روند کاهشی نرخ بیکاری در کشور ثبت شد

براساس جدیدترین داده‌های مربوط به خروجی طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان سال‌ ۱۴۰۳ طی یک‌سال اخیر روند کاهشی نرخ بیکاری در کشور به ثبت رسیده است؛ به‌گونه‌ای که شاخص نرخ بیکاری از ۷.۹ درصد در تابستان سال ۱۴۰۲ به ۷.۵ درصد در فصل مشابه سال‌جاری رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین، کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در بازه زمانی یک‌سال منتهی به انتهای تابستان امسال در حالی رقم خورده که دراین مدت حدود ۷۰ هزار نفر از بیکاران ۱۵ ساله و بیشتر کشور کاهش داشته است. داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در تابستان حدود ۲ میلیون و ۱۱۶ هزار نفر در جمع بیکاران قرار داشتند و این میزان در فصل مشابه سال‌جاری به بیش از ۲ میلیون و ۴۶ هزار نفر رسیده است.

روند کاهشی نرخ بیکاری در کشور ثبت شد

بیشترین کاهش بیکاری برای زنان

مطابق آمارهای مربوط به حوزه بیکاری، روند کاهشی این شاخص در بین جامعه زنان بیشتر از مردان دیده شده است؛ به‌گونه‌ای که براساس داده‌های مرکز آمار کاهش ۱.۲ درصدی بیکاری زنان در برابر کاهش ۰.۲ درصدی بیکاری مردان در کشور ثبت شده است.

بر این مبنا شاخص نرخ بیکاری زنان ۱۵ ساله و بیشتر به ترتیب در تابستان سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به میزان ۱۵.۴ درصد و ۱۵.۲ درصد ثبت شده است.

در حال حاضر آخرین آمارهای حوزه بیکاری بیانگر حدود ۶۷۷ هزار زن بیکار و بالغ بر یک میلیون و ۳۶۹ هزار مرد بیکار در سطح کشور است. در مقایسه فصل تابستان در دو سال اخیر کاهش بیش از ۴۸ هزار نفری بیکاران زن و بالغ بر ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفری مردان بیکار نیز نشانه سیر کاهشی بیکاری در کشور است.

بیشترین کاهش بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله

در طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، شاخص‌های مختلف عمده بازار کار مانند نرخ بیکاری در دسته‌بندی‌های متفاوت سنی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این در یک‌سال اخیر بین گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله در مقایسه با گروه محدوده سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله با کاهش بیکاری بیشتری مواجه‌ بوده‌اند؛ به عبارتی جوانترها یک‌سال گذشته را با بیکاری کمتری سپری کردند.

بر اساس اطلاع مرکز آمار ایران، کاهش ۰.۷ درصدی نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در حالی ثبت شده که این نرخ از ۱۹.۴ درصد در تابستان سال قبل به ۲۰.۱ درصد در سه‌ماهه دوم امسال رسیده است. در حال حاضر بالغ بر ۵۲۸ هزار بیکار در این گروه سنی حضور دارند.

همچنین در این بازه سنی کاهش نرخ بیکاری زنان بیشتر از مردان اتفاق افتاده است؛ به گونه‌ای که در یک‌سال اخیر کاهش ۲.۴ درصدی نرخ بیکاری زنان و کاهش ۰.۱ درصدی بیکاری در بین زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله را شاهد بوده‌ایم.

همینطور براساس داده‌های آماری حوزه کار، در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز کاهش ۰.۲ درصدی نرخ بیکاری در سطح کشور رقم خورده است؛ در این محدوده سنی اکنون بالغ بر یک میلیون و ۴۵۵ هزار بیکار با سهم ۱۴.۸ درصدی برآورد شده و این در حالی است که این نرخ در سال گذشته ۱۵ درصد برآورد شده است. در این گروه سنی رشد بیکاری مردان و کاهش این نرخ برای زنان در سال گذشته اتفاق افتاده است.

بیکاری کمتر دانش‌آموختگان در یک‌سال گذشته

بررسی آمارهای مربوط به بیکاری فارغ‌التحصیلان در سطح کشور نشاندهنده این است که در یک‌سال اخیر منتهی به فصل تابستان امسال، جامعه دانش‌آموختگان با آمار بیکاری کمتری مواجه بوده‌اند؛ به عبارتی نرخ بیکاری کمتری برای این گروه اجتماعی ثبت شده است.

نرخ بیکاری ۱۲ درصدی سال قبل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و شاخص بیکاری ۱۱.۶ درصدی این گروه در سال‌جاری نشان از کاهش ۰.۴ درصدی بیکاری در بین دانش‌آموختگان دارد. براین اساس در حال حاضر حدود ۸۹۸ هزار بیکار دانش‌آموخته در سطح کشور برآورد شده و این در حالی است که مجموع این افراد در سال گذشته بالغ بر ۹۰۵ هزار نفر برآورد شده است.

در ارتباط با شاخص بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز مانند دیگر گروه‌ها و شاخص‌های حوزه بیکاری، کاهش بیشتر این نرخ برای زنان دانش‌آموخته ثبت شده و فارغ‌التحصیلان مرد سهم کمتری در مقایسه با زنان داشته‌اند. در این ارتباط کاهش ۱.۲ درصدی برای زنان و کاهش ۰.۱ درصدی برای مردان برآورد و ارزیابی شده است. بر مبنای آخرین آمارها در حال حاضر بیش از ۴۲۴ هزار مرد دانش‌آموخته بیکار و حدود ۴۷۳ هزار زن فارغ‌التحصیل بیکار همچنان در انتظار ورود به بازا اشتغال هستند؛ این در شرایطی است که کاهش نرخ بیکاری در یک‌سال اخیر نویدبخش بهبود وضعیت این شاخص در سطح کشور در بین گروه‌های مختلف سنی است.

روند کاهشی نرخ بیکاری در کشور ثبت شد

کد خبر: 74928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =