الگوی ایرانی برای زنان معرفی نکردیم

مدیر گروه آسیب‌های اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینکه برای زنان الگویی ایرانی به جامعه معرفی کردیم، گفت: تعریف درستی از مادر در جامعه ارائه نشده و این در حالی است که خدمات مناسب مادران شاغل در کشور آنطور که باید وجود ندارد.

به گزارش آتیه آنلاین، بهزاد جامه بزرگ در شانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های خانواده و جمعیت غرفه خانواده ما در سی و پنجمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران، میزبان فاطمه محمدی- مدیر گروه آسیب‌های اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بود.
در این نشست که با موضوع بایسته‌های زنان تمدن ساز در جامعه امروز ایران برگزار شد، محمدی گفت: در واقعیت جامعه ایرانی خانواده محور نیست و زن را به سمتی سوق دادیم که در جامعه تضادهایی در زنانگی زنان ایجاد شده است.

او خاطرنشان کرد: جامعه ایرانی سنتی است اما علاقمند به مدرنیته و حرکت به سمت مدرنیته است که در نهایت می‌توان جامعه ایران را جامعه‌ای شبه مدرن تلقی کرد.
مدیر گروه آسیب‌های اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: زن دارای یک هویت است و باید زنانگی کند که در سال‌های اخیر حتی مادرانگی را هم خط کشی کردیم،به طور مثال ما به کسی مادر می‌گوییم که دو فرزند بیشتر داشته باشد و در کنار آن زنی که شاغل باشد مادر خوب نیست.

او یادآور شد: زن‌ها علاقمند به خانواده و هویت خود هستند و در کنار آن هویت شخصی و رشد خود را ببیند که باید در سیاست گذاری هر دو وجه در کنار یکدیگر دیده شود.

محمدی گفت: برای آنکه جامعه و خانواده خوب داشته باشیم باید امکانات مناسب در اختیار خانواده به خصوص مادران قرار داده شود، در شرایط فعلی مادران امکانات مناسبی ندارند که از این مسائل می‌توان به خدمات مناسب مهد و نگهداری کودک، حقوق، رشد و ارتقا کاری و مرخصی مناسب مادران شاغل، اشاره کرد.

این آسیب شناس حوزه اجتماعی تاکید کرد: عنصر زنانگی و زن در رسانه به طور کل بایکوت شده و سال‌هاست که در رسانه به زن‌ها پزداخته نشده است و زن را به یک عنصر زایش تبدیل کردیم و حتی در تربیت فرزندان زنان و مادران را ندیدیم.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر زن را از خانواده بیرون کشیدیم و زنان را مردستیز کردیم.

محمدی با طرح این سوال که در جامعه ایرانی چه زنانی را به عنوان الگوهای ایرانی به جامعه معرفی کردیم؟، گفت: خیلی از زنان علاقه‌ای به حضور در ورزشگاه ندارند اما به دلیل اینکه احساس می‌کردند در مقابل حکومت هستند و حق خود را باید بگیرند، بحث حضور زنان در ورزشگاه به اینجا رسید.

این کارشناس حوزه آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: زنان اصل یک ساختار هستند اما متاسفانه در واقعیت برعکس عمل شده و زن را در حاشیه یک ساختار قرار دادیم.

او در انتها تاکید کرد: در عرصه سیاست گذاری باید فعال بود و هویت ملی ایرانی را پررنگ‌تر از قبل کرد.

کد خبر: 70773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =