۶۰ میلیون ایرانی مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی

براساس داده‌های مربوط به طرح کالابرگ الکترونیکی، ۶۰ میلیون نفر از افراد جامعه در دهک‌های یک تا هفت در قالب حدود ۱۹ میلیون خانوار مشمول این طرح هستند. طبق برآوردها مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان برای هر دوره واریزی اعتبار طرح کالابرگ الکترونیکی از سوی دولت تخصیص داده می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، اردیبهشت سال قبل اجرای طرح «کالابرگ الکترونیکی» به دلایلی متوقف شد؛ پس از گذشت ۱۰ ماه اجرای این طرح مجدداً با دستور «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور برای خانوارهای سه دهک اول یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی و دهک‌های چهار تا هفت درآمدی از ۱۱ اسفندماه کلید خورد.

دولت چهاردهم با درک واقعیت‌های اقتصادی جامعه، تصمیم گرفت علاوه بر یارانه نقدی، کارت خرید کالاهای اساسی را با قیمت‌های کنترل‌شده در اختیار مردم قرار دهد. «مرجان دبیری» سخنگوی طرح ملی کالابرگ الکترونیکی معتقد است که این روش، علاوه بر بی‌نیازی از بودجه اضافی، از هدررفت منابع و افزایش نقدینگی جلوگیری می‌کند.

به گفته وی؛ یارانه باید از طریق توزیع کالای اساسی با قیمت واقعی و نه از طریق پرداخت پول نقد پرداخت شود. این کار نه‌تنها تورم‌زا نیست، بلکه باعث هدفمندی حمایت‌ها نیز می‌شود.

سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی تاکید کرد: اعتبار طرح کالابرگ، جدای از اعتبار تخصیصی و پرداختی بابت یارانه ماهانه افراد است که براساس منابع مالی دولت طی مراحلی به مشمولان ارائه می‌شود.

زیرساخت قانونی و منابع اجرای طرح کالابرگ

مطابق قانون، بند «الف» ماده ۳۱ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت مصوب ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، زیرساخت قانونی طرح کالابرگ الکترونیکی مبنی بر الزام دولت در تقویت معیشت خانوارها محسوب می‌شود.

منابع اجرای این طرح نیز با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تأمین شده که سازمان برنامه و بودجه معادل ریالی آن را از طریق تخصیص به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با اجرای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأمین مالی می‌کند.

اعتبار واریزی و اقلام طرح

بر اساس دهک‌بندی‌های وزارت رفاه در «بانک اطلاعات رفاه ایرانیان» دهک‌های یک تا هفت درآمدی مشمولان این طرح محسوب می‌شوند. به این واسطه به حساب سرپرستان خانوار دهک یک تا سه درآمدی و براساس بُعد خانوار به‌ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های چهار تا هفت به‌ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان واریز می‌شود. این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروه‌های لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص یافته و در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابه‌التفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.

مرحله اول اعتبار واریزی طرح کالابرگ الکترونیکی در دولت چهاردهم در اسفندماه صورت گرفت. واریز اعتبار مرحله دوم طرح به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های درآمدی اول تا سوم نیز از ۲۰ فروردین‌ماه انجام شد؛ این مرحله واریز با اولویت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از ۱۳ فروردین ماه آغاز شد.

ادامه واریز اعتبار این مرحله برای خانوارهای دهک‌های چهار تا هفت نیز از ۲۷ فروردین آغاز می‌شود. اعتبار طرح کالابرگ، جدای از اعتبار تخصیصی و پرداختی بابت یارانه ماهانه افراد است.

شارژ دو نوبت اعتبار کالابرگی در دولت چهاردهم

کالابرگ الکترونیکی در دولت چهاردهم در دو نوبت برای دهک‌های اول تا سوم و یک نوبت برای دهک‌های چهارم تا هفتم پرداخت شده است؛ البته نوبت دوم کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های چهارم تا هفتم ۲۷ فروردین امسال شارژ خواهد شد.

به گفته سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی، از زمان اجرای مرحله دوم تا به امروز بیش از ۱۸ میلیون نفر توانستند با موفقیت خرید خود را انجام دهند؛ بالاترین درصد خرید مردم تاکنون هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم از گروه «حبوبات» بوده است.

براساس اعلام وزارت رفاه، اجرای طرح کالابرگ در سه فاز مختلف انجام شده و تاکنون ۸۶ درصد مشمولان توانسته‌اند از اعتبار خود برای خرید کالاهای اساسی در فروشگاه‌های طرف قرارداد استفاده کنند.

اهداف اعتباربخشی کالابرگی

طرح کالابرگ الکترونیکی به طور مشخص اهداف مختلف اقتصادی و معیشتی را در قبال دهک‌های درآمدی یک تا هفت هدف‌گذاری کرده است.

افزایش امنیت غذایی خانوارها به واسطه تأمین بخشی از سبد غذایی خانوار، کنترل نقدینگی و تورم از زاویه ایجاد ثبات اقتصادی در چارچوب کالاهای اساسی موردنیاز خانوار و حمایت از تولید داخلی از طریق ارائه ۱۱ قلم کالای مصرفی داخلی در چارچوب طرح کالابرگ الکترونیکی هدف‌گذاری شده است.

«افزایش امنیت غذایی خانوارها» یکی از اصلی‌ترین اهداف این طرح، تضمین دسترسی خانوارها به کالاهای اساسی است؛ این برنامه به خانواده‌های کم‌درآمد کمک می‌کند تا بدون نگرانی از نوسانات قیمت‌ها، اقلام ضروری خود را تهیه کنند.

«کنترل نقدینگی و تورم» پرداخت یارانه نقدی در برخی موارد می‌تواند منجر به افزایش نقدینگی و تورم شود؛ اما با اجرای این طرح، یارانه مستقیماً صرف خرید کالاهای ضروری می‌شود و از ورود آن به بازار آزاد جلوگیری خواهد شد.

«حمایت از تولید داخلی» با اختصاص اعتبار کالابرگ به کالاهای ایرانی، این طرح به طور مستقیم حمایت از تولیدکنندگان داخلی را نیز در پی دارد و موجب رشد اقتصادی کشور می‌شود.

دولت چهاردهم همچنین با اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، اهداف عمده‌ای در چارچوب افزایش قدرت خرید مردم و تهیه اقلام اساسی تغذیه‌ای و ثبات قیمت‌ کالاهای ارائه شده در سبد مشخص شده را دنبال می‌کند. در واقع دولت درصدد حفظ این سبد با نرخ سال گذشته و جبران افزایش قیمت‌ها است.

با اجرای این طرح مواد مغذی مورد نیاز سلامتی مردم شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها در قالب استاندارد ارائه شده توسط انستیتو تغذیه‌ای ایران تأمین می‌شود؛ هدف این مهم گرایش دهک‌های مشمول طرح برای استفاده سبد غذایی ارائه شده است.

ویژگی‌های طرح

طبق اعلام وزارت رفاه، مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی می‌توانند متناسب با نیاز خانوار، کالاهای تعیین‌شده در سبد کالابرگ را خریداری کنند. همچنین محدودیتی در میزان خرید هر کالا و نشان تجاری خاص وجود ندارد و در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابه‌التفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.

در قالب این طرح، مشمولان می‌توانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست. همینطور اعتبار طرح کالابرگ الکترونیکی تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۴ قابل استفاده و برداشت است. خریداران می‌توانند محصولات تولیدکنندگان مختلف را از گروه‌های کالایی مدنظر انتخاب کنند.

با اعلام وزارت رفاه، طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خُرد و ۱۱ فروشگاه زنجیره‌ای (افق کوروش، اتکا، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، مینومارت، هایپرفامیلی، هفت، شیرین عسل و وال‌مارکت) در حال اجرا است.

جزییات اپلیکیشن و اطلاع از اعتبار

مشمولان طرح کالابرگ الکترونیک می‌توانند برای مشاهده فروشگاه‌ها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را از فضای مجازی و در بسترهای «بازار» و «مایکت» دریافت و نصب کنند. همچنین امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم است. مرکز تماس ۰۲۱-۶۳۶۹ نیز آمادگی پاسخگویی به سؤالات و درخواست‌های مشمولان طرح را دارد.

جهت تسهیل در فرایند آگاهی از موجودی اعتبار طرح کالابرگ، علاوه بر وجود این امکان از طریق کد دستوری و برنامه کاربردی اشاره شده، میزان موجودی از طریق سرشماره V. Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود؛ این پیامک فقط شامل میزان «اعتبار کالابرگ» بوده و فاقد هرگونه «لینک» است.

کد خبر: 79479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =