹۳۹ هزار فرصت شغلی در ۳ سال اخیر

مجموع خروجی آماری حوزه اشتغال و مهارت حاکی است از مجموع چهار میلیون و ۶۹۹ هزار و ۹۹۲ نفر مهارت دیده در سه سال اخیر، ۹۳۹ هزار و ۸۸۴ نفر یا جذب بازار کار شده‌ یا در شغل خود تثبیت شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به تنوع بالای آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای، میزان اشتغالزایی آنها هم متفاوت است. به عنوان نمونه در مراکز جوار کارگاهی یا آموزش در حین کار حدود ۸۰ درصد مهارت‌آموزان جذب بازار کار می‌شوند، اما براساس ارزیابی‌های اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جذب مهارت‌آموزان به‌طور متوسط در همه طرح‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای حدود ۲۰ درصد است.

بر مبنای داداه‌های آماری در ۳۳ ماه منتهی به خرداد امسال، چهار میلیون و ۶۹۹ هزار و ۹۹۲ مهارت‌آموز آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌اند؛ به بیانی دیگر به‌طور متوسط در هر ماه ۱۴۲ هزار و ۴۲۴ نفر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در مراکز دولتی و غیردولتی آموزش دیده‌اند. در این میان از مجموع این تعداد مهارت‌آموز، حدود یک میلیون نفر در این مدت یا در شغل خود ارتقا یافته یا اینکه فرصت شغلی جدیدی به دست آورده‌اند.

بنا به داده‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۰ تا انتهای اردیبهشت سال‌جاری طی ۳۳ ماه، چهار میلیون و ۶۹۹ هزار و ۹۹۲ نفر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را آموزش دیده‌اند که در مقایسه با بازه زمانی ۴۸ ماه پیش از آن با رشد ۳۲ درصدی مواجه بوده است. در چهار سال فعالیت دولت گذشته، ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۶۰۰ نفر دوره‌های مهارتی را فرا گرفته بودند.

سال ۱۴۰۲ را باید سال طلایی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای توصیف کرد چرا که از مجموع تعداد آموزش‌دیده‌ها، ۴۸.۵ درصد از آنها در همین سال مهارت‌های لازم فنی و حرفه‌ای را آموزش دیده‌اند؛ به بیانی دیگر در این سال، ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر مهارت‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را فرا گرفته‌اند.

روند افزایشی صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای

براساس آمارهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در سه سال اخیر و به‌طور مشخص در سال ۱۴۰۲، صدور مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در مسیر صعود قرار گرفته است. براساس داده‌های اعلام شده از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای، تعداد مجوزهایی که برای تأسیس آموزشگاه در سال گذشته صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز بوده و تعداد مجوزهای صادره یا تمدید شده برای تأسیس آموزشگاه در ۱۰۰۰ روز گذشته تا کنون به ۴۱ هزار و ۷۹۳ عدد رسیده که رشد آن نسبت به دولت قبل ۱۱۹۴ درصد برآورد می‌شود.

گسترش مهارت‌آموزی در حوزه دیجیتال

افزایش ارائه آموزش‌های مهارتی به گروه‌های هدف، توسعه مهارت‌آموزی در حوزه رقومی (دیجیتال)، توسعه مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی در راستای افزایش مشارکت مردمی، رتبه‌بندی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و مراکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای، برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه کارآفرینی وکسب و کار، تدوین آیین‌نامه اجرایی موضوع بند ت ماده ۶۶ برنامه هفتم پیشرفت، بازآموزی مربیان مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد، رصد و پایش مهارت‌آموختگان جذب شده در بازار کار (تطبیق مهارتی)، جذب درآمد از محل مشارکت‌های مردمی و ... از برنامه‌های تحولی فنی و حرفه‌ای در سه سال اخیر بوده است.

تاثیر مهارت‌آموزی بر بازار کسب و کار خدماتی و تولید

گزارش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نشان می‌دهد که رشته‌های مهارتی ارائه شده در حوزه خدمات، به نوعی پشتوانه تولید محسوب می‌شوند و به کسب وکارها کمک می‌کنند. به‌طوری‌که اثرگذاری بالایی بر ارزش افزوده در رشد اقتصادی کشور دارند. بنابراین اشتغالزایی خدمات در بستر مهارت‌آموزی، پایداری بیشتری دارند. از طرفی، روند اشتغال‌پذیری در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط با مهارت‌آموزی یا ارتقای آن افزایش یافته است؛ گزاره‌ای که یادآور می‌شود مهارت‌آموزی اثرگذاری مثبتی بر روند اشتغالزایی بر جای گذاشته است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ظرفیت‌های خالی مانده بنگاه‌های صنعتی خرد، کوچک و متوسط ناشی از عدم وجود نیروی انسانی ماهر و همچنین نیاز به ارتقای مهارتی شاغلان این بخش باعث شده تا رشته‌های مختلف صنعتی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با استقبال زیادی از سوی مهارت‌آموزان مواجه شوند.

کسب وکارهای کوچک و متوسط در برابر کسب و کارهای بزرگ قرار می‌گیرند و نسبت به آنها مزایای بسیاری دارند؛ ازجمله ارزش افزوده، نوآوری، کارآفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر. بنگاه‌های کوچک و متوسط همچنین باعث ایجاد رقابت در بسیاری از بخش‌های اقتصادی هستند. بنگاه‌های خرد یک تا ۹ نفر، بنگاه‌های کوچک ۱۰ تا ۴۹ نفر و بنگاه‌های متوسط ۵۰ تا ۲۴۹ نفر نیروی کار دارند.

کد خبر: 72351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =