به گزارش آتیه آنلاین، گروههای مشمول خدمات خود را در سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین میکنند، به همین واسطه تعداد خدمات بیمهای غیرحضوری به بیمهشدگان و مستمریبگیران تحت پوشش در سال جاری به بیش از ۳۰ میلیون خدمت رسیده که البته تا پایان سال این میزان خدمات رشد قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت زیرا سازمان تأمین اجتماعی ۵۳ درصد جامعه را تحت پوشش دارد.
طبق این آمارها حدود ۱۶۶ میلیون نفر از بیمهشدگان، مستمریبگیران، کارفرمایان و دیگر شرکای اجتماعی در بازه زمانی ابتدای سال تاکنون برای دریافت خدمات گسترده خود در بخشهای بیمهای، درمانی و بازنشستگی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir مراجعه کردهاند.
براساس اطلاعات موجود سامانه تأمیننما همچنین ارزش خدمات بیمهای ارائه شده به همه مخاطبان و ذینفعان در سال جاری به ۴۷۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان رسیده است. که در هر ثانیه به طور متوسط ۲۰.۵ میلیون تومان، هر دقیقه ۱.۲ میلیارد تومان، هر ساعت ۷۴.۴ میلیارد تومان و هر روز به طور متوسط ۱.۷۸ هزار میلیارد تومان ارزش خدمات بیمهای ارائه شده به جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است.
۶۲ خدمت غیرحضوری به مشمولان تأمین اجتماعی ارائه میشود
دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر ۶۲ خدمت در سامانه ارائه خدمات غیرحضوری برای همه مخاطبان و ذینفعان این سازمان بزرگ بیمهای به صورت غیرحضوری ارائه میشود تا با این اقدام تسهیل خدماترسانی به این گروههای هدف در سازمان محقق شود.
خدابنده در گفتوگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: در همین راستا خدمات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه هدف شامل بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان به صورت غیرحضوری در سامانه es.tamin.ir در دسترس همه قرار دارد. البته با این اقدام کاهش حجم مراجعان به شعب تأمین اجتماعی نیز زمینه اجرایی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه برخی از مخاطبان و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی از طریق برنامه کاربردی «تأمین من» خدمات موردنیاز خود را دریافت میکنند، در حال حاضر ۵۳ خدمت نیز در این برنامه کاربردی در دسترس همه گروههای تحت پوشش این سازمان قرار دارد.
بیش از ۱۰۰ میلیون بار مراجعه بدون حضور در مراکز و شعب
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی افزود: در راستای هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی باید تا حد امکان کاهش هزینهها و افزایش درآمدها در دستور کار داشته باشد. اگر با کمترین هزینه بیشترین آورده را برای سازمان داشته باشیم، هوشمند عمل کردهایم. از سالهای گذشته برنامه تأمین اجتماعی هوشمند برنامهریزی شده است. البته زمان تحویل خدمات حوزه غیرحضوری و هوشمند این سازمان تنها طرح ۳۰۷۰ یعنی ۳۰ خدمت و ۷۰ میلیون بار کاهش مراجعه به مراکز و شعب بیمهای اجرایی شده بود.
خدابنده افزود: با انجام اقدامات مربوط به طرحهای مختلف حوزه هوشمندسازی در بستر الکترونیک، در حال حاضر تعداد خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به ۶۲ مورد افزایش یافته است. در واقع اکنون تعداد ۶۲ خدمت الکترونیک با بیش از ۱۰۰ میلیون بار مراجعه بدون حضور در مراکز و شعب این سازمان به ذینفعان و مخاطبان ارائه میشود.
به گفته وی، سیاست و راهبرد اصلی سازمان تأمین اجتماعی گسترش این نوع خدمات در بستر الکترونیک و فضای مجازی است تا بیمهشدگان و مستمریبگیران بتوانند این مجموعه سرویسها و خدمات متنوع را در سریعترین زمان دریافت کنند. این مسئله علاوه بر کاهش رفتوآمد ذینفعان و شرکای اجتماعی به مراکز دریافت خدمات نظیر شعب و مراکز درمانی، منجر به ارائه مطلوبتر خدمات با کاهش خطای انسانی میشود.
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به اهمیت حوزه هوشمندسازی خدمات، در برنامهریزیهای تأمین اجتماعی حرکت بهسوی اقدامات الکترونیک و گسترش سرویسهای غیرحضوری است. افزایش خدماتدهی غیرحضوری در برنامه کاربردی «تأمین من» و «سامانه خدمات غیرحضوری» سازمان تأمین اجتماعی به بیمهشدگان، مستمریبگیران، کارفرمایان و شرکای اجتماعی در اولویت قرار دارد.
وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند حرکت به سمت اقدامات غیرحضوری و توسعه خدمات هوشمند است. در حال حاضر، یکسان شدن تعداد سرویسها و خدمات ارائه شده در هر دو برنامه کاربردی تأمین من و سامانه خدمات غیرحضوری بهعنوان یکی از اولویتهای حوزه هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی مطرح است.
مستمریبگیران چند خدمت غیرحضوری دریافت میکنند
با توجه به برنامهریزیهای سازمان تأمین اجتماعی میزان خدمات غیرحضوری در بخشهای مستمریبگیران، بیمهشدگان، کارفرمایان و همه ذینفعان تفکیک شده که: برای افراد مستمریبگیر و بازنشسته تحت پوشش این نهاد بیمهای اکنون ۱۱ خدمت به صورت غیرحضوری ارائه میشود.
این خدمات شامل برقراری مستمریبگیران برای سه گروه بازنشستگان، بازماندگان، ازکارافتادگان، ثبتنام یا انصراف از بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر مستمریبگیران، تعهدنامه فرزندان، نوادگان و فرزنده خوانده دختر، مشاهده فیش حقوقی و مشاهده حکم مستمری است.
همچنین صدور گواهی حقوق مستمریبگیران، درخواست گواهی کسر اقساط افراد مستمریبگیر، استعلام وضعیت مستمری و دریافت تسهیلات از سوی افراد مستمریبگیر و بازنشسته از دیگر خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به این گروهها از جامعه هدف به شمار میرود.
خدمات غیرحضوری کارفرمایان
یکی دیگر از گروههای دریافتکننده خدمات غیرحضوری در سازمان تأمین اجتماعی، کارفرمایان کارگاههای تولیدی، اقتصادی و خدماتی هستند که در بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه دارند. حوزه کارفرمایی نیز در حال حاضر ۲۰ خدمت غیرحضوری دریافت میکنند.
تعهدنامه بازرسی دفاتر قانونی، تکمیل فرمهای بازرسی از این دفاتر، مشاهده جزییات محاسبات و گردش حساب بدهی کارگاه، دریافت و رسیدگی اعتراض به بدهی کارگاه و درخواست رسیدگی به بدهی قطعی کارگاه (موضوع ماده ۱۶ آییننامه هیاتها) بخشی از خدمات غیرحضوری به حوزه کارفرمایی است.
ثبت درخواست تقسیط بدهی کارگاه، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، مشاهده مکاتبات و ابلاغهای انجام شده توسط سازمان تأمین اجتماعی، مکاتبات الکترونیک، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور ابلاغ مفاصاحساب ماده ۳۸ و دریافت گواهی پرداخت حق بیمه پروانه ساختمانی و ارتباط با شهرداریها از دیگر خدمات غیرحضوری ارائه شده به کارفرمایان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به شمار میرود.
ارائه لیست هوشمند حق بیمه، معرفی ناظران اشخاص حقوقی برای مشاهده لیست حق بیمه، معرفی نمایندگان اشخاص حقوقی (تفویض اختیار مشاهده و انجام امور مرتبط با کارفرما)، اوراق خزانه اسلامی، واریز نقدی، درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری کارفرمایان و تکمیل اطلاعات کارفرمایی اشخاص حقیقی و حقوقی از دیگر خدمات غیرحضوری به حوزه کارفرمایی کارگاههای تحت پوشش این سازمان است.
اختصاص حدود نیمی از خدمات غیرحضوری به بیمهشدگان
با توجه به اینکه بیش از ۴۰ میلیون نفر در قالب بیمهشدگان و افراد تبعی آنان از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهرهمند هستند به همین منظور حوزه بیمهشدگان و ارائه خدمات غیرحضوری حدود نیمی از این خدمات یعنی ۲۹ خدمت در سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین من را به خود اختصاص دادهاند.
انعقاد قرارداد و دریافت برخط حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، انعقاد قرارداد زنان خانهدار و دختران و پرداخت حق بیمه، انعقاد قرارداد دانشجویی و پرداخت حق بیمه، انعقاد قرارداد گروهی، انعقاد قرارداد بیمه اختیاری و پرداخت حق بیمه و انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه کسری از ماه بخشی از خدمات غیرحضوری به جامعه بیمهشدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به حساب میآید.
پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه مراسم تحریم، کمک هزینه اروتز و پروتز، کمک هزینه بارداری، درخواست کفالت، درخواست کمیسیون پزشکی، اعلام حوادث ناشی از کار، احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، برقراری بیمه بیکاری، بیمهشدگان بیمه شده به درخواست کارفرما و بیمهشدگان افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی به عنوان بخش دیگری از این خدمات غیرحضوری به این گروههای تحت پوشش است.
اعلام کد مجوز استعلام اشتغال به تحصیل، استعلام رابطه بیمهپردازی، استعلام برخورداری از حمایت درمانی، پرداخت سهم کارفرمایی ۲۰ درصد توسط کارگران ساختمانی، پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی، ارائه خدمات سابقه، اعلام سابقه به موسسات، اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال، اعتراض به سوابق ناموجود، واکشی عکس از سامانه ثبت احوال و اعلام شماره حساب بانکی بخش دیگری از خدمات غیرحضوری به بیمهشدگان محسوب میشود.
همچنین در قالب این همه خدمات ارائه شده به صورت غیرحضوری به جامعه بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان، ۲ خدمت دیگر برای همه ذینفعان به صورت غیرحضوری ارائه میشود که این خدمات پرونده الکترونیک من و مدیریت حساب کاربری مخاطب است.
نظر شما