پرداخت حدود ۵۰۰ هزار غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه‌شدگان

تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین اقدامات به همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این نهاد بزرگ بیمه‌ای تعلق می‌گیرد بخشی از این تعهدات در قالب غرامت دستمزد ایام بیماری به همه افراد بیمه شده مشمول پرداخت می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی به افراد بیمه شده و مستمری‌بگیر شامل کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه کفن و دفن، غرامت دستمزد ایام بارداری، وسایل کمک پزشکی و هزینه‌های مرتبط با بستری بیمه‌شدگان به شمار می‌رود.

سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ طبق آمارهای موجود به ۴۹۸ هزار نفر از افراد مشمول از میان بیمه‌شدگان تحت پوشش غرامت دستمزد ایام بیماری پرداخت کرده است که این آمارها نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد مواجه شده است.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای تعهدات در قبال این تعداد سند غرامت دستمزد ایام بیماری، ۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان هزینه کرده که در قالب تعهدات کوتاه‌مدت به افراد مشمول و بیمه شده این سازمان پرداخت شد.

شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری

با توجه به ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی غرامت دستمزد ایام بیماری در ایام ‌بارداری، ‌بیماری و توانایی نداشتن موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق به جای مزد یا حقوق به افراد بیمه شده مشمول این غرامت پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت این غرامت نیز شامل عدم اشتغال به کار، دریافت نکردن مزد یا حقوق در ایام بیماری، قبل از شروع بیماری، ‌عدم قطع رابطه کارگر و کارفرما، تایید مدت استراحت بیمه شده از سوی مراجع پزشکی سازمان تأمین اجتماعی، عدم بازخرید، استعفا و یا اخراج فرد بیمه شده در ایام بیماری محسوب می‌شود.

از آنجا که مدت پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری محدودیت زمانی برای همه گروه‌های مشمول ندارد تا زمانی که بیمه شده برحسب تشخیص سازمان تأمین اجتماعی قادر به کار نباشد و به موجب قانونی از کارافتاده شناخته نشده باشد پرداخت غرامت دستمزد به آنان ادامه‌دار خواهد بود.

همچنین غرامت دستمزد ایام بیماری در صورت برقراری و شرایطی همچون بیمه شده ازکارافتاده کلی نباشد، ‌ کارفرما طبق ضوابط و مقررات دیگری مکلف به پرداخت حقوق بیمه شده بیمار خود نباشد، بیمه شده در ایام بیماری حقوق یا مزد از کارفرما دریافت نکرده باشد، استراحت پزشکی بیمه شده به تایید مراجع پزشکی ذیربط رسیده باشد و در تاریخ اعلام بیماری، بیمه شده مشغول به کار نبوده و یا در مرخصی استحقاقی نباشد، در این صورت غرامت پرداخت می‌شود.

ارائه تعهدات کوتاه‌مدت در قالب خدمات غیرحضوری

یکی از برنامه‌های راهبردی سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش خدمات به همه افراد بیمه شده و مستمری‌بگیر، خدمات‌رسانی در سامانه خدمات غیرحضوری، برنامه کاربردی تأمین من و ارائه مشاوره حضوری و تلفنی در مرکز ارتباطات مردمی سازمان به شماره تلفن ۱۴۲۰ است.

برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت به همه مشمولان این طرح‌ها نیز دیگر نیازی به حضور در شعب تأمین اجتماعی نیست و افراد نیازمند اینگونه خدمات بدون نیاز به حضور در شعب از طریق سامانه‌های خدمات غیرحضوری می‌توانند درخواست خود را ثبت کرده و از این خدمت بهره‌مند شوند.

چه افرادی می‌توانند غرامت دستمزد ایام بیماری دریافت کنند

امیرعباس قدرتی، رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به افراد بیمه‌شده این سازمان اینگونه توضیح داد و گفت: این نوع غرامت شامل وجوهی است که در ایام بیماری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار به جای مزد و حقوق به مشمولان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در مواردی که بیمه شده به دلیل بیماری یا بروز حوادث و یا بیماری‌های حرفه‌ای، به طور موقت توانایی انجام کار را نداشته باشد و به تبع آن از دریافت مزد و حقوق محروم شود، سازمان تأمین اجتماعی با رعایت شرایط قانونی بخشی از حقوق و دستمزد او را در این مدت جبران می‌کند.

او نداشتن اشتغال به کار و دریافت نکردن مزد یا حقوق در ایام بیماری، عدم قطع رابطه کارگر و کارفرمایی قبل از شروع بیماری، تأیید مدت استراحت بیمه شده توسط پزشک معتمد یا شورای پزشکی سازمان تأمین اجتماعی از شرایط دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری عنوان کرد و گفت: همچنین گواهی استراحت پزشکی که در هر نوبت ۳ روز یا کمتر باشد به شرط آنکه جمع آنها در طول سال از ۱۰ روز بیشتر نشود براساس گواهی پزشک معالج قابل قبول است. استراحت‌های مازاد بر ۳ روز در هر نوبت و ۱۰ روز تا ۶۰ روز در طول سال باید به تائید پزشک معتمد و استراحت مازاد بر ۶۰ روز در طول سال باید به تائید شورای پزشکی سازمان تأمین اجتماعی برسد.

سازمان تأمین اجتماعی که در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور را در قالب ۵۳ درصد تحت پوشش دارد، سالانه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را در قبال این افراد اجرایی می‌کند که در سال گذشته برای همه افراد بیمه شده و مستمری‌بگیر ماهانه ۴۳ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

کد خبر: 73742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =