افزایش حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه با کالابرگ الکترونیک

بهبود تغذیه خانوارها در راستای کاهش فقر و تأمین امنیت پایدارغذایی از طریق کالابرگ الکترونیک برخلاف گمانه‌زنی‌ها مبنی بر توقف این طرح همچنان ادامه خواهد داشت. برای اثبات این ادعا کافی است که اظهارات معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را گواه گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، بر پایه اظهارات اسماعیل گرجی‌پور، در راستای رفع فقر در کشور و تحقق بخشی از وعده‌های دولت چهاردهم، سرپرستان خانوار بیش از ۱۳۴ هزار کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوءتغذیه (دارای کوتاه‌قدی غیر ارثی، کم‌وزنی، لاغری شدید و...)، بن‌کارت خرید سبد غذایی از طریق طرح کالابرگ الکترونیک می‌گیرند؛ گفته‌ای که تداوم دو برش دیگر از طرح سراسری کالابرگ الکترونیک (طرح حمایت مادران دارای فرزند شیرخوار و پرداخت یارانه کالا به دهک‌های یک تا هفت درآمدی) را که از سال گذشته به مرحله اجرا گذاشته شده است، نشان می‌دهد. به گفته گرجی‌پور، مجموع اعتبار هر مرحله کالابرگ الکترونیک حدود ۱۴۴ میلیارد تومان بابت خرید اقلام غذایی است. آنچه مشخص است، پرداخت یارانه در قالب کالابرگ الکترونیک دارای دستاوردهایی همچون عدالت توزیعی در سلامت غذایی و تغذیه‌ای خانواده‌هاست. اجرای این طرح‌ها نه‌تنها منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی شده، بلکه رضایتمندی و همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت را نیز به دنبال داشته است.

تدابیری قابل توجه

در یک دهه اخیر، فقر شدید غذایی در دهک‌های یک تا هفت درآمدی وضعیتی را به وجود آورده است که درآمد لازم برای تأمین حداقل ۲۱۰۰ کیلوکالری روزانه براساس سبد غذایی مطلوب معرفی شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کافی نباشد. در همین راستا، دولت سیزدهم از سال گذشته، در راستای ارتقای امنیت غذایی مردم با تمرکز بر اقشار پایین دهک درآمدی، سه طرح اثربخش کالابرگ الکترونیک، برنامه ارتقای امنیت غذایی کودکان ۵ تا ۵۹ ماهه و مادران باردار و دارای فرزند شیرخوار زیر دو سال را در سال گذشته به مرحله اجرا گذاشت. با روی کارآمدن دولت چهاردهم در مرداد امسال، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه این طرح‌ها به محاق رفته‌اند، در رسانه‌ها منتشر شده بود، حالا با اعلام جزئیات جدید طرح رفع سوءتغذیه کودکان زیر 5 سال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت نیز در صورت تأمین اعتبار لازم در راستای بهبود تغذیه خانوارهای کم درآمد مصمم به اجرای طرح سراسری کالابرگ الکترونیک است.
شفاف‌سازی جزئیات
رفع سوءتغذیه کودکان با استفاده از طرح کالابرگ الکترونیک یکی از اقداماتی است که می‌تواند به بهبود وضعیت تغذیه‌ای آنها کمک کند. بر اساس این طرح، اعتبار حساب سرپرستان خانوار دهک یک تا پنج دارای کودک زیر ۵ سال، به ازای هر کودک دارای کوتاهی قد، کم‌وزنی یا لاغری شدید، ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان شارژ شده که این رقم برای دهک‌های ششم و هفتم 660 هزار تومان بوده است. ۱۲۵ هزار و ۶۴۲ کودک دارای سوءتغذیه در دهک‌های یک تا پنج قرار دارند و ۸ هزار و ۷۸۳ کودک دارای سوءتغذیه در دهک‌های شش و هفت شناسایی شده‌اند که شناسایی کودکان واجد شرایط با وزارت بهداشت است. 16 قلم کالای اساسی برای این کودکان شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، نان و غلات، سبزیجات و میوه‌ها، خرما، مغزیجات و بلغور گندم جهت خرید خانوارها تعریف شده است.

افزایش قدرت خرید
حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی گفت: طرح‌های کمک معیشتی نه‌تنها به میزان رفاه اقتصادی خانوارها کمک کرده و باعث کم‌شدن فاصله طبقاتی می‌شود، بلکه در کنترل و مدیریت نرخ تورم نیز تأثیرگذار است. به گفته جیهانی، با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک این شرایط فراهم شد تا بستر خوبی برای حمایت‌های غیرنقدی در بستر شبکه ملی اعتبار (کالابرگ) فراهم آید. ضمن اینکه با سیاست‌های تشویقی و حمایتی، قدرت خرید مردم بویژه خانوارهای نیازمند افزایش پیدا کرده است. به گفته وی، براساس این برنامه، بودجه‌ها به سمت سفره مردم، امنیت غذایی و تأمین حداقل کالری مورد نیاز هر فرد هدایت می‌شود.

کد خبر: 75192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =