بیش از ۶۴ درصد نوبت‌ ویزیت‌ پزشکان، تلفنی دریافت می‌شود

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی  آذربایجان‌شرقی، ضمن تشریح خدمات غیرحضوری حوزه درمان، استقبال بیماران را از دریافت نوبت تلفنی، بیش از سایر روش‌ها بیان کرد؛ به نحوی که بالغ بر ۶۴ درصد نوبت ویزیت پزشکان به شیوه مذکور دریافت می‌شود.

مجید علیزاده سابق در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، مهمترین خدمات مرتبط با آی‌تی این مدیریت را شامل پشتیبانی نرم‌افزارهای درمان مستقیم و غیرمستقیم بیان کرد و افزود: همچنین امور مربوط به نرم‌افزارهای اداری و مالی، نسخه الکترونیک، سامانه رسا، مسائل سخت‌افزاری، شبکه و امنیت حوزه فناوری اطلاعات در حیطه مسئولیت کارشناسان آی‌تی قرار دارد.

وی با اشاره به مسائل سامانه نسخه الکترونیک، گفت: در این حوزه بعضا با قطعی و کندی سامانه الکترونیک مواجه هستیم که عمدتا ناشی از زیرساخت‌های مخابراتی است. همچنین تنوع شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت سطح شهرها که هریک دارای توانایی‌های متفاوت فنی هستند، می‌تواند در بروز مشکلات نسخه الکترونیک نقش داشته باشد. در برخی مواقع نیز مشکلات فنی در سامانه و «دیتا سنتر» سازمان رخ می‌دهد.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: سایر مسائل نسخه الکترونیک مربوط به اختلال دریافت پیامک کد رهگیری توسط بیماران است که در اثر عدم تطابق کد ملی با تلفن همراه آن‌ها ایجاد می‌شود. در نتیجه این ناهماهنگی، شاهد ازدیاد مراجعه بیمه‌شدگان به دفاتر اسنادپزشکی هستیم.

علیزاده سابق، بیان کرد: یکی دیگر از مسائل نسخه الکترونیک مربوط به عدم وجود زیرساخت مناسب درخصوص شناسایی و ثبت IP محل ثبت نسخه است که برقراری امنیت سیستم را با چالش مواجه می‌کند. فراهم نبودن امکانات بیومتریک (زیست‌سنجی از طریق شاخص‌های اندازه‌گیری بدن انسان) به منظور برقراری امنیت بیشتر سیستم نیز از دیگر مسائل به‌شمار می‌رود. همچنین نبود بستر مناسب و قانونی برای اطلاع‌رسانی موارد نسخه الکترونیک به پزشکان و کاربران از دیگر چالش‌ها به‌شمار می‌رود.

او در تشریح خدمات غیرحضوری حوزه درمان و میزان استقبال از این خدمات، افزود: با توجه به بیمار محور بودن اقدامات درمانی، تنوع خدمات غیرحضوری بخش درمان محدود است؛ اما در برخی زمینه‌ها وجود دارد.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان آذربایجان‌شرقی، گفت: خدمات غیرحضوری درمان مستقیم، شامل «سیستم جامع نوبت‌دهی غیرحضوری» است که از طریق اینترنت، موبایل، تلفن و کد دستوری (USSD) عرضه می‌شود. سال گذشته میزان استقبال بیماران از روش تلفنی ۶۴.۶۶ درصد و موبایل ۲۵.۹۱ درصد بوده است که بالاترین میزان استفاده از این خدمات را شامل می‌شود. همچنین در این بازه زمانی، میزان استقبال از روش اینترنت ۴.۹۱ درصد و کد دستوری ۳.۸۶ درصد به ثبت رسیده است.

علیزاده سابق، ادامه داد: خدمات غیرحضوری درمان غیرمستقیم نیز «پرداخت خسارات متفرقه» را شامل می‌شود که پس از تسلیم اصل مدارک توسط بیمار به کارگزاری‌ها و طی مراحل فنی و رسیدگی به پرونده، «خسارات» بدون مراجعه بعدی بیماران به‌طور خودکار به حساب بیماران واریز می‌شود.

وی خدمات غیرحضوری کمیسیون پزشکی را شامل ارسال مدارک پزشکی بیان کرد و افزود: این مدارک توسط شعب بیمه‌ای و کارگزاری‌ها جهت بررسی در سیستم تخصصی کمیسیون‌ها و شوراهای پزشکی در فضای دیجیتال ارسال می‌شود و آرای نهایی نیز برای برقراری حقوق بیمه‌شدگان به صورت مجازی به شعب و کارگزاری‌ها فرستاده می‌شود.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به چالش‌های حرفه‌ای کارشناسان فناوری اطلاعات، اعلام کرد: یکی از این مسائل، مربوط به عدم تطابق نرم‌افزار جامع بیمارستانی و سامانه نسخه الکترونیک با نیازهای مراکز درمانی، پزشکان و بیماران است که در نتیجه انتخاب یا تولید غیرفنی این نرم‌افزارها در دوران گذشته به‌وجود آمده است.

علیزاده سابق، تاکید کرد: هرچند بسیاری از این مسائل با تلاش مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و درمان سازمان تأمین‌اجتماعی و شرکت‌های پشتیبانی کننده برطرف شده و باقی مسائل به‌صورت جدی درحال پی‌گیری و رفع است.

وی افزود: همچنین عدم پیشبرد سامانه «رسا» به‌صورت منسجم در ارتباط با ارسال پرونده‌های مراکز طرف قرارداد از سمت شرکت «ساتا» (متعلق به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح) نیز از مسائل دیگری است که با آن مواجه هستیم.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: از طرفی ضرورت ایجاد انسجام از سوی شرکت خدمات ماشینی تأمین در زمینه تولید API های (نرم‌افزارهای واسط) مراکز طرف قرارداد و شرکت‌های نرم‌افزاری ذی‌ربط وجود دارد.

علیزاده سابق درباره برنامه‌های آینده حوزه فناوری اطلاعات، گفت: با توجه به حفظ انسجام و یکپارچگی واحدهای درمانی سازمان، وظایف واحدهای فناوری اطلاعات مدیریت‌های درمان استان‌ها از سوی سازمان ابلاغ می‌شود و کارشناسان حوزه آی‌تی تلاش می‌کنند تا سیاست‌ها و اهداف تأمین‌اجتماعی را در این حوزه به‌نحو احسن پیاده‌سازی و اجرا کنند.

کد خبر: 70929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =