رشد همزمان جمعیت در سن کار، مشارکت اقتصادی و افراد غیرفعال

براساس آخرین نتایج خروجی طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، مقایسه جمعیت در سن کار ۱۵ ساله و بیشتر در فصول تابستان ۲ سال اخیر نشان می‌دهد که در این حوزه رشد جمعیت حدود ۸۰۰ هزار نفری در کشور اتفاق افتاده است.

به گزارش آتیه آنلاین، روند افزایشی همزمان داده‌های جمعیت افراد ۱۵ ساله و بیشتر در سن کار و جمعیت فعال و غیرفعال جامعه از طرفی بیانگر ارتقای ظرفیت نیروی کار آماده ورود به بازار اشتغال و افزایش حضور گروه‌های مختلف سنی در حوزه کار و بهبود وضعیت کسب و کار است و از سوی دیگر تناقض رشد افراد غیرفعال جامعه را نشان می‌دهد که جای بررسی دارد.

مطابق تازه‌ترین داده‌های حوزه جمعیت، در تابستان سال‌جاری بالغ بر ۶۵ میلیون و ۲۴۱ هزار نفر در محدوده سنی ۱۵ ساله و بیشتر در سن کار کار قرار دارند و این در حالی است که این بازه جمعیتی در فصل مشابه حدود ۶۴ میلیون و ۴۵۷ هزار نفر برآورد شده است. به عبارتی در این حوزه شاهد رشد حدود یک دهم درصدی جمعیت نیروی کار هستیم.

این روند افزایشی جمعیت در سن کار حتماً ظرفیتی از نیروی کار را در اختیار حوزه‌های سه‌گانه صنعت، خدمات و کشاورزی برای بهره‌مندی از نیروی کار جوان قرار می‌دهد؛ با استفاده درست از این حجم نیروی انسانی در سن کار و به‌کارگماری مناسب نیروی کار تربیت شده و آموزش‌دیده در بخش‌های مهارتی و دانشی، امکان بهبود عرضه و تقاضای نیروی کار و تزریق نیروی جوانی به این بخش وجود دارد.

با توجه به تحولات جمعیتی افراد در سن کار، تغییرات این شاخص عمدتاً در ارتباط با جمعیت مردان اتفاق افتاده و به طور تقریبی تغییر عمده‌ای در جمعیت زنان در سن کار را شاهد نیستیم. در این ارتباط آمارهای سه‌ماهه دوم امسال حاکی از وجود ۳۲ میلیون و ۵۶۹ هزار مرد در سن کار و ۳۲ میلیون و ۶۷۳ هزار زن در بازه سنی ۱۵ ساله و بیشتر است.

افزایش مشارکت اقتصادی در تابستان ۱۴۰۳

براساس جدیدترین آمارهای مربوط به حوزه نیروی کار کشور در تابستان سال‌جاری، افزایش نسبی مشارکت اقتصادی در قالب نیروی فعال در قیاس با مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم. مطابق داده‌های مرکز آمار ایران، با وجود رشد یک دهم درصدی نرخ مشارکت اقتصادی کشور این نرخ در حال حاضر ۴۱.۷ درصد است در حالی که تابستان سال قبل ۴۱.۶ درصد را تجربه کرده است.

بر همین اساس هم اکنون ۲۱ میلیون و ۱۷۵ هزار در کشور به عنوان جمعیت فعال شناخته می‌شوند و این جمعیت در سه‌ماهه دوم سال گذشته بالغ بر ۲۶ میلیون و ۸۰۱ هزار نفر برآورد شده است؛ به عبارتی بیش از ۳۷۴ هزار نفر در این مدت به جمع جمعیت فعال کشور اضافه شده‌اند.

در ارتباط با جمعیت مردان و زنان فعال مشمول آمار مشارکت اقتصادی، جمعیت چندبرابری مردان در مقابل زنان فعال قابل توجه است؛ مطابق داده‌های مرکز آمار در حال حاضر بالغ بر ۲۴ میلیون و ۴۰۲ هزار نفر از مردان و ۴ میلیون و ۷۷۳ هزا نفر از زنان در آمار جمعیت فعال و شاخص مشارکت اقتصادی قرار دارند. همچنین آمارهای جدید نشان می‌دهد که در محدوده زمانی یک‌سال گذشته منتهی به پایان تابستان سال‌جاری بیش از ۳۱۰ هزار نفر به جمع مردان فعال و حدود ۶۴ هزار نفر نیز به جمع زنان فعال اضافه شده است.

اضافه شدن ۴۱۰ هزار نفر به جمع افراد غیرفعال

برمبنای آمارهای جدید حوزه کار، از تابستان سال گذشته تا پایان همین سال در سال‌جاری بالغ بر ۴۱۰ هزار نفر به جمع افراد غیرفعال ۱۵ ساله و بیشتر جامعه اضافه شده‌اند. در حالی که تابستان سال قبل بیش از ۳۷ میلیون و ۶۵۵ هزار نفر از افراد ۱۵ ساله و بیشتر در جمع افراد غیرفعال جامعه قرار گرفتند، اکنون بالغ بر ۳۸ میلیون و ۶۶ هزار نفر در قالب این شاخص دسته‌بندی می‌شوند.

مطابق داده‌های مرکز آمار ایران در سه‌ماهه دو امسال بالغ بر ۱۰ میلیون و ۱۶۶ هزار مرد و ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار زن به عنوان افراد غیرفعال ۱۵ ساله و بیشتر جامعه معرفی شده‌اند؛ در این مدت بیش از ۷۰ هزار مرد و ۳۴۰ هزار زن به جمع افراد مذکور اضافه‌اند.

کد خبر: 74730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =