نشانه‌های بهبود فضای کسب و کار و رونق اشتغال

در فروردین ماه سال جاری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی از کاهش 10 درصدی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری خبر داد، تعداد مقرری‌بگیران در طول سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد کمتر از سال قبل بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، «مهدی شکوری» گفت: در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط ماهانه ۱۵۵ هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری در کشور استفاده کردند که نسبت به سال ۱۴۰۱ این آمار ۱۰ درصد کاهش داشته است و این کاهش می‌تواند نشانه‌ای از بهبود فضای کسب و کار تلقی شود.

آمارها و شرایط پرداخت مقرری بیکاری

براساس آمارهای موجود، در سال گذشته، مبلغی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان در مجموع به مقرری‌بگیران واجد شرایط بیمه بیکاری از سوی تأمین اجتماعی پرداخت شده است.

حق بیمه بیکاری به میزان سه درصد از مزد بیمه شده است که توسط کارفرما تأمین و پرداخت می‌شود. بیمه‌شدگان بیکار در صورتی که بدون میل و اراده بیکار و آماده به کار باشند و قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته و ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند، مشمول بهره‌مندی از مزایای قانون بیمه بیکاری خواهند بود.

بیمه‌شده بیکار موظف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه اعلام و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی یا مشابه آن اعلام کند، مراجعه پس از این زمان تعیین شده با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود. جمع مدت پرداخت مقرری با توجه به میزان سابقه کلی پرداخت حق بیمه برای مجردان حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلان یا متکلفان به معنای بیکارشدگانی که افرادی تحت تکفل دارند، حداکثر ۵۰ ماه است.

شرایط جدید و مهارت‌آموزیِ بیکارشدگانِ غیراختیاری

در طول سال‌های گذشته، شرایط دریافت مقرری بیکاری محدود به موارد فوق بوده است؛ اما در زمستان سال گذشته، با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان تأمین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، بیکارشدگان غیرارادی مکلف شدند در دوره‌های پیشنهادی مهارت‌آموزی شرکت کنند. هدف از این اقدام، احیای ماده ۸ قانون بیمه بیکاری بعد از سال‌ها فراموشی و فراهم کردن فرصت‌های شغلی شایسته برای بیکارشدگان و در عین حال، تأمین نیروی کار ماهر و متخصص برای بازار کار کشور است که در سال‌های اخیر از فقدان نیروی متخصص و خُبره رنج برده است.

در فروردین ماه سال جاری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌ اجتماعی با اشاره به اینکه تمام بیمه‌شدگان بیکار اعم از زن یا مرد که از صندوق بیمه بیکاری مقرری دریافت می‌کنند موظف هستند در صورت معرفی در دوره‌های آموزشی مورد نظر شرکت کنند، افزود: درصورت امتناع از شرکت در دورهای آموزشی یا ترک دوره بدون عذر موجه، ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی به استناد بند «ب» ماده ۸ قانون بیمه بیکاری مکلف به قطع مقرری این افراد هستند.

مزایای کاهش نرخ مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

حال به نظر می‌رسد شرایط پرداخت مقرری بیمه بیکاری، ضابطه‌مندتر از همیشه شده است و به گفته «آرمین خوشوقتی» ، کارشناس حقوق و روابط کار، ضابطه‌مندسازی بیمه بیکاری در کنار کاهش نرخ مقرری‌بگیران، اتفاق مثبتی‌ است که به بهبود فضای کسب و کار کشور می‌انجامد.

او در گفت‌وگو با آتیه‌آانلاین تصریح کرد: کاهش نرخ مقرری‌بگیران به این معناست که یا تعداد کمتری از کارگران به شیوه‌ای غیرارادی بیکار شده‌اند که این گزاره معنایی جزء بهبود فضای کسب و کار و رونق کارگاه‌های دایر کشور ندارد و یا اینکه، بیکارشدگان غیرارادی خیلی زود شغل جدید پیدا کرده‌اند و از لیست مقرری‌بگیری خارج شده‌اند که بازهم نشانه مثبتی از بهبود کلی اقتصاد کشور است و نشان از ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر دارد.

به گفته این کارشناس حقوقی، از هر سو که به کاهش نرخ مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نگاه کنیم، تصویر مثبت است البته منوط به اینکه این کاهش کاملاً کیفی باشد و به دنبال سخت‌تر شدن شرایط دریافت مقرری اتفاق نیفتاده باشد.

خوشوقتی، دوره‌های مهارت‌آموزی برای مقرری‌بگیران را با در نظر گرفتن شرایطی مفید دانست و افزود: اگر این دوره‌ها متناسب با تجربیات قبلی افراد و نیازمندی‌های بازار کار تدوین شود و افراد بتوانند تخصص‌های جدید مورد نیاز حرفه اصلی خود را بیاموزند، بسیار مفید خواهد بود. در واقع مهارت‌آموزی بیکارشدگان نباید تبدیل به یک کار تشریفاتی و ایجاد رفت و آمد بی‌حاصل برای فرد بیکار شود. باید نیروها واقعاً تخصص بیاموزند.

مزیت دیگر کاهش نرخ مقرری‌بگیران صندوق بیمه بیکاری، افزایش نرخ بیمه‌پردازان است؛ هر کارگری که ناخواسته بیکار نشود و به دنبال دریافت مقرری بیکاری نباشد، یک بیمه‌پرداز بالفعل است که هر ماه مرتباً یک‌سوم از حقوق وی به عنوان حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌شود. به گفته خوشوقتی، بیکار شدن غیرارادی کارگران به ضرر سازمان تأمین اجتماعی است، شمار بیمه‌شدگان در هر بازه زمانی ثبات است، هرچه از نرخ مقرری‌بگیران بیمه بیکاری کاسته شود، بر تعداد بیمه‌پردازان افزوده می‌شود و ورودی‌های این سازمان ارتقاء می‌یابد و در مسیر صعود قرار می‌گیرد.

کد خبر: 72768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =