جمعیت فعال ۱۵ استان بالاتر از میانگین کشوری

جدیدترین برآورد داده‌ای مرکز آمار ایران در حوزه نیروی کار نشان می‌دهد که اکنون در ۱۵ استان نرخ مشارکت اقتصادی بالاتر از میانگین کشوری به ثبت رسیده است؛ به عبارتی در حال حاضر جمعیت فعال حدود نیمی از مناطق کشور با نرخ بالاتری از متوسط کشوری برآورد می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس خروجی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان ۱۴۰۳، به ترتیب استانهای زنجان با نرخ ۵۲.۴ درصد، اردبیل با ۴۸.۸ درصد، خراسان شمالی با میزان ۴۵.۵ درصد، کردستان با ۴۴.۸ درصد و قزوین با نرخ ۴۴.۶ درصد بیشترین میزان نرخ مشارکت اقتصادی و جمعیت فعال را در اختیار دارند.

مطابق آمار مربوط به حوزه بررسی جمعیت فعال کشور، استان زنجان با ثبت نرخ ۵۱.۵ درصد در سال گذشته نیز بالاترین نرخ مشارکت اقتصادی را در سطح کشور در اختیار داشت. استان خراسان شمالی نیز با رشد ۳.۸ درصدی این نرخ در محدوده زمانی یک‌ساله، بیشترین افزایش جمعیت فعال را به ثبت رسانده؛ به‌گونه‌ای که نرخ شاخص مذکور این منطقه در این دوره از ۴۱.۷ درصد به ۴۵.۵ درصد رسیده است.

این در حالی است که داده‌های این بخش نرخ ۴۱.۷ درصدی را برای میانگین کشوری در سه‌ماهه دوم سال‌جاری ثبت کرده است.

آمار مربوط به شاخص جمعیت فعال یا نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال حاکی از برآورد جمعیت ۲۷ میلیون و ۱۷۵ هزار نفری در چارچوب این شاخص است.

همچنین مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی فصول بهار و تابستان سال‌جاری، افزایش داده‌های این شاخص را نشان می‌دهد؛ به این واسطه در سه‌ماهه اول امسال ۲۶ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر در قالب ۴۱.۲ درصد جمعیت در سن کار کشور در بین جمعیت فعال قرار داشته‌اند.

سال ۱۴۰۲ نیز ۱۵ استان کشور نرخ مشارکت اقتصادی بالاتر از متوسط کشور را ثبت کردند؛ در این سال میانگین نرخ جمعیت فعال در سطح کشور ۴۱.۶ درصد برآورد و اعلام شده بود.

همچنین مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی فصول تابستان امسال و سال گذشته استانهای اشاره شده بیانگر رشد این شاخص آماری در سال‌جاری است؛ مطابق داده‌های مرکز آمار میانگین نرخ مشارکت اقتصادی کشور از ۴۱.۶ درصد سال ۱۴۰۲ به ۴۱.۷ درصد در سال‌جاری رسیده و رشد بسیار اندکی را تجربه کرده است.

ثبت کمترین مشارکت اقتصادی در ۵ استان

نگاهی به آخرین داده‌ها و اطلاعات مربوط به جمععیت فعال سطح کشور این نتیجه را نشان می‌دهد که ۵ استان با ثبت نرخ مشارکت اقتصادی پایین‌تر از ۴۰ درصد، کمترین میزان ثبت این شاخص و پایین‌ترین ارقام در حوزه جمعیت فعال کشور را در اختیار دارند.

مطابق داده‌های مرکز آمار ایران در تابستان امسال، استانهای ایلام با ۳۲.۵ درصد، کهگیلویه‌ و بویراحمد با ۳۳.۸ درصد، سیستان و بلوچستان با ۳۶.۳ درصد، فارس با نرخ ۳۶.۹ درصد و سمنان با ۳۷.۳ درصد به ترتیب کمترین میزان نرخ مشارکت اقتصادی یا جمعیت فعال کشور را به نام خود ثبت کرده‌اند. این در حالی است که سه استان از مناطق مذکور در بازه زمانی یک‌سال منتهی به پایان تابستان سال‌جاری همچنان کاهش نرخ مشارکت اقتصادی داشته‌اند.

جمعیت فعال ۱۵ استان بالاتر از میانگین کشوری

کد خبر: 75159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =